mag een huisarts langdurig inslaapmedicatie voorschrijven?

Ik krijg van de instelling waar ik enkele jaren onder behandeling was via de psychiater inslaapmedicatie.
Over een tijdje gaat het via de huisarts na een gesprek met de psychiater. Ik slik het al jaren lang (themazepan 20 mg) en nog een ander pilletje om de werking te versterken.
Eerlijk gezegd kan ik ook niet zonder deze medicatie inslapen, en wil dit gewoon blijven slikken.
Mag een huisarts dit voorschrijven, zolang je wilt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (6)

Tsja, verboden is het niet, maar waarom zou je je willen aansluiten bij het leger slaapmiddelenjunks die een gigantisch aandeel van de zorgkosten vormen ?? (want ondanks nieuwe regels, worden ze hier en daar NOG STEEDS vergoed !)

Slaapmiddelen - zowel in- als doorslaapmiddelen - werken maar kort, en je hebt er steeds mee van nodig. Wel werken ze sterk verslavend, zodat je op een gegeven moment niet meer zonder kan, of in elk geval tijdelijk niet meer zonder kan, of DENKT dat je niet meer zonder kan. (Placebo's voorschrijven in plaats van slaapmiddelen werkt dan ook heel goed - als de patient het niet weet - en is beduidend goedkoper. Veel huisartsen gaan hier gelukkig toe over.

Bespreek met je huisarts waarom je langer dan pakweg een week zware slaapmiddelen wilt (blijven) gebruiken en wat de alternatieven zijn. Maar als je het al jarenlang slikt (wel lekker makkelijk natuurlijk, voor huisarts en patient, die beiden de kosten zelf niet direct voelen) zal hij best nog jarenlang willen voorschrijven, hoor.

Voor je gezondheid zou het echter beter zijn als je zelf aan zou kaarten te willen stoppen met deze vrijwillige maar niet geheel onschadelijke verslaving.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel huisartsen schrijven placebo's voor? Lees ik dat wel goed?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Kees ; ik heb dat ettelijke jaren -ik denk wel meer dan 10 - geleden al gelezen / gehoord, met name bij bejaarden die al jaren- en jarenlang inslaapmiddelen gebruiken zonder dat die nig iets voor ze doen (behalve voor slaapproblemen zorgen als ze er mee stoppen - en dat blijkt dus ook nog eens deels psychisch te zijn ;) ) Vraagseller geeft ook aan het te 'ge'bruiken om in te slapen, en dat gedurende langer dan een week of maximaal 2. En dus niet als angstmedicatie . Dat er in de instelingszorg rijkelijk met medicijnen wordt gestrooid, is jou denk ik ook wel bekend. En ja, dat vraagsteller dat niet wil horen / weten (alsmede Natasjaf die ze wellicht ook gebruikt , of zich nooit in het onderwerp verdiept heeft), dat is evident. Dat hoort namelijk bij het stoppem net dit type medicijn. Zie ook de bron, en het antwoord van Menno. Juist omdát ze medisch eigenlijk niks meer doen na langdurig gebruik, zouden ze per januari 2008 ook niet meer vergoed worden, maar dat valt in de praktijk helaas nog wel tegen. We betalen dus met zijn allen voor
700.000 verslaafden ; meer dan alle harddrugsgebruikers en alcoholisten bij elkaar. Hier nog een interessant artikel :
http://www.kennislink.nl/publicaties/de-verborgen-verslaving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ruime gestichtservaring, als ik dat zo mag uitdrukken, maar niet in de (psycho)geriatrie. Bij de behandeling van klassieke psychiatrische ziektebeelden zou ik medicijnen niet graag willen missen. Degenen die zich daar mordicus tegen verzetten wijs ik graag op het regime voordat psychofarmaca hun intrede deden. Daartegenover staat dat je met pillen ook kunt doorschieten. Tegenover het gebruik en het voorschrijven van bepaalde middelen, en daar zijn we het over eens, sta ik uiterst kritisch en dat zijn vooral benzodiazepinen en SSRI's. Over placebo's ben ik nooit enthousiast geweest. Mankeert iemand echt iets dan helpen ze soms wel maar bijna altijd slechts voor korte tijd. Als behandelaar val je dan door de mand en dan ben je je therapeutische relatie kwijt. Ik ga veel liever uit van de eigen verantwoordelijkheid van de gebruiker, die dan wel heel goed moet worden geïnformeerd.
Een huisarts mag het in principe volgens mij langdurig slaapmedicatie voorschrijven.
De kans dat hij dit gaat doen lijkt mij niet erg groot. Ik ga er in dat kader eerder vanuit dat dit vaak met hem zal evalueren.

