Hoe komt het dat ik een schuldgevoel heb de dag na veel drank?

Ik heb heel vaak als ik heen hele leuke avond heb gehad met veel drank, dat ik de volgende dag een soort schuldgevoel heb. Waarover weet ik niet. Er is dan niks geks gebeurd. Is hier een verklaring voor? Of heb ik dat alleen.

Toegevoegd na 33 seconden:
* een hele leuke avond bedoel ik!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (2)

Met mijn calvinistische opvoeding kan ik me dat gevoel goed voorstellen. Misschien ben jij ook zo opgevoed? Je hebt een boel geld uitgegeven aan een avond plezier voor jezelf en je houdt daar niets aan over (behalve misschien een kater). Dat is dus een soort zonde. Maar als zo'n avond voor jou even waardevol is als de aankoop van iets blijvends, en je hebt hard gewerkt om dat geld te hebben verdiend, dan mag je daar heus op die manier van genieten. Schrijf het anders op in een soort dagboekje. Dat je later kunt nalezen hoe fijn je het toen had. Dan heeft het in die zin toch blijvende waarde.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja zoiets is het wel. Ik heb dat nog steeds als ik overdag een boek zit te lezen....
Naar alle waarschijnlijkheid heeft dat te maken met wat je weet van alcohol. De invloed op je hersenen, je gedrag, het "losser" worden, dat een grote hoeveelheid slecht is voor je lichaam, kans om verslaafd te raken etc.
Een reden kan ook zijn, hoe je ouders staan/stonden tegenover grote hoeveelheden alcohol en dronken zijn.De inprenting in je jonge jaren kan van invloed zijn.