Ik heb nekklachten, ik loop een met mijn hoofd naar beneden. Mijn vraag is dus zou zwemmen dus een goeie sport voor mijn nek, en waarom?

Ik ben 16 jaar en ik heb nek-rugklachten ik loop wat krom en ik heb geprobeert recht te lopen maar ik houd het niet lang vol. Mijn vraag is dus of zwemmen wel een goeie sport is en waarom, ik ben nogal onzeker alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Zwemmen is altijd goed, maar helpt niet om je houding te verbeteren. Daarvoor zou je een afspraak kunnen maken bij een mensendiecktherapeut. Als je wilt zwemmen voor de lichaamsbeweging en niet om je houding te verbeteren is dat natuurlijk prima!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat met je hoofd naar beneden lopen rugklachten veroorzaakt wil ik graag geloven, maar het lijkt me dat je onzekerheid weer de oorzaak is van het voorover lopen. Het lijkt me dus het beste de problemen bij de bron aan te pakken zodat je weer met opgeheven hoofd door het leven kan. Dan zullen je rugklachten ook verdwijnen en bovendien nodigt je onzekere houding uit tot pesten waardoor je problemen nog groter worden.
Ik vind dit toch wel zo'n groot probleem dat je hiermee naar je huisarts moet en die kan je dan weer door verwijzen.
Bedenk dat alles wat je nu aanpakt je leven later gemakkelijker zal maken ook al komt het je nu ongelegen en alles wat je nu niet aanpakt zal later alleen maar moeilijker te verhelpen zijn. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hierboven staan al een paar nuttige opmerkingen. Heel goed mogelijk dat uit gewoonte, wat vaak bij jongeren die wat verlegen zijn voorkomt, wat krom lopen. Dan valt het niet mee om rechtop te lopen. Oefentherapie, Mensendieck is dan zeker een aanrader. Je leert je goede stand vinden, zonder forceren. En als voordeel: wat uitgestrekter lopen, geeft een zekerder gevoel... Je staat als het ware steviger in je spieren en ook steviger in je vel.

Mocht het nog niet gebeurd zijn, zou ik toch eens de huisarts laten kijken.Omdat in de puberteit er een lichte groeistoornis kan optreden: de ziekte van Scheurmann genaamd.
Meestal is het echter een houdingsprobleem. Dus maak je niet meteen zorgen!

De ziekte van Scheurmann kan met een röntgenfoto gezien worden. De therapie is in feite ook hetzelfde: oefentherapie/Mensendieck.

Over deze aandoening kun je in de onderstaande link meer lezen.