Mensenkennis krijg je door ervaringen mee te maken en daarvan te leren. Denk aan de positieve en negatieve ervaringen. Als je bij een goede mensenkennis toch fouten maakt, leer je ook daarvan waardoor je kennis groter wordt, maar je kan ook vooroordelen krijgen door ervaringen en dat hoeft niet altijd waarheid te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Dat denk ik niet, omdat veel mensen handelen vanuit hen eigen referentiekader en ervaringen die ze hebben opgedaan. Maar deze ervaringen en referentiekader zijn slechts subjectieve gegevens en dus doorgaans geen feiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensenkennis door levenservaring is absoluut een pré in het beoordelen van mensen, maar het blijft je eigen waarheid, en is dus zeker niet altijd betrouwbaar....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensenkennis doe je op door ervaringen in het leven en je interpretaties daarvan.
Dat is heel persoonlijk en wellicht subjectief, dus ik denk niet dat altijd betrouwbaar is.
Maar je kunt er een eind mee komen en je soms toch nog vreselijk vergissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk soms ook wel eens een bepaalde mensenkennis te hebben. Niet dat het altijd verkeerd blijkt te zijn ofzo, maar soms kun jeje op het eerste gezicht zeer vergissen in mensen. Het is dus altijd verstandig niet gelijk een oordeel te geven op het eerste gezicht!

Leuke vraag overigens!
14 jaar geleden
Als aan een willekeurig iemand vraagt of ie mensenkennis heeft, is de kans zo goed als 100% dat ze de vraag positief beantwoorden.
En kijk dan eens naar de huilende mensen in de TV-programma's over oplichterij. "En hij zag er zo betrouwbaar uit", hoor je dan voortdurend.
Het is en blijft moeilijk....
14 jaar geleden
Wie bepaald of je mensen kennis hebt.
Mensen kennis is mijns inziens, heel snel door te hebben wat voor een soort mens je te maken hebt. Meestal opgebouwd door ervaring en feling.
betrouwbaar hoeft het niet te zijn, want vooroordelen kunnen inzichten vertroebelen, evenals eigen voorkeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle mensenkennis is kennis van jezelf, kennis van mezelf... En dan vraag je of dat betrouwbaar is, ja dat is betrouwbaar... Dat is betrouwbaar voor jezelf, maar of het betrouwbaar is voor een ander, dat weet ik dan weer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensenkennis is een hulpmiddel bij het praten en het is gemakkelijk om jezelf duidelijk te maken bij een gesprek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Die persoon kan wel mensenkennis hebben maar dat neemt niet weg dat ie jou de verkeerde informatie geeft omdat ie wellicht zelf niet te vertrouwen is?!

Iemand die goed kan rekenen; houdt toch ook niet in dat ie goed met zijn geld om kan gaan?!

Iemand die goed is in hardlopen; houdt toch ook niet in dat ie alles doet in sneltreinvaart c.q. hardlopende?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men kan nog zo veel mensenkennis hebben wil nog niet zeggen dat het altijd betrouwbaar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak wel, maar hoeft niet persé.

Toegevoegd na 31 minuten:
Als je mensenkennis hebt betekend dat dat je veel ervaring hebt met verschillende type mensen.
En dat je daarvan geleerd hebt, wijzer bent geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensenkennis krijg ik op school. Dat komt neer op het verzamelen van informatie over wetenschap, spiritualiteit, historische gebeurtenissen, de samenleving nu, en ziektebeelden. Deze kennis zorgt er voor dat ik mensen hun handelen kan begrijpen.

Het gaat erom hoe je mensen benadert. Want hoe veel je ook weet van alle mogelijke motivaties of achtergronden van iemand; je moet open blijven. Iedereen is uniek en denkt op zijn eigen manier na. Niet iedereen met een deppressie is bijvoorbeeld echt ongelukkig. Vaak kan het ook een chemisch proces zijn, of verkeerd gediagnosticeerd.

Daarbij (zoals hier al veel geantwoord is) heb je zelf ook ideeen. Het is niet altijd even makkelijk om een open grondhouding te hebben en om niet je mening te geven. Maar het werkt wel als je iets weet over biologie, godsdiensten en cultuur!

Toegevoegd na 41 seconden:
men·sen·ken·nis de; v inzicht in het wezen en karakter vd mens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mensenkennis is iets dat je opdoet in je leven.
zeker niet altijd betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Anderen dichtten mij veel mensenkennis toe. Leuk.
Maar toch heb ik een paar keer met de veronderstelde mensenkennis de plank goed misgeslagen. Ik hecht er dan ook niet al te veel waarde aan. Mensenkennis kan leuk zijn maar je mag je er naar mijn mening niet door laten leiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misslobe
14 jaar geleden
En dat is ook weer mensenkennis, of misschien beter: eigenkennis ;-) Zo leer je vaak van je eigen fouten, ik wel tenminste!