"De kleur van de ogen en het haar wordt bepaald door de genen. Even een eenvoudige voorstelling van hoe het werkt:
Een gen bepaald een bepaalde eigenschap (in dit geval bv oogkleur). Van ieder gen heb je er 2, namelijk eentje van je moeder (uit het eicelletje) en eentje van je vader (uit het zaadcelletje). Laten we het simpel houden en zeggen dat er 2 kleuren ogen zijn: blauw en bruin.
Beide genen voor oog kleur kunnen dus Blauw of Bruin zijn.
De mogelijke combinaties zijn dan:
blauw-blauw
blauw-bruin
bruin-blauw (is hetzelfde als die hierboven)
en bruin-bruin
Je begrijpt wel dat als je blauw-blauw hebt, dat je dan blauwe ogen hebt en als je bruin-bruin hebt, dat je dan bruine ogen hebt.
Als je blauw-bruin hebt moet je kijken welk gen dominant is. Bij de oogkleur is dat bruin. Heb je blauw-bruin, dan heb je dus bruine ogen."

Met dank aan Dounja, die deze vraag reeds eerder heeft beantwoord op goeievraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke kleur ogen iemand krijgt is voor het overgrote deel erfelijk bepaald. Bij het antwoord van Inkie is al uitgebreid beschreven hoe dat dan precies werkt.

Maar wat bepaalt nu eigenlijk de kleur van je ogen? Dat is een complex verhaal. Via de bron kun je alles nalezen, maar voor je vraag is het onderstaande stukje wel interessant:

"De iris bepaalt de kleur van het oog zoals wij die ervaren. Blauwe of bruine ogen zijn feitelijk blauwe of bruine irissen. Een oog met weinig pigmentatie is blauw en een oog met veel pigmentatie is bruin. De kleur van de iris is een polygene eigenschap en wordt bepaald door het aantal en type van pigmenten. Mens en dier hebben vele fenotypevariaties. Deze variaties ontstaan door verschillen in de verhouding tussen de twee types melanine namelijk eumelanine en feomelanine.

Drie elementen in de iris dragen bij tot de uiteindelijke kleur. De hoeveelheid melanine in het pigment epithelium, de hoeveelheid melanine in het stroma en de dichtheid van het stroma. Alle ogen bevatten in het epithelium het zwarte pigment eumelanine. De dichtheid van het stroma bepaalt vooral de hoeveelheid licht die geabsorbeerd wordt door het onderliggende epitheliumpigment. "

Het korte antwoord is dus: pigment en de verhouding tussen eumelanine en feomelanine.