Wat gebeurt er als je donor bent met je organen?

Als je donor bent en overlijd worden dan altijd de organen verwijderd mits ze geschikt zijn, of is het vraag en aanbod, of word dan standaard de organen verwijderd bij iedereen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Organen die geschikt zijn voor transplantatie zijn de lever, de longen, het hart, de nieren, de alvleesklier (pancreas) en de dunne darm. En ook de huid. Deze worden niet "standaard" verwijderd.

Als er iemand is die op een orgaan ligt te wachten, op het moment dat jij overlijd, zal men gaan kijken of je een geschikte donor bent. Pas "last minute' halen ze (bijvoorbeeld) je lever er uit. Zoals hier al gezegd, organen kan je niet eeuwig bewaren, dit moet allemaal heel snel gebeuren.

Ze gebruiken dus alleen het orgaan, of als dat voorkomt, organen. De rest wordt zoals gebruikelijk begraven of gecremeerd. Tenzij je je lichaam helemaal aan de wetenschap beschikbaar stelt, dat kan ook nog.

Bij orgaandonatie is er, in tegenstelling tot weefseldonatie, altijd sprake van grote tijdsdruk. Dat heeft te maken met de ‘koude ischemietijd’ (de houdbaarheid van een orgaan buiten het lichaam) van organen. Zodra bekend is naar welk transplantatiecentrum een uitgenomen orgaan toe moet, wordt gekeken of transport over de weg mogelijk is. De koude ischemietijd, de conditie van de donor en de ontvanger, de reisafstand en de kosten zijn bepalend voor de keuze voor het type transport. Nieren worden bijvoorbeeld vaak per lijnvlucht getransporteerd, aangezien zij relatief lang buiten het lichaam houdbaar zijn.

De maximale koude ischemietijd van bijvoorbeeld het hart is in theorie 3 - 5 uur, maar in de praktijk 4 uur.

Hopelijk heb je wat aan het antwoord en is het duidelijk genoeg.

http://www.transplantatiestichting.nl/donatie/orgaandonatie

http://www.kiesbeter.nl/algemeen/actueel/orgaandonatie/default.aspx

https://www.jaofnee.nl/over-orgaandonatie/zes-vragen-over-donor-zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Organen kun je maar heel kort goed houden. Op het moment dat jij komt te overlijden, zal er dus eerst gekeken worden of er op dat moment een ontvanger is - of meer - die baat heeft bij jouw organen. En natuurlijk of ze gezond / geschikt zijn om te transplanteren. Pas dan wordt er overgegaan tot het verwijderen van een of meer organen, die met de grootst mogelijke spoed naar de patient vervoerd worden die het nodig heeft.

Het is niet zo dat voor de zekerheid alles maar uit je lijf gesloopt wordt en in de koelkast gezet voor ALS er iemand iets nodig heeft. Zo werkt het, helaas, niet. Er is dus ook geen garantie dat er altijd net als jij overlijdt net een geschikte ontvanger zal zijn en je DUS altijd doneert. Ook kunnen je organen of weefsels ongeschikt zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@chbse: Praktische uitleg! Maar wat wordt precies bedoeld met het prepareren van de organen. Wordt hij/zij al opensneden en de organen eruit gehaald?? Hoewel dat niet is wat Marleen vertelt, begrijp ik anders niet hoe je organen al kunt prepareren.
Dus wat houdt prepareren in?
toen mijn vader overleden was (longkanker), werden er onmiddellijk een soort van make-up watjes op zijn ogen gelegd, bepaalde lenzen waren dus inderdaad voor iemand anders bestemd.
de rest was o.a. door zijn ziekte niet meer bruikbaar.