Hoe gebruik ik nou precies propranolol?

Ik heb vandaag van de dokter voor een korte periode Propranolol voorgeschreven gekregen vanwege mijn spanningsgevoelens vanwege stress/chronische hyperventilatie. Het zijn tabletjes van 10mg. Hij schrijft voor 1-2 per dag. Hoeveel tijd zit er dan tussen de inname van die tabletjes?
Ik heb er 30 gekregen en als die op raken moet ik och afbouwen? Kan dat dat met 1 per dag en als het op is, kan dat geen kwaad?
Ik ga hier mijn dokter ook nog over bellen maar dat kan morgen middag pas en voor die tijd moet ik ook een tabletje nemen dus een beetje info zou ik erg fijn vinden...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
27.3K

Het beste antwoord

Na 30 zal het afbouwen nog wel meevallen. Afbouwen kan evengoed, dan moet je alleen bv een tabletje door midden snijden.
Hoe lang er tussen de tabletten moet zitten zou je af kunnen leiden uit de bijsluiter, waarschijnlijk staat daar bij hoe lang 1 tablet ongeveer werkt, meestal is dat iets van 8 uur ofzo.
Als je alleen overdag last hebt zou ik zeggen 1 's morgens bij het opstaan en dan de volgende als je je weer in paniek voelt raken. Slaap je er ook slecht door dan 1 bij het opstaan en 1 voor het slapen gaan.

Maar goed, ik ben geen expert en ik zou zeker morgen de dokter nog even bellen als ik jou was! Kan je ook meteen vragen over het afbouwen maar ik heb een sterk vermoeden dat dat niet van toepassing is!

Sterkte met je situatie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel...

Andere antwoorden (5)

Hoe moet ik propranolol gebruiken?
Hoe?
Kijk voor de juiste dosering altijd op het etiket van de apotheek.

Wanneer?
Neem het middel in met wat voedsel. U kunt zo maagklachten voorkomen. Het beste kunt u vaste innametijdstippen kiezen. Dan vergeet u minder snel een dosis. Als u het één keer per dag gebruikt: bij voorkeur bij het ontbijt. Als u het twee keer per dag gebruikt: bij ontbijt en avondeten. Als u het drie keer per dag gebruikt: bij ontbijt, lunch en avondeten.

Bij plankenkoorts of examenvrees. Neem het middel één tot twee uur voor het examen of optreden in. Het is aan te bevelen om ook de dag ervoor een dosis te gebruiken. U weet dan hoe u op propranolol reageert.

Hoe lang?

Hoge bloeddruk. Een behandeling voor hoge bloeddruk is meestal langdurig. Als u een jaar lang met dezelfde dosering een goede bloeddruk heeft, kunt u in overleg met uw arts het gebruik geleidelijk afbouwen. Zo kunt u kijken of u het middel nog nodig heeft. Soms blijkt de bloeddruk dan toch weer te stijgen. Dan zult u het middel moeten blijven gebruiken.
Hartkramp, hartritmestoornissen, verhinderen hartinfarct. Waarschijnlijk moet u propranolol langdurig gebruiken. Uw arts kan dat het beste beoordelen.
Verhoogde schildklierwerking. Dit middel gaat alleen de verschijnselen van de aandoening tegen en geneest deze niet. U kunt na verloop van tijd minder last hebben van uw schildklier, bijvoorbeeld door een operatie. U heeft propranolol dan niet meer nodig. Bespreek dit met uw arts.
Migraine. Bij het ouder worden neemt het aantal migraineaanvallen meestal af. U heeft propranolol dan niet meer nodig. Bespreek dit met uw arts.
Ernstig beven. Waarschijnlijk heeft u propranolol langdurig nodig. Dit komt doordat propranolol alleen de verschijnselen tegengaat, maar niet de oorzaak wegneemt.
Examenvrees of plankenkoorts. In dit geval moet u propranolol eenmalig gebruiken vlak voor het examen of het optreden.

