Waarom bloed ik tussen twee menstruaties in?

Al een week heb ik last van "tussenbloedingen" veel minder dan tijdens normale menstruatie en donker "oud" bloed. Ook heb ik last van pijnlijke borsten en een "kort lontje" ik ben 40 jaar en heb altijd een zeer regelmatige cyclus. Ik gebruik geen voorbehoedsmiddelen. Moet ik me zorgen maken en naar de dokter, of neemt mijn hormoonhuishouding mij in de maling?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eerst een korte vraag: gebruik je de pil, en zo ja, welk merk?

Antwoorden (3)

Het is vrij normaal dat je tijdens de eisprong een bloeding kunt krijgen, die normaliter beduidend minder is dan tijdens de menstruatie. Niks om je zorgen over te maken dus.

Ook de ' hormonale bijverschijnselen' zoals je humeur kun je daar aan toeschrijven.

Maar je bent 40 ; voor alle zekerheid zou ik dus WEL even naar de huisarts gaan. Het is nog wat vroeg wellicht - maar zeker niet onmogelijk - voor de overgang, maar de kans dat je zwánger bent is echt levensgroot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze vraag heb je vandaag al een keer gesteld. Niet tevreden met de antwoorden? Wij kunnen toch niet weten wat er met jou aan de hand is, laat je onderzoeken door je huisarts!
Het kan heel goed door de eisprong worden veroorzaakt. Het kunnen ook eerste overgangsverschijnselen zijn. Geen voorbehoedsmiddelen gebruikt zou ook kunnen betekenen dat je zwanger bent.

Toegevoegd na 9 minuten:
Bij ruim de helft van de vrouwen wordt geen oorzaak gevonden voor tussentijds bloedverlies.

Tussentijds bloedverlies op vaste dagen wordt meestal veroorzaakt door schommelingen in de hoeveelheid hormonen in je bloed. Waarschijnlijk werken de hormonen oestrogeen en progestageen dan minder regelmatig. Dit kan geen kwaad en gaat vaak vanzelf over.

Soms heeft tussentijds bloedverlies een andere oorzaak zoals:
- een afwijking aan de baarmoedermond; bijvoorbeeld een slijmvliesbobbeltje (poliep); of afwijkende cellen die op een voorstadium van baarmoederhalskanker kunnen wijzen. Die cellen kunnen met een uitstrijkje van de baarmoedermond worden onderzocht.
- een afwijking in de baarmoederholte; bijvoorbeeld een slijmvliesbobbeltje (poliep); deze kan op een echo worden herkend en is meestal goedaardig. Zelden is de afwijking van het slijmvlies kwaadaardig.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn eerdere vraag was niet goed geformuleerd en dus verwijderd...
Ik ben juist erg blij met alle reacties!
Dus bij deze, hartelijk dank voor de tijd/ moeite die u neemt om mijn vraag te beantwoorden.
Amadea
11 jaar geleden
Dan zou ik toch wel graag willen weten waarom ik zonder toelichting twee negatieve duimen krijg...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
? Ik weet niks van duimen?
Ben duidelijk niet erg bekend met "goede vraag" maar nogmaals bedankt voor uw antwoord. Ik wil niemand beledigen of wat dan ook. Zeker niet een onbekende die de moeite neemt te helpen!
Amadea
11 jaar geleden
Nee, die kan jij niet hebben gegeven, want voor duimen moet je minstens 100 punten hebben (en per bijdrage kan er maar één gegeven worden). Zoals helaas vaak gebeurt zijn het anonieme personen die niet motiveren waarom ze de min indrukken...
Abnormaal bloedverlies komt vooral veel voor in de eerste jaren van de menstruatie en in de jaren net voor de overgang. Maar ook in de periode daartussen kan abnormaal bloedverlies optreden. Het wordt meestal veroorzaakt door een verstoring in het hormonale evenwicht. De balans tussen de vrouwelijke hormonen oestrogeen en progestageen is dan (tijdelijk) verdwenen. Dit kan bijvoorbeeld al gebeuren wanneer je ineens erg veel sport, afvalt, zwaarder wordt, oververmoeid of erg emotioneel bent. Het abnormale bloedverlies is in dat geval onschuldig en verdwijnt ook meestal vanzelf weer. Ook onregelmatig bloedverlies heeft meestal een onschuldige hormonale oorzaak. De hoeveelheid oestrogeen en progestageen in het bloed schommelt soms en de hormonen werken dan wat minder regelmatig. Het onregelmatige bloedverlies treedt in dat geval vrijwel altijd op vaste dagen op.
Ik had je in een vorige vraag al geantwoord en je aangeraden om toch even contact op te nemen met de gynaecoloog voor alle zekerheid die kan je onderzoeken en uitsluitsel geven. Liever kort op de bal spelen en ik spreek uit ervaring! Het hoeft daarom niks ernstig te zijn maar toch, ga voor zekerheid dan ben je gesrustgesteld.