Ik heb zalm gegeten uit een verpakking waar nu over gewaarschuwd wordt i.v.m salmonella besmetting. Hoe groot is de kans dat ik hier ziek van wordt?

Ik heb vanochtend de zalm gegeten en las daarna de krant. Ik heb dus gegeten van zo'n besmette verpakking. Ik gebruik ook afweerremmende medicijnen, zou dit mijn kans vergroten?

Kan ik nog preventieve maatregelen nemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
@mariboto: ze is nu nog niet ziek. Ze wil weten of ze nu iets kan doen om niet ziek te worden. Preventief dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een glaasje witte wijn bij je zalm had geholpen. Achteraf kun je niet veel doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat stond er dan in de krant?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Chbse Waarom zou je in godsnaam naar de huisarts gaan terwijl je geen klachten hebt? Kwestie van afwachten..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mocht je ziek worden, neem dan sowieso contact op met je huisarts, ook om te vernemen hoe het zit met de in- en opname van je medicijnen -in geval van diarree en/of overgeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, dan merk je het dus snel genoeg als je besmet bent..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je nog niet ziek bent?! denk ik ook niet dat je nog ziek wordt

Antwoorden (1)

In de gaten houden, en bij signalen van 'vergiftiging' (overgeven, diarree) contact opnemen met je arts.

Het risico is waarschijnlijk zeer klein, maar als je verminderde afweer hebt moet je de zaak wel in de gaten houden.

Heb je de zalm rauw of (goed) gaar gegeten?
Als het goed gaar was is het risico nihil: salmonella kan niet tegen verhitting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Salmonella kan WEL tegen verhitting, Adrie!! Salmonella gaat pas dood als het product door en door verhit wordt. Gerookte zalm is erg vet en bevat weinig water, en in dit milieu kan Salmonella een veel hogere temperatuur doorstaan dan bij voorbeeld in vers kippenvlees of in groente.
Hoe denk je dan dat de Salmonella de processing van de zalm in de fabriek heeft overleefd? Zalm wordt namelijk warm gerookt, en toch heeft Salmonella dat proces overleefd! Alleen sommige varianten gerookte zalm worden met de zogenaamde koud roken procedé geproduceerd. De vraag moet dus niet zijn of de zalm gaar was (dat gaat binnen 1 minuut), of de zalm door en door verhit was.