Een van de nadelen ook van temazepam is ook dat het een benzodiazepine is. Deze hebben een zeer verslavende werking als je ze te lang gebruikt en zul je hoe dan ook goed in de gaten moeten worden gehouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
omdat het medicatie is die vooral in de psychiatrie word gebruikt. kan het zijn dat de huisarts contakt opneemt met je psychiater om te overleggen.

in de praktijk kan het zeker zo zijn dat de huisarts jarenlang een benzodiazepine voorschrijft. allen moet er wel een duidelijke motivatie zijn waar de arts in meegaat.

omdat Temazepam verslavend kan werken is dit een punt waar een arts erg kritisch naar zal kijken, en wellicht opperen een ander medicijn (geen benzo om dat die allemaal op dezelfde receptoren inwerken) eerst te proberen om rustig te worden.

mocht dit alternatief niet werken kan alsnog weer gekeken worden naar langdurig gebruik van Temazepam.

maar helaas meld wiki ook dit

Patiënten zijn vaak moeilijk te motiveren hun slaapmiddelengebruik te verminderen of te staken. Vanwege die reden en de snelle afhankelijkheid die bij Temazepam kan ontstaan, zijn veel artsen terughoudend in het voorschrijven van Temazepam.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Temazepam

als je Temazepam ook slikt om angst te verminderen buiten beter kunnen slapen kan jeinbrengen dat je zonder te angstig bent en niet of slecht functioneert. mocht dit het geval zijn.

gewoon eerlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik slik temazepan al heel wat jaartjes en ik ondervind er geen problemen mee. Ik weet wel dat het ook niet echt goed is, maar gelukkig heb ik geen gezondheidsklachten ondervonden. De psychiater zal dit ook aan mijn arts melden. En ook de reden waarom, en dat is dat ik al jarenlang een slaapprobleem heb door allerlei gebeurtenissen in mijn leven waarbij ik zonder een inslaper echt niet kan inslapen.
Huisartsen mogen in principe alle medicijnen voorschrijven, ook langdurig. De therapeutische werking van benzodiazepinen zoals temazepam, duurt ongeveer twee weken. Daarna blijft er weinig anders over dan afhankelijkheid van het middel en bijwerkingen. Daarom snap ik dat langdurig voorschrijven nooit zo goed, niet van specialisten maar ook niet van huisartsen. Ik heb betere ervaringen met de combinatie kortdurend voorschrijven, goede voorlichting en afspraken over het gebruik. En soms ook met andere middelen, die iets beter aangrijpen op de oorzaken van de slapeloosheid.

Het probleem na langdurig gebruik is niet alleen de verslaving maar ook het rebound effect, dwz. dat bij stoppen de klachten waarvoor je het middel ooit bent gaan gebruiken verhevigd terugkomen. Dat is de voornaamste reden dat mensen eindeloos met dergelijke middelen doorgaan. Vervelend want ze veroorzaken wel bijwerkingen.

Toegevoegd na 2 uur:
Ter aanvulling: als je benzodiazepinen niet iedere dag gebruikt blijven ze langduriger werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zoals gezegd mág een huisarts het wel, maar realiseer je eens wat je naar binnen werkt en misschien zijn er echt andere opties voor dit probleem. dat zal zeker niet in een week klaar zijn, maar geef jezelf de kans. Bijv acupunctuur kan goed helpen bij dit soort problemen, of klassieke homeopathie. Veel mensen berusten té makkelijk in het slikken van medicatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vervelend voor je dat je anders ook echt niet kan slapen. een huisarts mag deze medicatie blijven voorschrijven. zo lang hij denkt dit nodig is. Wel controleerd de huisarta de hoeveelheid van je gebruik.gebruik je deze medicatie dagelijks? bij dagelijks gebruik neemt het effect van deze medicatie af en kan het dus zijn dat je na een bepaalde tijd een hogere dosering nodig hebt of een ander medicijn. Je zou met je huisarts kunnen overleggen of er een onderzoek kan plaats vinden om te zien of je een te kort aan melatonine hebt. Onderzoek= op bepaalde tijden van de dag op watjes kauwen en deze opsturen voor onderzoek. Veel mensen blijken niet of nauwelijks deze stof zelf aan te maken. Je kan d.m.v. Een klein tabletje ( melatonine)dit aanvullen.