Ik ben condenswater van de droogtrommel aan het sparen om het as winter in ons luchtbevochtigingsapparaat toe doen. Kan hier salmonella in komen??

Ik heb vorig jaar tijdens de kou in februari zo ontzettend veel flessen moeten kopen, en leidingwater geeft erg veel kalk in de woonkamer.... Geen optie. Dus condenswater: geen kalk en heb je over. Goede optie lijkt me! Maar het staat een tijdje stil... Kan dit slecht zijn?

Toegevoegd na 18 minuten:
Dat moet dus zijn LEGIONELLA, en dus GEEN Salmonella.. Excuus!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je Legionella? http://nl.wikipedia.org/wiki/Legionella_pneumophila
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja..... Stom van me! Inderdaad legionella! Ik ga t veranderen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Miranda, zo lang je maar duurzaam bezig bent is er niets aan de hand. Heel goed dat je condenswater hamstert! Ik stem zeker weer Groenlinks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je stippel, heb het doorgelezen en we hoeven ons niet echt zorgen te maken. De kamer waar de flessen straks staan is koel.

Antwoorden (1)

De meest groeibevorderende omstandigheid is
* STILSTAAND water in de leidingen
* TEMPERATUUR: het water is tussen de 35°C en de 46°C.
De Legoinella-bacterie groeit ook, maar minder snel
tussen de 20°C en de 50°C.
* Daarnaast vind Legionella de ZUURTEGRAAD tussen de 5
en 8,5 heel aangenaam. Bij condenswater is de ph-
waarde 7.

Dus het condenswater zorgt voor de ideale omstandigheden om de Legionella te laten groeien, waardoor je meer kans hebt op een Legionella-besmetting.

KAN JE DAAR IETS AAN VERANDEREN?

1) Aan de ZUURTEGRAAD kunnen we niks veranderen. Tenzij je dure chemische producten gaat gaan aan schaffen.

2) Aan het tijdje STIL STAAN van het water in de air-conditioning kan je veranderen als dat mogelijk is. Door het condenswater op te sparen en pas in de air-conditioning te doen, wanneer je de air-conditioning daadwerkelijk ook gaat gebruiken.

3) Aan het waterTEMPERATUUR kan je iets veranderen. Door de temperatuur in huis lager te zetten dan 18°C. Nu volgens de energiesparende websites is 20°C ideaal.

Nu AAN U DE KEUZE hoe je het probleem zal oplossen. Het enigste wat ik heb willen doen, is je informeren over de verschillende oplossingen.