kan ik als ik 3 sigaretten per maand rook al snel zwarten longen krijgen? ik doe het af en toe gewoon een paar maanden niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Nee, maar als je zo weinig rookt, kan je het beter helemaal laten. Elke verslaafde roker is begonnen met weinig sigaretten.

Toegevoegd na 11 minuten:
Nu stoppen is niet moeilijk. Ik ben net 5 weken gestopt na zo'n 30 jaar roken, dat is niet zo makkelijk meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+, stop nu het nog kan!!!
Kristal
11 jaar geleden
Top Nellie!! +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet jezelf niet wijsmaken dat het moeilijk is om te stoppen. Dat sprookje is onderdeel van het verslavingssyndroom. Jij bent de baas en niet die verslaving. Daardoor lukt het je om vol te houden. Met het grootste gemak, zoals je over een poosje kunt constateren.
Drie saffies per maand valt nogal mee. Zwarte longen krijg je hier nier van. Wel bruine. Dus gewoon stoppen. Is ook beter voor je hart, bloed, hersens, huid, etc.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha bruine ! You made my day
Strikt genomen zal het met 3 sigaretten per maand wel meevallen. Maar aangezien nicotine een der snelst verslavende genotsmiddelen is zou ik eigenlijk willen antwoorden:

Ja, je kan al heel snel zwarte longen krijgen want het blijft al snel niet meer bij die 3 per maand.
Antwoord nu eens eerlijk naar jezelf (niet naar mij, het gaat mij niet aan), maar zijn het er écht maar 3 per maand, of denk je inmiddels: ach, 1 per week is ook niet zo erg... En als ik er eens twee rook doe ik het een week daarna niet...

Zo werkt het nu eenmaal, ook voor jou, ook voor mij. Je bent 1000 x sneller verslaafd dan dat je er weer af komt.

Maar ja, dat zeiden ze ook ooit tegen mij, en dat hielp ook niet (zucht).
Na minimaal 25 stoppogingen tijdens 30 jaar rook ik nu uiteindelijk 12 jaar aan een stuk niet meer.
Doe me dat alsjeblieft niet na.
Kristal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even een pafke doen, is er dus niet meer bij, knap hoor!
+
Kristal
11 jaar geleden
Ha die Ed! :-) Ja, ik ben ook heel blij dat ik uiteindelijk niet meer rook, en wat meer is: zelfs in tijden van spanning denk ik niet meer aan een sigaretje. De behoefte is weg en dat is echt heel fijn. Tegelijkertijd weet ik ook dat ik gewoon verslaafd ben: zou ik nu weer 2 sigaretjes roken, zit ik er weer aan vast.
Vaak genoeg uitgeprobeerd in het verleden.
Nooit meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zwarte longen krijg je niet van roken maar gezond is het natuurlijk niet. Ik ben ongeveer net zo lang geleden gestopt en ik kan me niet indenken dat ik ooit weer zo'n ding in mijn gezicht steek.
Van roken krijg je geen zwarte longen, ook niet van een pakje per dag. Broodje aap waar weer eens veel mensen ingetrapt zijn. Je kunt er wel longkanker van krijgen en dat ziet er niet mooi uit, eerder grijsachtig dan zwart. Roken is voor de meeste mensen wel erg verslavend. Als je het bij drie sigaretten per dag kunt houden is er weinig aan de hand voor je gezondheid maar je kunt altijd in een situatie verzeild raken waarin je meer gaat roken. En dan wordt het moeilijker om je weer te beperken of te stoppen. Veiligheidshalve is het dus beter als je die drie sigaretten laat voor wat ze zijn. Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen waar die goed voor zouden kunnen zijn. En ja, ik heb gerookt, zware shag en meer dan drie per dag maar dat is al weer jaren geleden.

Toegevoegd na 1 dag:
3 per maand bedoelde ik natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Mooi dat jij ook gestopt bent Keesvi :-) Maar je las het een beetje verkeerd: bobbie rookt er 3 per máánd, zegt hij. (...) Bedoel jij dat de foto's die je zag van longen van mensen die roken fake waren? Zie je eigenlijk niets aan longen als je jaren rookt? Niet dat zulke foto's hielpen, want uiteindelijk is stoppen omdat je bang bent meestal al weer snel over en rook je weer. Persoonlijk kon ik pas stoppen met roken toen ik tegen mezelf zei, als ik weer was begonnen: Mooi, je bent nu wel weer begonnen, maar dat betekent ook dat je een hele goede oefening van (b.v) 2 maanden hebt gehad waarin je gestopt bent. Dus de volgende keer gaat het alweer makkelijker omdat je al zo vaak en goed geoefend hebt.
Dat was voor mij DE manier: mezelf niet afkraken omdat ik tóch weer begonnen was, maar juist prijzen omdat ik een periode gestopt was . Eigenlijk was het toen (éindelijk) al heel gauw klaar :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel, Kristal. Nee hoor, dat had ik wel goed gelezen maar ik had er misschien duidelijker over moeten zijn hoeveel ik rookte. Gemiddeld al gauw een half pakje per dag en dat is dus meer dan drie, bedoelde ik. Als je weefsel uit de luchtwegen onder de microscoop legt zie je wel degelijk verschillen. Het trilhaar is grondig vernietigd en er zullen wel meer dingen te zien zijn. Echter, de meeste plaatjes die je als afschrikwekkend voorbeeld te zien krijgt zijn gefaked of laten lethaal zieke longen zien, doorgaans de longziekte waaraan de bezitter overleden is. Dat is dus iets anders dan de longen van iemand die rookt. Daarmee wil ik de schadelijkheid van roken niet onder het tapijt vegen maar ik vind het even kinderachtig als ongeloofwaardig om zo te overdrijven. De werkelijkheid vind ik ernstig genoeg.
Kristal
11 jaar geleden
Ben ik helemaal met je eens. Laat gewoon de werkelijkheid zien, die is vaak al dramatisch genoeg. Dank je voor je toelichting. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zag later pas dat ik inderdaad tweemaal 3 per dag geschreven had. Ik had wel goed gelezen dat het om 3 per maand ging. Beetje haast gehad, denk ik...