Kan een middelbare school je verplichten te gaan zwemmen met LO?

Ik moet de eerste helft van het volgend kwartaal zwemmen voor LO, maar daar voel ik echt helemaal niets voor. Ik heb overgewicht en ben erg onzeker. Ook zitten er in de groep waarmee we gaan zwemmen een aantal jongens die mij gepest hebben. Ik voel er dus echt niets voor om te gaan zwemmen. School zegt echter dat dit verplicht is en mijn vader wil geen briefjes voor me schrijven dat ik zogenaamd geblesseerd ben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.5K

Antwoorden (3)

In principe heeft je school gelijk, maar ze mogen je het water niet in duwen. Ook mogen ze je niet dwingen zwemkleding aan te doen, iig niet hardhandig. Als dit echt een standpunt van je is, en je blijft volhouden door geen zwemkleding aan te doen, kunnen ze je hoogstens straf geven in de vorm van extra huiswerk, nablijven of een onvoldoende op je rapport voor dat onderdeel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet wat je op school precies verteld hebt waarop ze zeiden dat het verplicht is, maar als je op school alleen maar zegt "ik wil niet" dan zullen zij alleen maar terug zeggen "maar je moet wel". Als je dan oplossingen als verzuimbriefjes, smoesjes, spijbelen enz gaat verzinnen om niet te gaan krijg je - naast straf - hooguit een boze school en boze ouders.

Als ik jou was zou ik naar de leerkracht gaan, naar je mentor of naar iemand anders op school die je vertrouwt. Bij hem of haar kun je uitleggen wat je hierboven hebt beschreven. Dat je niet wil zwemmen, waarom je dat niet wilt.

Als je vertelt dat je het erg lastig vindt en hoopt dat het goed kan worden opgelost dan zal er door school anders naar jou gekeken worden dan wanneer je jezelf onderuit probeert te wurmen. Wie weet kun je wel een vervangende activiteit doen, of wie weet kunnen ze die jongens extra in de gaten houden, straf geven als er weer iets gebeurt enz.

Weet je, ik begrijp aan de ene kant goed dat je niet wil. Aan de andere kant, je onzekerheid is er ook als je niet gaat zwemmen. Hooguit heb je er dan iets minder last van. Je kunt niet alle situaties waarin je je onzeker voelt uit de weg gaan; en als je dat wel doet, wat voor leven leidt je dan? Ik hoop dat dit een manier is om de oorzaak van je onzekerheid aan te pakken en dat er op school begrip is voor jouw lastige situatie.

Mijn advies zou zijn, wees open naar school toe, misschien kunnen zij je toch wel helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spreek met de vertrouwenspersoon op school, dat is de aangewezen figuur hiervoor.
Een keiharde verplichting kunnen ze je niet opleggen, maar zoals je het beschrijft krijg ik de indruk dat het onderdeel is van het lesprogramma voor LO.

Het beste wat je kunt doen is praten met je docent of je mentor. Dit lijkt door je onzekerheid wellicht moeilijk (of misschien aanstellerij) maar hiermee groei je uiteindelijk ook uit je onzekerheid.
Ik heb tijdens mijn studie in een vergelijkbare situatie gezeten en juist doordat ik naar een aantal docenten open ben geweest, ondanks mijn onzekerheid. Bij elke situatie hebben we samen de afweging gemaakt om hetzij toch door te zetten (waarbij ik me over mijn onzekerheid heen moest zetten) en dat ik dit niet hoefde. Hierbij kreeg ik dan wel een vervangende opdracht. Uiteindelijk heb ik wel het diploma gehaald.

Mijn tip ziet er dan als volgt uit:
1. wees open naar je docent/mentor en naar je ouders
2. ga in overleg met je docent/mentor hoe je hiermee om moet gaan.
3. aanvaard de consequenties, hierdoor wordt je alleen maar sterker.