Hoe kan een buitenlandse vriend van mij zich verzekeren?

Ik doe een internationale studie. Een studiegenoot van mij is 17 jaar en wil zich verzekeren, omdat hij anders een boete krijgt.
Hij heeft Menzis gebelt, en zij hebben hem gezegd dat hij moet werken om zich te mogen verzekeren. Maar om zijn DUO geld te krijgen mag hij niet werken. Wat moet hij doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Welk buitenland?
En van wie zou hij een boete krijgen?
Het hangt er van af of hij Europees is of niet;

Wel EU-/EER-land
Ben je als buitenlandse student wettelijk verzekerd in het EU-/EER-land waar je vandaan komt? Dan kun je jezelf aanmelden bij CZ Zorgverzekeringen. Daarvoor heb je een E106 formulier nodig. Dit formulier wordt afgegeven door de verzekeraar waar je in je eigen land verzekerd bent.

Niet EU-/EER-land
Verblijf je in Nederland en ben je niet afkomstig uit een EU/EER-land? Dan heb je geen recht op een zorgverzekering. Zelfs niet als er een verblijfsvergunning is waarop staat dat je student bent. Het is wel mogelijk om vrijwillig een tijdelijke verzekeringen af te sluiten.
Oom Verzekeringen biedt bijvoorbeeld een Global Visitors-verzekering aan.

Informatie van:

http://www.independer.nl/zorgverzekering/info/buitenland/buitenlandse-student.aspx