Is het nu wel of niet goed voor een "vers" litteken om daar mee in de zon of onder de zonnebank te gaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.2K

Het beste antwoord

Nee, dit is niet aan te raden.

Geïrriteerde huid is veel gevoeliger voor UV-straling (zon, zonnebank) dan normale huid. Zolang een litteken gekleurd is (paars, rood of roze), is de omringende huid over 1 cm geprikkeld. Die zone mag absoluut niet bruinen. U riskeert een lelijke, vlekkerige, overdreven verbruining die niet meer weggaat. Een duidelijk gekleurd litteken kan alleen beschermd worden door een pleister die ook de omringende huid over 1 cm breedte bedekt. Wanneer er nog een lichtroze tint overblijft volstaat meestal een zonnecrème met een zeer hoge beschermingsfactor (minstens 20).

Ik adviseer calendulan smeren, 2 maal daags ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thx girl!

Andere antwoorden (4)

ik zou lekker genieten van een zonnebankje af en toe, maar het litteken wel insmeren met sunblock.
Rieneke1
14 jaar geleden
Het is sterk af te raden om met een vers litteken in de zon of onder de zonnebank te gaan! Het beïnvloed de genezing negatief, en de kans is aanwezig dat het litteken blijvend minder mooi wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het lidteken in ieder geval wel afdekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet doen, bij twijfel vraag je arts even.