Op de tube v.d. tandpasta staat 1450 ppm fluoride. Bij de meting m.b.v. ISE bleek dat er haast geen fluoride inzit. Hoe zou dit komen?

Wij hebben fluoride in tandpasta gemeten. Bij 1 v.d. tandpasta kwam de fluoridegehalte zowat overeen met de blanco (dus haast geen fluoride). Het gaat namelijk om de stof natriummonofluorofosfaat. Hoe komt het dan dat we haast geen fluoride hebben gemeten, terwijl op de tube staat dat er 1450 ppm fluoride inzit??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K
rebecca
14 jaar geleden
hoe kan je dat zelf meten dan ?

Antwoorden (2)

1450 ppm betekent dat er van elke miljoen moleculen 1450 NaFPO4 moleculen zijn. Dat is dus 0,145 procent. Wanneer je in massa- of volumepercentages gaat kijken, kom je natuurlijk op andere waarden.

Wat voor meting heb je gedaan en op welke waarde kwamen jullie uit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ vanwege de belangstelling en de kwaliteit
Utrecht
14 jaar geleden
Het ligt inderdaad heel erg aan je analysemethode. Het meten van fluor is vrij complex en de (toch nog) lage gehalten van 1450 ppm (1,45 gram/kg) natriummonofluorofosfaat en het dusnog veel lagere gehalte aan fluor ligt wellicht onder je detectiegrens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hadden ook nog andere tandpastas gemeten. Daarbij kwamen we toch op redelijke resultaten terecht. Maar bij deze vonden we het vreemd... We hadden het gemeten m.b.v. ionselectieve electrode
Als extra tip.
Koop gewoon fluorvrije tandpasta.

Fluoride is een hoofdbestanddeel in rattengif.
Als tandpasta met fluoride even goed werkt als zonder fluoride en je weet dat het gezondheidsproblemen kan opleveren.
Dan is de keuze toch snel gemaakt?