Is 1 of twee slokjes terpentine gevaarlijk?

Was aan het klussen. Fles water naast de terpentine (stom, stom, stom; ik weet het...). Nam een slok water wat terpentine bleek te zijn. Ik kan vrij grote slokken nemen, dus ik denk dat die ene zeker wel voor twee geldt.

Is dit erg schadelijk? Heb soort maagzuur en laat naar verf ruikende boertjes?

Toegevoegd na 32 minuten:
Ik had de dokterspost al gebeld. Moet zorgen dat ik niet ga braken. Verder kan ik niet veel doen. In de gaten houden dat ik geen koorts krijg en of de ademhaling veranderd. Bedeinde schuin omhoog bij het slapen. Verder niks dus :-/

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
24.2K

Het beste antwoord

Voor zover ik weet is het verstandig om contact op te nemen met de dienstdoende huisarts, of een huisartspost. Die kunnen jou veel beter helpen en heb je zekerheid. Beter dan hier te wachten op het goede antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je moet NU medische hulp inwinnen. Terpentine is giftig.

Toegevoegd na 5 minuten:
In de bron wat risico. Ik hoop dat je het.vandaag niet meer leest maar nu onderweg naar de dokter / ziekenhuis bent
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eerste hulp bellen anders gelijk langs gaan, zelf niet rijden, verpakking mee nemen. NU

Toegevoegd na 1 minuut:
terpentine is carcinogeen ( op termijn kankerverwekkend ) dit kan maar beter uit je zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staan vaak veiligheidmaatregels op de fles.

Gevaren voor de gezondheid.
Schadelijk: kan longschade veroorzaken na verslikken. Herhaalde blootstelling kan een droge of een
gebarsten huid veroorzaken. Dampen kunnen slaperigheid en duizeligheid veroorzaken. Overmatige
blootstelling kan leiden tot irritatie van ogen, huid en ademhalingswegen. Kan een depressie van het
centraal zenuwstelsel veroorzaken.
Het antwoord is ja, het is gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij het inslikken kan terpentine gemakkelijk in de longen terecht komen. Dat is gevaarlijk omdat het kan leiden tot een zogenaamde chemische longontsteking.Het advies voor alle vloeibare destillatieproducten van ruwe aardolie - waaronder ook (was)benzine en dieselolie - is hetzelfde: namelijk de mond spoelen met water, spoelwater uitspugen, dan een glas water drinken. Vervolgens: altijd naar het ziekenhuis voor beoordeling van de ernst van de vergiftiging.