Waarom noemen ze hoestdrank,hoestdrank en geen anti-hoestdrank?

Het is toch raar, je hoest moet er van over gaan en het heet hoestdrank? Of hoestsiroop...
Vraag me af waar het vandaan komt?

Toegevoegd na 8 minuten:
En als antwoord; een drankje dat helpt bij hoest kan ik zelf nog wel verzinnen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Snuffel
14 jaar geleden
Dat denk ik ook van het woord 'watersnoodramp'. Er is dan juist helemaal niet een gebrek aan water.

Het beste antwoord

Omdat hoestdrank makkelijker klinkt dan anti-hoestdrank en iedereen zonder dat woordje anti, ook wel snapt waar dat drankje voor bedoeld is.

Er zijn nog wel meer van dit soort voorbeelden.

Waarom een fietspomp en geen fietsbandenpomp?
Waarom een tandarts en geen kiezenarts?
Waarom ga je naar een ziekenhuis als je juist beter wilt worden?

Dankzij gemakzucht worden de woorden kleiner gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed antwoord...! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste antwoord!

Andere antwoorden (6)

we zijn simpele zielen
Je moet hoesten...dus neem je een drank die daarvoor geschikt is :"hoest"drank
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het een drankje is wat helpt bij hoest.

Toegevoegd na 25 minuten:
Moeilijker is het echt niet. Hoestdrank geneest geen hoest, maar maakt het aangenamer. Het voorkomt ook geen hoest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
LOL!
Ik denk dat een hoestmiddel een middel is waarbij het de bedoeling is dat je gaat hoesten (om slijm op te lossen bijvoorbeeld) is en een anti-hoestmiddel ervoor zorgt dat de hoest onderdrukt wordt. Maar de termen worden niet altijd goed gebruikt. Soms wordt er inderdaad over een hoestmiddel gesproken, terwijl er eigenlijk een anti-hoestmiddel wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Omdat aambeienzalf óók niet op de markt is gebracht voor de 'kweek' daarvan.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat kan niet.
Een hoestdrank neem je "omdat" je hoest.!
Een "anti hoestdrank" zou je moeten innemen vóór je gaat hoesten.
Dar is m.i. het verschil.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zeggen ook: hoe gaat het met je hoest? Slecht. Terwijl we eigenlijk bedoelen dat het goed gaat met de hoest. En slecht met ons.