Een bloeddruk met een bovendruk rond de 120 en een onderdruk rond de 80 mmHg (weergegeven als 120/80 mmHg) wordt als normaal beschouwd. maar kan een weinig verschillen naar boven of onder.
Voor mensen vanaf 60 jaar mag de bovendruk wat hoger zijn.
Er is sprake van een hoge bloeddruk, ook wel hypertensie genaamd, als de bovendruk een groot deel van de dag hoger is dan 140 mmHg en/of de onderdruk hoger is dan 90 mmHg. Voor mensen van 60 jaar en ouder geldt 160 mmHg als grens voor de bovendruk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ongeveer 120 / 80. Bij benadering. Dit is voor elk persoon verschillend. Tevens is het een momentopname.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is helemaal niet raar dat hij elke keer anders is, je lichaam is geen machine en een bloeddruk 'schommelt' . Dat is heel slim van je lichaam, het past zich constant aan aan de omstandigheden en doet daarvoor wat nodig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je bloeddruk gemeten is door een profesional en die vind ingrijpen niet nodig, is er geen reden om te twijfelen.
Voor jou, op het moment van opname, jouw leeftijd en andere omstandigheden meegenomen bleek jouw bloeddruk goed, met hooguit een wat lage onderdruk.
Een volwassenen in goede gezondheid heeft een gemiddelde rust-bloedruk van 120 bij 80 mmHg. Ofwel: 120 / 80