Hoe kan ik stoornissen uit elkaar halen?

Qua stoornissen spreken ze vaak over ontwikkelingsstoornissen en gedragsstoornissen. Hoe weet ik wat waarbij hoort? Zoals bijv. adhd. Hoe weet ik of dat een ontwikkelingsstoornis of gedragstoornis is?
Wat is een makkelijke manier om dat te onthouden? En niet alleen voor adhd, maar ook voor andere stoornissen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het woord zegt het al: een ontwikkelingsstoornis heeft te maken met je ontwikkeling, en we kunnen stellen dat je ontwikkeling plaatsvindt in de tijd van baby tot puber. Je kunt dan denken aan autisme, dyslexie, en zelfs stotteren.

Een gedragsstoornis kan een ontwikkelingsstoornis zijn (of een gevolg van een ontwikkelinsstoornis), maar dat hoeft niet. Iemand kan op latere leeftijd een gedragsstoornis krijgen, b.v. door dramatische gebeurtenissen. Je kunt dan denken aan eetstoornissen, dwangneurose of onaangepast gedrag.

Dit is een kort antwoord en is niet volledig! Google eens op beide stoornissen: er valt heel veel over te lezen op internet. Met een half uurtje heen en weer surfen, krijg je een prima en volledig beeld van beide stoornissen en de verschillen.