Waarom zijn roodharigen ''gevoeliger'' voor pijn?

Ik las net ergens een stukje over dat roodharigen 20% meer narcose krijgen dan mensen met rood, bruin of zwart haar, bij een operatie. Zij zijn om het zo maar te zeggen ''gevoeliger' voor pijn, maar hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Roodharigen zijn gevoeliger voor pijn
Waarschijnlijk waar. Anesthesist Edwin Liem van de universiteit van Louisville in Kentucky
(VS) gaf in een onderzoek gestandaardiseerde stroomstootjes aan een groep roodharige
en een groep donkerharige vrouwen. Hijmoest de roodharigen twintig procentmeer pijnstillende
middelen toedienen dan de donkerharigen, om te voorkomen dat zij de stroomstootjes
voelden. De verklaring: de stoffen die een rol spelen bij de pigmentvorming, spelen
ook een rol bij de pijnregistratie in de hersenen.

Bron:http://www.erasmusmc.nl/47378/51026/102064/102067/102071/MON0705pag.28-29-afwijking.1.pdf

(op de een of andere manier kan ik de bron niet in het juiste vakje plaatsen, sorry)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

He, wauw!!! Is dat zo???.
Eindelijk erkenning!!!! Ik dacht dat ik zo'n pieperd was, zo'n jankerd. Ik blijk dus eigenlijk best flink te zijn, maar t komt gewoon door mijn haar!
Het klopt wel hoor, ik ben erg gevoelig voor pijn. Wil bij het kleinste gaatje boren al verdoving, loop te springen door het huis als ik mijn tenen stoot, laat staan hoe mijn bevallingen verliepen..........