Helpt lichttherapie echt?

Ik merk dat ik in de zomer een STUK vrolijker ben dan in de winter.
Zou lichttherapie wat voor mij kunnen zijn? Heeft er iemand ervaring mee, positief of negatief? En wordt het ook vergoed door je zorgverzekeraar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (8)

Licht therapie kan hier goed voor zijn.
Maar er moet een goede indicatie voor zijn, dus even naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lichttherapie kan wel degelijk helpen, bijvoorbeeld bij winterdepressie. Bij bepaalde psychische medicatie kan het via een ziekenhuis met vergoeding. Daarvoor zul je eerst een huisarts moeten raadplegen.

Je kunt ook bepaalde lampen zelf aanschaffen. Op bijgaand forum (gezondheidsplein) staan enkele positieve en minder positieve verhalen.

Toegevoegd na 1 minuut:
De lamp is Bright Light Energy van Philips.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je hebt ook een Wake up light (ook van Philips), een soort lichtwekker. Daarvoor krijg je soms via de zorgverzekeraar een korting op.

Hierbij ook een link naar het wikipedia artikel over een hele andere vorm van lichttherapie, namelijk bij huidziekten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Informatief en humor. Prachtig! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Som, bedankt voor je antwoord. Je brengt de Philips Wake-Up Light hier naar voren. Die heb ik, maar dat is toch alleen voor het wakker worden? Heeft verder geen invloed op je humeur, of wel??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Philips heeft de wake-up light niet ontwikkeld met als doel het humeur te verbeteren, maar het idee erachter is om je op een natuurlijke manier wakker te laten worden door het daglicht na te bootsen. Volgens Philips zou je hier beter wakker van worden en ik kan me voorstellen dat dit goed is voor je humeur. Het is geen lichttherapielamp in medische zin, maar kennelijk vinden een aantal zorgverzekeraars wel dat het "gezond" is en geven een korting op de lamp. Wat zijn jouw ervaringen met deze lamp dan? In de biologie zijn er wel fysiologische aspecten waarbij de daglichtlengte van belang is (met de wakeuplight doe je net een beetje alsof het al vroeg licht is. In mijn antwoord heb ik beknopt een aantal aspecten weergegeven waarbij licht/lichttherapie van invloed kan zijn op o.a. gezondheid. Ik heb in mijn familie wel iemand die hier enigzins baat bij heeft gehad, maar nu alleen door medicijnen kan worden gehiolpen bij zware depressies. Hierbij wil ik nog wel opmerken dat sommige mensen er baat bij hebben, maar dat in algemene zin je niet kunt zeggen dat je een winterdepressie hebt als gevolg van minder licht als je je 's winters wat minder lekker in je vel voelt.
Je kan er ook anders tegenaan kijken.
Dat je in de winter niet vrolijk bent heeft een reden. In de winter komen namelijk verdriet en angst naar boven die dan juist de kans krijgen om opgelost te worden. Dus ipv het symptoom niet vrolijk op te lossen, kan je ook de oorzaak oplossen.

Naar mijn idee helpt het toepassen van "zomers"licht niet echt. Dit is alleen symptoom bestrijding. Het kan wel verlichting geven, als jij wilt dat het werkt.
Zelf gebruik ik een wakeup light om wakker te worden door licht, ipv de plotselinge zoemer van de wekker.

Vooral verdriet hoort gewoon bij deze periode. Dit is je kans, want zo vaak openbaart het zich niet. Onderken de krachten van de natuur en de seizoenen en het zal je beter gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede toelichting. Als Bioloog denk ik primair aan de biochemische processen erachter, maar je kunt het van verschillende kanten bekijken.
Ja , lichttherapie verhoogt de aanmaak van serotonine, waardoor je je vrolijker voelt.
Het werkt alleen met heel veel licht, die je niet met een paar TL buisjes in een lichttherapie-apparaat opwekt.
Ik gebruik gasontladingslampen die 7000-20 000 lumen geven in volcontinue spectrum (alle kleuren dus.)
Zelfs vogels als papagaaien gaan -in gevangenschap- dan veel nataarlijker (paar) gedrag vertonen.
Het opwekken van deze hoeveelheden licht kun je het beste met HID/CDM lampen doen, deze hebben een rendement van ongeveer 100 lumen per watt, hetzelfde rendement als de beste leds hebben.
Zelfs overdag in de winter heb ik deze lamp aan en is het thuis een stuk gezelliger.
Een nadeel, een uur voor het naar bed gaan moet hij uit, anders blijft je geest (te) actief, wat slecht verenigbaar is met slaap.
Ondanks de lichtopbrengst is het verbruik van dit soort lampen laag, zo tussen de 70-200 Watt.
Ze zijn wel kostbaar, vooral de omvormers zijn prijzig maar gaan wel lang mee.
De 3500K types voldoen mij het best, de koele versie geeft 4200K kleurtemperatuur maar ik heb de indruk dat die minder effect geven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt mensen hebben de zon nodig, in landen met heel erg weinig zon zijn de mensen met depressiviteit en zelfs zelfmoord pogingen ook hoger. De zon maakt iemand gauw zoals je zegt een stuk vrolijker. Maar verder heb ik geen ervaring met lichttherapie weet alleen dit. Denk wel dat het kan helpen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, helpt zeker, uit eigen ervaring is een zonnenbank al heel fijn, ook al sluit ik mijn ogen dan, mij helpt het zeker
kan je eens uitprobeeren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou kunnen, maar voordat je een hoop geld uitgeeft of je eigen risico opmaakt, kun je ook het volgende proberen:

Ik had er zelf ook erg last van, maar dat is véél minder geworden sinds ik daglichtlampen in alle 'grote' lampen in huis heb gedraaid. Dat zijn gewone gloeilampen die een vollediger spectrum licht uitstralen dan gewone lampen.

Zie bijvoorbeeld ook mijn antwoord op de vraag in de bron, daar leg ik het uitgebreider uit:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanaf ongeveer 1980 is er enorm veel onderzoek gedaan naar de effecten van lichttherapie. Bij duizenden personen in Europa, de Verenigde Staten, Australië en Azië. Mits de indicatie juist is gesteld en de lichttherapie op een juiste manier wordt gegeven knappen mensen er sneller én meer van op dan van een antidepressivum. Doorgaans is lichttherapie al in binnen een week werkzaam terwijl het bij antidepressiva meestal 4 tot 6 weken duurt voor de eerste resultaten merkbaar worden. In Nederland adviseren het Nederlands Huisartsen Genootschap en het Trimbos Instituut lichttherapie als voorkeuze behandeling bij winterdepressieve klachten.

Hoe werkt lichttherapie?
Hoewel de therapeutische effecten van een lichttherapie onomstotelijk bewezen zijn en veel van de fysiologische gevolgen bekend zijn, zijn de mechanismen achter de effecten nog steeds onduidelijk. Wat we wel weten is dat het biologische klok hormoon melatonine onmiddellijk daalt na blootstelling aan licht van voldoende intensiteit. Dit is misschien de basis van de therapeutische werking. Op deze manier is namelijk de biologische klok te beïnvloeden, die naast het slaap-/waakritme ook dagelijkse bioritmen als hormoonsecretie of lichaamstemperatuur regelt.