Is game verslaaft een echt medisch probleem?

Ik vroeg af of game verslaaftheid net zo erstig kan zijn als drugs verslaaft en of het eigenlijk wel bestaat en niet gewoon een fabeltje is om kinderen van de computer af te houden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Het is in zoverre niet schadelijk zoals drugs, maar heeft wel schadelijke kanten. allereerst worden de sociale contacten verwaarloosd, waaronder vrienden en partner. hygiëne wordt meestal verwaarloosd omdat ze non stop gamen of eraan denken. ze isoleren zichzelf en zitten zo erg in het spel dat ze de dagelijkse dingen die moeten gebeuren niet meer zien.
de verslaving heeft dus wel een negatief gevolg op het menselijk lichaam en geest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of het echt een medisch probleem is weet ik niet. Wel kan ik uit ervaring zeggen dat als je verslaafd bent aan gamen er veel dingen opeens niet meer belangrijk lijken die eigenlijk wel belangrijk zijn: familie, vrienden, studie, werk, kortom: het echte leven. En dat is gevaarlijk. Ik ben zelf door een depressie een mmorpg game gaan spelen een aantal jaren terug. Waar ik in het leven niet veel voorstelde voor mijn gevoel, was ik dat in de gamewereld wel! 16-18 uur per dag spelen werd normaal voor me. En ik zag zelf het gevaar niet in. En hoe meer mensen zeiden dat ik verslaafd was, hoe harder ik ontkende. Tot er bij mij een dag kwam en ik besefte dat ik alles en iedereen had verwaarloosd voor ruim een jaar.
Ik ben toen gestopt met gamen, door af te bouwen. Maar niet iedereen kan dat of heeft zo'n besef moment.
Voor die mensen zijn er afkickklinieken. Dus al is erlichamelijk geen ziekte, het verpest je leven wel op sociaal psychologisch vlak. Maar de term verslaving moet niet te snel in de hand worden genomen, vind ik persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als ik je antwoord dat iedere verslaving een ziekte is, is het daarmee een medisch probleem.

bij een drugsverslaafde zie je de effecten sneller.

als iemand werkt, thuiskomt, eet en daarna gaat gamen tot diep in de nacht, omdat hij niet kan op houden, maar wel de volgende dag weer naar zijn werk moet! dan houdt hij dat niet heel lang vol, je lichaam heeft een paar dingen nodig: voedsel, beweging en rust. je hoofd heeft ontspanning nodig en ontspanning is te combineren met beweging, maar gamen kan ook ontspannend zijn, behalve als het te gek wordt en er veel te lang gespeeld wordt en het dus te laat wordt voor broodnodige rust.
dan kun je dus klachten krijgen en daarmee is het een medisch probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het simpele antwoord volgens mij is JA.
De medische wereld is echter nog niet zover ontwikkeld dat zij dit ook zo zullen zien vermoed ik.
Maar goed, nog niet zo gek lang geleden wisten we ook nog niet wat de ernstige en schadelijke gevolgen waren van overmatig drugs, alcohol en tabakgebruik was....

Als je echter gaat kijken naar de definitie van een verslaving zal dit vrijwel altijd neer komen om iets dat een dusdanige invloed heeft op je leven dat je niet meer kunt functioneren zonder datgene en dat je ontwenningsverschijnselen krijgt als je er te snel mee stopt.
Het is daarom geen fabeltje om kinderen van de computer af te houden, maar een weldegelijk gefundeerd argument. En een gefundeerde angst van ouders.