Hoe komt het dat mijn zweet niet stinkt?

Hallo, ik ben een jongen van 16. Als ik sport of het warm heb zweet ik wel, maar dit stinkt niet in tegenstelling tot anderen. Hoe komt dit? Mvg

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K
Amadea
11 jaar geleden
Lees http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/overig/zweet-stinkt-volwassen-mensen.77736

Antwoorden (3)

ik denk dat het zweet van jouw ook wel stinkt, maar dat je je eigen zweet niet ruikt, dat heeft iedereen...

Toegevoegd na 1 minuut:
mochten anderen dit van jouw zeggen dan is dit antwoord volslagen nutteloos ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kinderen zweten wel maar stinken niet, ergens rond het begin van de puberteit gaan ze wel stinken....
Zweten doen we dus de hele dag om onze lichaamstemperatuur op de goede warmte te houden. Er zijn 2 soorten zweetklieren: de Eccriene zweetklieren en de Apocriene zweetklieren.

De Eccriene zweetklieren komen over de hele lichaam voor. Die zweetklieren hebben een grote rol bij het op warmte houden van de lichaamstemperatuur. Het zweet uit deze zweetklieren stinkt niet. Wat de Eccriene zweetklieren nog meer doen is het vochtig maken van de handpalmen zodat je een betere grip op iets krijgt. Maar als je teveel zweet op je handpalmen, gaat de grip verloren. Ook bij sporten komt het meeste zweet uit de Eccriene zweetklieren, daarom ruikt het niet.

De Apocriene zweetklieren komen maar op een paar plekken op je lichaam voor.

Bij de oksels, rond je tepels en rond je poepgat. Deze zweetklieren ontwikkelen pas als je de pubertijd ingaat. Dat komt door je geslachtshormonen. Als het vocht op de huid komt is het geurloos maar later komen er bacteriën en schimmels op. De bacteriën en schimmels zij dol op het zout en het vocht. Doordat zij erbij komen gaat het stinken. Dit zweet komt bijna nooit voor als je je inspant of bij emoties. Bijna alleen als je het warm hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jouw zweet stinkt echt wel..
Echter, vers zweet stinkt bij de meeste mensen (en dus bij jou) niet, maar stop je sport shirt maar een dagje in de tas(zonder te wassen) dan ruikt hij wel. M.a.w. als jij jezelf optijd wast en zeker na sporten, dan zal je heerlijk geurend door het leven gaan. Was je je niet na b.v. sport dan zal je de volgende dag, (zeker als je weer gaat zweten) vanzelf stinken.

p.s. Er zijn ook wel enkele sterk van zichzelf geurende mensen, gelukkig niet zoveel.