Het staat allemaal in de site bij de bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze heeft deze medicijnen voor een korte periode gekregen; 30 abletten- 2 per dag = dus 15 dagen! -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je geen verstand hebt van medicijnen, moet je niet gaan minnen bij een ander, niet erg netjes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@demilovato, ik wil je bij deze mijn oprechte excuses aanbieden als je die min niet gezet hebt :(
Als je er twee per dag moet innemen, zou ik de eerste tussen de middag en de tweede s'avonds innemen.
Zo heb je de meeste kans om een 'spiegel' in je bloed te krijgen, een goede verdeling dus.
Ik heb dat advies ooit eens in het ziekenhuis gekregen.
Vraag het anders wel even na morgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel demilovato voor die min ..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe weet je dat de min van demilovato is? Zelf heb ik al regelmatig naar mijn hoofd geslingerd gekregen dat ik iemand gemind zou hebben, terwijl ik het niet was. Er zit nou eenmaal geen stickertje met de naam op zo'n min.
Als je twee tabletjes op een dag mag begin bij 10.00 uur en s'avonds voor het slapen gaan. 10 mg is erg weinig dus vergeet je er een is dat geen ramp. Afbouwen is simpel,want je merkt er waarschijnlijk helemaal niets van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het ziekenhuis (waar ik onlangs lag) was het vaste prik dat de medicijnen 's morgens na het opstaan, 's middags laat (ca. 5 uur-half 6) voor het avondeten en 's avonds voor het slapengaan uitgedeeld werden. Daar houd ik me thuis ook aan.
14 jaar geleden
info over medicijnen en het gebruik ervan kun je vinden op: http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/MedicijnGroepen/default.aspx?mId=10683&rId=

Propranolol behoort tot de bètablokkers. Het verlaagt de bloeddruk, vertraagt de hartslag en vermindert de zuurstofbehoefte van het hart...
Artsen schrijven het voor bij hoge bloeddruk, angina pectoris (hartkramp), hartritmestoornissen, migraine, een te snelle schildklierwerking, angstgevoelens en gespannenheid, essentiële tremor (trillen) en hartinfarct...
Bètablokkers vertragen de hartslag zodat het hart rustiger pompt. Ze verwijden ook de bloedvaten. Hierdoor daalt de bloeddruk en is er minder kans op een beroerte...

gebruik:
Als u het twee keer per dag gebruikt: 's ochtends en 's avonds.
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Propranolol.aspx?mId=10704&rId=94#L3

Propranolol wordt gebruikt bij ernstige examenvrees en plankenkoorts... Bij extreme spanning die een goede prestatie in de weg staat, kan de arts een medicijn als propranolol voorschrijven...Propranolol zorgt ervoor dat uw hartslag wat minder snel gaat en dat u minder trilt. Het werkt na ongeveer een uur. De werking houdt zes tot acht uur aan.
Als u steeds angstig bent, kan dat heel hinderlijk zijn in het dagelijks leven. Misschien vermijdt u de situatie waar u bang van wordt. Dit heet vermijdingsgedrag. Dan bent u wel minder angstig, maar u doet niets aan de aanleiding van uw angst. Het probleem blijft bestaan.
Angst geeft vaak klachten als hoofdpijn, buikpijn, slaapproblemen en prikkelbaarheid. Hevige angst kan leiden tot hartkloppingen, benauwdheid, zweten, pijn op de borst, trillen, het gevoel flauw te vallen of tintelingen in de ledematen.
Wat kunt u zelf doen aan angstgevoelens en gespannenheid?
* Praat over uw angsten met mensen in uw omgeving.
* Probeer na te gaan of er een speciale aanleiding voor uw angst is.
* Probeer angstige situaties niet te vermijden; wanneer u niet meteen wegloopt voor wat u angstig maakt, zult u merken dat de angst na een tijdje afzakt.
* Als u erg angstig bent of hierover vragen heeft, neem dan contact op met uw huisarts.
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGZiektebeschrijvingen/NHGZiektebeschrijving/Z010.htm