Is dit een doorbraakbloeding?

Sinds donderdag heb ik pijn in mijn onderbuik, gevolgd door een toiletbezoek met redelijk veel bloedverlies en redelijk grote proppen bloed.
Het lijkt op mijn ongesteldheid, maar normaal heb ik geen proppen bloed.

Ik zou ook niet ongesteld moeten zijn, ben bezig met week 2/3 vd strip. Daarvoor heb ik een stopweek gehad en daarvoor een half jaar doorgeslikt.

Ik maak me stiekem zorgen dat het wat ernstigers is. Morgen ga ik bellen voor een afspraak voor soa test en spreekuur huisarts.

Als hier iemand zit met dezelfde ervaringen, deel het! Weet iemand wat het kan zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

Ja. Een bloeding tijdens pilgebruik buiten de stopweek om, noem je een doorbraakbloeding.

Natuurlijk kunnen er andere oorzaken zijn dan een reactie op de pil of hormonale ontregeling, dus het lijkt me goed dat je naar je huisarts gaat als je je hier zorgen over maakt. Uit die soa-test maak ik op dat je seks hebt gehad: zou je zwanger kunnen zijn? Bijvoorbeeld door een te lange stopweek, door het vergeten van pillen of door diarree of braken? Zo nee, dan lijkt het me inderdaad een doorbraakbloeding. Een SOA gaat meestal niet gepaard met heftig bloedverlies.

Ik herken het trouwens wel: ik slik altijd de pil door, en toen ik daarmee begon had ik best wat doorbraakbloedingen en ook zowel bij stopweken als doorbraakbloedingen verlies van grote stolsels. Echt zo groot dat je ze weg voelt floepen uit je vagina zeg maar. Soms echt 2-3 cm lang. Dat duurde niet zo lang, na een tijdje was mijn lijf gewend aan het doorslikken. Ik heb nu amper doorbraakbloedingen meer, en ook tijdens stopweken (één of twee keer per jaar) geen verlies van stolsels meer. Pas had ik nog wel na een stopweek dat ik een week of 6 heel licht bloedverlies/bruine afscheiding bleef houden, wat net minder begon te worden op het moment dat ik een afspraak bij de gynaecoloog zou maken. Soms is je lijf even wat van slag door de pil, en ik gebruik ook andere medicatie die werkt in interactie met de pil.

Ik zou me dus niet direct zorgen maken als ik jou was, maar als je je zorgen maakt wel bij de huisarts langsgaan. Daarbij is onregelmatig bloedverlies wel een goede reden voor een SOA-test als je seksueel actief bent, en als je veel pijn hebt of veel bloed verliest is het ook goed om de huisarts te bezoeken.