Is er een verband tussen erg slecht kunnen zien en een slecht evenwicht?

Ik heb achromatopsie een zeldzame oogaandoening waarbij je kegeltjes het niet doen en wardoor met je staafjes kijkt en helemaal geen kleuren ziet ( alles in zwart-wit ) daarnaast ben ik heel lichtgevoelig en ben ik erg bijziend. Samengevat: ik zie ongeveer zo'n 10 %

ik merk dat ik een heel erg slecht evenwicht heb. Op een evenwichtsbalk kom ik geen halve meter ver, laat staan bij ballet op een been staan of draaien. Zou dit iets te maken kunnen hebben met mijn ogen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Voor het behouden van je evenwicht is een referentiepunt erg belangrijk. Als je dus slecht ziet is je referentiepunt ook veel minder duidelijk en zul je meer moeite hebben met het bewaren van je evenwicht. Je hebt natuurlijk wel je evenwichtsorgaan en dat is voldoende om in normale situaties je evenwicht te kunnen bewaren. Als je echter in een moeilijke evenwichtssituatie komt zoals een evenwichtsbalk dan zul je ook een goed referentie punt nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Daar hebben blinden toch ook geen last van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoeveel blinden ken jij die moeiteloos over een evenwichtsbalk kunnen lopen? Je kunt je zintuigen wel trainen dus op een gegeven moment zal je evenwichtsorgaan veel scherper worden omdat een ander zintuig (het zicht) weggevallen is, maar het zal voor blinden altijd moeilijker blijven op de evenwichtsbalk.
ronron1212
11 jaar geleden
referentiepunt evenwicht heeft dus daar niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry maar ik begrijp je niet helemaal. Je gebruikt een referentie punt wel degelijk om je evenwicht te bewaren... Je ogen registreren een afwijking T.O.V. het referentie punt en vertellen vervolgens aan het motorische deel van de hersenen die de spieren zo aanstuurt dat de afwijking gecompenseerd wordt. Evenwichtsorgaan doet precies hetzelfde. Als je dus 1 van deze twee kwijt bent wordt het gewoon lastiger je evenwicht te bewaren. (als je je evenwichtsorgaan kwijt bent praktisch onmogelijk trouwens)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben stekeblind en kan met behulp van mijn stok prima over smalle planken lopen...
ronron1212
11 jaar geleden
AlexD blinden kunnen prima lopen en hebben de ogen niet nodig om evenwicht te hebben. In je oren zit je evenwichtsorgaan. Ik heb een beschadigd evenwichtsorgaan een van mijn oren werkt niet meer mee. Als ik me ogen dicht doe heb ik wat moeite om recht te blijven staan en te lopen. Mijn vrouw kan dat wel goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat je je ogen in normale omstandigheden nodig hebt om je evenwicht te bewaren, zeker blinde mensen kunnen dit heel goed af met hun evenwichtsorgaan (dat inderdaad in het binnenoor zit). Ik zeg alleen dat het voor een blinde veel moeilijker is om op een evenwichtsbalk te lopen omdat het gezichtsorgaan (oog) nu eenmaal ook assisteert bij het bewaren van evenwicht in zulke situaties. Maar jouw reactie op mijn antwoord geeft precies aan dat mijn antwoord dus klopt. als je je ogen dicht doet heb je moeite om recht te blijven staan en te lopen. Er is dus een verband tussen je evenwicht bewaren en je ogen en dat is precies wat de vraagsteller vraagt.