Groeien hersenen van koeien niet?

Je hoort altijd dat van vlees eten je hersenen gaan groeien, nou heb ik nooit een koe een karbonade zien eten. Groeien die hersenen daardoor niet of minder dan bij mensen die wel vlees eten en als je toch vlees bij een koe naar binnen werkt, groeien ze dan wel meer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

De hersenen van koeien worden niet groter als je ze vlees gaat geven. De grootte van hersenen is grotendeels in het DNA bepaalt. Dus dat kan je niet op die manier beinvloeden.

Bij mensen echter is het van origine zo dat wij vleeseters zijn. In de DNA programmering merk je dat dus terug, want onze hersenen hebben bepaalde stoffen nodig om zich goed te ontwikkelen en te onderhouden.
Een belangrijk deel voor onze hersenen zijn bijvoorbeeld aminozuren, dit vinden we in onze voeding voornamelijk terug in vis en vlees producten. Nu is het zo dat deze aminozuren weer verantwoordelijk zijn voor transport taken in onze hersenen, en niet zo zeer voor de opbouw hiervan. Als we deze aminozuren dus niet binnen krijgen kunnen onze hersenen een tekort hieraan krijgen. Enige gevolgen kunnen zijn dat men depressief wordt bijvoorbeeld.
Tekst uit de link: "Aminozuren die afkomstig zijn van de afbraak van eiwitten (vlees, ei, vis, melkproducten enz ..) spelen een rol bij de synthese van neurotransmitters en bij het overbrengen van informatie in de hersenen."

Tevens is het zo dat de hersenen door blijven groeien tot ongeveer het 25ste levensjaar van een mens. Dus een goede voeding is niet alleen voor kinderen en baby's belangrijk maar ook voor de pubers en jong volwassenen.

Voor een uitgebreide uitleg, zie onderstaande links

Toegevoegd na 3 minuten:
Je hersenen groeien dus niet extra door veel vlees of sowieso vlees te eten. Het is echter wel verstandig :-)
En anders moet je zorgen dat je de aminozuren elders vandaan haalt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zaten duidelijk tegelijk te tikken. Maar je bent duidelijk scheikundig een stapje verder dan ik met die aminozuren. +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is héél gemakkelijk om zonder vlees te eten al je aminozuren binnen te krijgen. Je hoeft pas bewuster over je eten na te denken dan de gemiddelde vleeseter zodra je geheel veganistisch eet. Er is dan ook niets mis mee om je kind als vegetariër op te voeden, zoals je hier en vooral ook in je reactie op de vraag suggereert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik suggereer dat niet bewust als jij dat zo ervaart. Vandaar dat ik ook dit belangrijke stukje uit de link erbij gezet heb: Tekst uit de link: "Aminozuren die afkomstig zijn van de afbraak van eiwitten (vlees, ei, vis, melkproducten enz ..) spelen een rol bij de synthese van neurotransmitters en bij het overbrengen van informatie in de hersenen." En heb ik extra dit er nog bij gezet:
Voor een uitgebreide uitleg, zie onderstaande links Want de tekst in het bericht is niet geheel voldoende om alles erin te zetten. Maar ik vraag me inderdaad wel af of het verstandig is om geheel vegetarisch op te voeden ivm de nodige bouwstoffen.
Maar ik sta geheel open voor nieuwe inzichten, zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geheel vegetarische voeding kan volledig volwaardig zijn hoor Beerg, voor normale, gezonde mensen. Veganistische voeding, dus helemaal zonder dierlijke producten is weer een heel ander verhaal. Ik geloof er niks van dat dat voor een mens (alleseter) gezond is. Maar zoveel vlees als wij in het westen eten is dat ongetwijfeld ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah dank Marleen, dat zocht ik meer, geheel veganistisch.
Dan nog zou ik wel willen weten of je ook daar niet een vervanging in kunt vinden.
Het is natuurlijk ook wel zo dat vele mensen het weer op vele manieren toepassen, vegetarier zijn. De ene eet wel vis en ei, de ander niet etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover ik uit mijn blote hoofd weet, zouden we in principe ook uit veganistische voeding wel alle voedingstoffen moeten kunnen halen, alleen om de juiste hoeveelheden binnen te krijgen praat je dan over enorme bergen plantaardig voedsel. Meer dan een normaal mens wegkrijgt, eigenlijk. Zeker voor kinderen in de groei zou ik dat minimaal niet aanbevelen, volwassenen moeten het natuurlijk zelf bepalen. Maar in tegenstelling tot een vegetarisch dieet aangevuld met melk en kaas en eieren, is het beslist geen natuurlijk dieet en eigenlijk ook geen volwaardige voeding.

