Hoe kan ik de letter R goed uitspreken?

Ik heb al mijn hele leven moeite om de letter ´R´ uit te spreken. Niet dat ik me kan herinneren hoe ik het vroeger uitsprak, maar ik heb er erge moeite mee. Door die letter praat ik onduidelijk en articuleer ik slecht. Is er iets dat mij kan helpen.
Ik heb wat tips op internet gezocht en las dat ik 'Kdentebedood' vaak achterelkaar moet zeggen, omdat je dan beetje met je tong leert om te gaan. Of vaak gorgelen me water na het tandenpoetsen.

Ik heb de bovenstaande dingen een maand lang uitgevoerd. Zo lang ik mezelf hoor, hoor ik geen verschil.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik spreek de letter R uit als rrgg. Een beetje uit Brabant. Hoe ze het noemen, een keel-r. Ik speel met de R en de G tijdens de R uitspraak.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

Vind je zelf dat je onduidelijk praat en slecht articuleert of word je hier door anderen op gewezen? Neem jezelf eens op en luister dit terug als test. Als je echt denkt dat er wat aan de hand is, raad (ook) ik je aan naar een logopedist te gaan. Zelf ben ik ook logopedist en uit ervaring weet ik dat je heel wat aan je uitspraak kunt veranderen als je dat echt graag wil. Maar houd er wel rekening mee dat dit niet gemakkelijk is, het gaat met kleine stapjes en voordat het helemaal goed gaat, duurt wel een poosje. Logopedisten kunnen niet toveren, dus je zult thuis ook actief bezig moeten zijn en moeten oefenen, maar als ik lees wat je zelf al geprobeerd hebt, denk ik dat dat wel goed zit. Verder kan een logopedist heel goed beoordelen wat nu precies het probleem is. Is het inderdaad de "r", of misschien spreek je met je kaken te veel op elkaar, of is de spierspanning rondom of in de mond of van de tong of lippen niet correct (te hoog of te laag), of praat je te snel of wat dan ook. Er zijn zoveel verschillende oorzaken waardoor iemand onduidelijk praat, iedere oorzaak heeft weer een eigen aanpak. Ook zal de logopedist je uitleggen dat er verschillende uitspraken van de "r" zijn, deze zijn veelal regio gebonden. Samen kunnen jullie bekijken waar jij de "r" vormt in de mond en wat in jouw regio het meest voorkomt. Ik wens je heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je geeft dat al zo je hele leven de praat. Is het niet zo dat het in jouw omgeving, de normale manier is om de r te zeggen?

Mijn ouders komen bijvoorbeeld uit Rotterdam, waardoor ik bijvoorbeeld soms een hele erge R heb. Dit valt in de thuis omgeving niet op, omdat de meesten zo praten. Pas toen ik ging werken, kreeg ik het regelmatig te horen bijvoorbeeld als ik iets als hoor zei, een behoor(rrrrr)lijke R heb.

Je geeft aan dat je al het een en ander zelf hebt geprobeerd en dat het niet geholpen heeft. Het is misschien handiger om contact op te nemen met een logopedist, die kan je oefeningen laten doen en controleren of je het goed doet. En beoordelen of het echt wel zo erg is als jij denkt.

Toegevoegd na 11 minuten:
Daarnaast hoor je in de media op het moment veel de Gooise R, maar er is geen algemene Nederlandse manier om de R te zeggen, dus de Gooise R is ook geen standaard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou een afspraak kunnen maken bij een logopedist.
Zij kan je de juiste manier van een R aanleren.
Je hebt namelijk de rrrr achter in de keel, maar ook de tongpunt r die met het puntje van je tong wordt uitgesproken. Ze zijn allebei te leren..