Hoe weet je dat je apneu hebt?

Soms bij het inslapen schrik ik wakker omdat ik niet meer adem. Is dit apneu en wat zijn de symptomen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Wakker schrikken omdat je niet meer ademt is inderdaad een symptoom van apneu.

Ook zomaar wakker schrikken is een symptoom. Je schrikt wakker vanwege ademnood, maar tegen de tijd dat je voldoende bij bewustzijn bent, weet je al niet meer wat de reden was dat je wakkerschrok.

Het beste kun je aan je partner (als je die hebt) vragen of je adem regelmatig stopt, om daarna plotseling, heel abrupt, weer op gang te komen. Soms schrik je daar zelf wakker van, soms ook niet.

Door je periodieke ademnood en het wakkerschrikken, zelfs als je dat zelf niet merkt, gaat de kwaliteit van je slaap hard achteruit. Een ander symptoom is daardoor, dat je je niet uitgerust voelt, zelfs na voldoende uren slaap.

Om echt te achterhalen of je apneu hebt, moet je ofwel in een slaaplaboratorium slapen, ofwel een mobiele slaapmonitor mee naar huis nemen zodat je thuis kunt slapen terwijl je wordt doorgemeten.

Daarna volgt een analyse van de oorzaak. Lig je op je rug en verspert je tong de ademweg? Dan heb je een andere remedie nodig dan wanneer de apneu "uit jezelf" komt, doordat je hersenen vergeten dat je moet ademen.

In het laatste geval wordt vaak een CPAP voorgeschreven. Dat is een luchtpomp die met een masker is verbonden, dat je over je neus zet voordat je gaat slapen. Die pomp pompt continu lucht in je longen. Normaal moet je moeite doen om in te ademen en gaat het uitademen vanzelf (dat is de ontspanning van de spieren); met zo'n CPAP gaat het inademen vanzelf (je wordt "opgepompt" door de luchtpomp) en moet je moeite doen om uit te ademen. Kennelijk gaat dit wel altijd goed, in tegenstelling tot het zelf inademen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb twee eerdere vragen gevonden - zie Bronnen hieronder.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In de regel merkt iemand daar zelf niets van, maar wel zijn/haar partner. Om vast te stellen of het om apneu's gaat, is een slaaponderzoek nodig.
Dat zul je met je huisarts (of neuroloog) moeten overleggen. Als blijkt dat je meer dan 15 apneu's per uur hebt, zal worden voorgesteld om 's nachts met een kapje te slapen dat verbonden is aan zuurstof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ápneu kun je zelf niet constateren, als er iemand naast je slaapt en die merkt dat je af en toe een paar minuten niet meer ademt en je erg moe ben overdag heb je kans dat je het hebt maar ze kunnen het in het ziekenhuis vinden door er een nacht te blijven slapen.

Toegevoegd na 16 minuten:
Filmpje van het slaaponderzoek in het ziekenhuis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een apneu kun je zelf niet vaststellen.
Echtgenoot kan het wel opvallen dat de eega afwisselend snurkt en dan ineens doodstil is. Het blijkt dat hij/zij gedurende een bepaalde tijd tussen de 15 sec. tot 1 minuut niet ademt. De tong heeft dan de luchtweg afgesloten. Op internet kun je de gevolgen hiervan duidelijk lezen.
Alleen door slaap onderzoek kan dit bevestigd worden en behandeld
Maar er zijn wel duidelijke symptomen die wijzen op het Apneu Syndroom. ( Zie internet)