Andere antwoorden (5)

Hersenen groeien niet zoals andere organen, die zijn af bij geboorte, bijna zo schoon, of leeg als een harde schijf en gaandeweg komen er programma´s op, maar groeien doet het nauwelijks... De hersencellen veranderen ook niet, alles in het lichaam wordt vervangen in ±7 jaar, maar de hersenen die blijf je houden voor het leven...

En het is dus een fabeltje dat je hersenen gaan groeien door vlees te eten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zit er hier echt naast Xinix. Het makkelijkste voorbeeld hiervan is wel dat het hoofd van een baby veel kleiner is dan het hoofd van een volwassenen. En in de tussentijd zijn de hersenen weldegelijk mee gegroeid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een onzin weer Xinix, dikke min!!
Voor je weer wat post, ga eens eerst zoeken of het wel klopt wat je hier neer plempt.
Lees ook eerst maar eens onderstaande link, zodat je wellicht jezelf nog wat verder kan ontwikkelen. http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i005011.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hersenen zijn pas 'af' na je puberteit, althans, bij de meesten van ons. Zeker na de geboorte hebben ze nog een hele. hele hoop te groeien !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lieve XiniX,
Of je hebt gruwelijk veel humor, of je bent punten moe.!
Je antwoorden bezorgen mij in ieder geval steeds een dikke grijns.
Zo weet je wel persoonlijke antwoorden te vergaren.!
Groetjes Liesbeth
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Liesbeth... ik ben gruwelijk puntenmoe, lieverd... Voor die grijns doe ik het...
Hersencellen groeien niet. Je kunt ze wel trainen. En ze kunnen ook afsterven bijvoorbeeld door alcohol of zuurstof tekort. Door het trainen van andere nog goede hersencellen kun je weer leren te praten of te lopen. Dit heeft veel tijd nodig en lukt helaas lang niet altijd. Vlees eten zou een erg gemakkelijke manier zijn om slimmer te worden maar helaas is dit niet zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hersenen groeien niet doordat je vlees eet, wel is het zo dat vleeseters (carnivoren) vaak grotere hersenen hebben dan planteneters (herbivoren), omdat ze voor hun jachttechnieken meer hersenen nodig hebben dan hun prooi voor het eten van planten. Het omgekeerde is echter niet waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je het hier over vleesetende mensen en vegetariers, of vleesetende of plantenetende diersoorten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diersoorten, mensen vallen onder de omnivoren (alleseters) evenals varkens en apen.
Hersenen groeien wel degelijk ; als een soort hyperbole vorm. Bij een ongeboren kind / foetus (maar ook bij minder ontwikkelde diersoorten) zijn de hersenen nog vrij glad en hebben weinig windingen. Naarmate een mens ouder wordt en de hersenen zich ontwikkelen / uitgroeien, zie je steeds meer en meer en meer windingen ontstaan, en worden de hersenen steeds complexer.

Aan het eind van de puberteit is dat proces voltooid, en zijn je hersenen compleet. In tegenstelling tot andere organen zijn ze dan inderdaad statisch, er wordt nooit meer nieuw hersenweefsel gemaakt, het sterft alleen nog maar af . In welk tempo dat gebeurt, hangt voor een deel af van je levensstijl, deels van erfelijkheid. Je krijgt er geen nieuwe hersencellen bij, ook niet als je vlees eet.

Eiwitrijke voeding echter is wel goed voor het denkproces, maar hoe dat in elkaar steekt zou je aan een scheikundige moeten vragen. Eén van de dingen namelijk die de hersenen doen is het voortdurend doorgeven van boodschappen, en blijkbaar hebben ze daar eiwitten voor nodig. Vlees is dus wel goed voor je denkvermogen (hersenen) maar niet zozeer voor het laten groeien van het orgaan zelf. Verder ontwikkelen (aanleggen van meerdere verbindingen in zenuwbanen) doe je voornamelijk door oefenen.

Aan de hersenen van koeien worden natuurlijk wat minder hoge eisen gesteld en het voortdurend aanleggen van nieuwe zenuwbanen zal ook minder belangrijk voor hen zijn, maar er speelt zich natuurlijk wel degelijk een en ander af in een koeienbrein. Ook zij zullen dus met hun voeding de daarvoor benodigde stoffen wel degelijk binnen krijgen.

Overigens is het voeren van koeien met dierlijk materiaal niet zo vreemd als het lijkt ; wat denk je waar de gekkekoeienziekte (spongiforme encefalitis) vandaan kwam ? Toch kregen ze er geen grotere hersens van ; integendeel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste bengel,
Zijn het alleen de koeien die jouw aandacht hebben in dit vraagstuk.
De hersenen groeien zeker. !
Maar dat, dat, alleen onder invloed van vlees zou gebeuren is echt uit de lucht gegrepen.
Hoe groeit de rest van de koe dan.?