Is één glaasje wijn elke twee maanden of zo voldoende om de positieve gezondheidseffecten eruit te halen?

Ik drink eens in de paar maanden een lekker glaasje Pinot Noir om mijn gemoederen tot bedaren te brengen zeg maar. En mij te ontspannen.

Ik vind dat dit wel effect heeft en ik de komende tijd (maandje of twee gemiddeld) minder last van angst, onheldere gedachten, en mijn zenuwsysteem heb. Tot het volgende glas iig.

Meer dan dat qua frequentie vind ik ook niet echt nodig, en zelfs averechts werken misschien.

Zit er wat waarheid in? Ik mag toch hopen dat dit niet alleen een 'gevoel' is maar toch op de feiten berust.

Dus bij deze, kun je wel effect eruit halen door maar een glaasje in de zoveelste maanden te drinken ipv geregeld?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als jij er baat bij hebt, dan zijn er dus positieve effecten bij 1 glaasje per maand (of enkele maanden).
Feitelijk echter niet ... dan zou je elke dag een klein glaasje wijn moeten drinken.
Google: voordelen rode wijn (lukt mij niet om de link toe te voegen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, de effecten van rode wijn kunnen echt geen maanden aanhouden maar: wat let je? Geniet van je glaasje en ga zeker niet meer drinken omdat ik heb gezegd dat dit niet zo werkt. Je hebt altijd nog het placebo-effect en dat is OOK een effect.

Het is gevaarlijk om steeds tegen jezelf te zeggen dat je wijn nodig hebt om te kunnen ontspannen. De kans is te groot dat je steeds meer gaat drinken: http://www.psychologiemagazine.nl/web/Artikelpagina/5-veelgebruikte-smoezen-over-alcoholgebruik.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ pelle. Je kan beter een glaasje drinken omdat je het lekker vind en je ontspanning elders zoeken.
Voor vraagsteller is het risico natuurlijk minimaal met eens in de paar maanden, maar het idee dat je het nodig hebt vind ik eng.
Je kunt een wijntje drinken om allerlei redenen. Hoe je op wijn reageert, is individueel. Vaak wordt alcohol gedronken 'omdat het gezellig is'.
Een wijntje drinken wordt omgeven door de smoes dat het goed voor je is. Het ligt echter genuanceerder dan dat. Alcohol verhoogt het gehalte HDL-cholesterol in het bloed, dat is het goede cholesterol dat de slagaders schoonhoudt en de kans op een hartinfarct verlaagt. Dat is de goede uitwerking op het hart.
Voortschrijdend inzicht heeft duidelijk gemaakt dat er meer nadelige effecten zijn, vooral op de lange termijn.
De aanbeveling is:
Voor mannen niet meer dan 2 glazen alcohol per dag en liefst niet elke dag.
Voor vrouwen is dat 1 glas per dag.

Alcoholdrinken is gedrag.
Het is vaak zo dat gedachtekronkels maken dat je een glaasje wijn 'moet'.
vergelijk het met de uitspraak 'ik moet een sigaret tegen de stress, daar word ik rustig van'. Dat is een irreële cognitie. Rokers die willen stoppen wordt d.m.v. cognitieve therapie geleerd dat het gedrag is aangeleerd en dat je het ook kunt afleren door anders te denken over roken. Zo werkt het ook bij ander gedrag als alcoholgebruik.
Van alcohol zijn de negatieve effecten op de hersenen, lever en alvleesklier reden om voorzichtig te zijn in het advies over alcohol drinken.
Maar: het blijft jouw keus om een wijntje te drinken. Jij bepaalt hoe vaak. Over de hoeveelheden is men het eens: piekdrinken (meer dan 2, meer dan 1) is schadelijk en doet alle positieve uitwerking teniet.
Tot zover de inzichten van kankerorganisaties en wetenschappers als Martijn Katan.
Wat een wijntje op jou voor een uitwerking heeft kun je niet zo op afstand beoordelen. Het blijft de vraag of je met wijn minder last van je zenuwsysteem hebt. Over alcoholgebruik moet je genuanceerd denken.http://www.wcrf.nl/kankerpreventie/voeding/alcohol.php