Ouders weigeren ''Ja'' te zeggen op metalkleding kind ondanks alle argumenten die het kind geeft. Redelijk/onredelijk?

Ik heb laatst een vraag gesteld die luidt: ''Geloof ouders ten koste kleding kind?''
Ik heb veel geprobeert wat mensen zeiden. Toch blijven mijn ouders nee zeggen op metalkleding. Ik wil voornamelijk kleding van Children Of Bodom, die hebben de Reaper (haalt je op als je overlijdt) als logo. Hij bestaat niet, maar mijn ouders zijn christelijk en mijn moeder gelooft ineens dat de Reaper een soort van demoon is.
(ZIE 1E REACTIE VOOR MEER UITLEG).

Toegevoegd na 1 dag:
In de reactie dus alle argumenten die ik heb geprobeert. Er zit meer achter.
Mijn ouders zijn christenen, week na week moest ik mee naar de kerk. Sinds mijn 8e/9e vond ik de kerk al niet leuk, maar ik moest toch week na week mee tot iets na mijn 14e. Het christendom hoort juist mooi te zijn, maar door de jaren heen is het christendom wat anti gaan werken op mij. Ik hoef nu niet meer mee naar de kerk, alleen ik wordt er nog wel dagelijks mee geconfronteert thuis, dat heb ik wel geaccepteert. Maar het is moeilijk om het geloof van mijn ouders te respecteren door het verleden dus. Door het geloof van mijn ouders mag ik dus ook geen metal kleding, ja het ligt echt aan het geloof, dat zei mijn moeder zelf. Ik kan alleen hun geloof respecteren, zolang het maar niet ten koste gaat van mij. Niet dat ik een satanist wil zijn, maar door het verleden etc is het heel moeilijk te respecteren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ik heb jou al eerder geadviseerd om naar bureau jeugzorg te gaan met je ouders .Ze praten dan met jou en je ouders .Je kan denken aan een soort van bemiddeling tussen jullie en bureau jeugdzorg.
Maar daar moet je zelf het initiatief in nemen. Dit blijft een strijd tussen jou en je ouders. Hoever wil je gaan in deze strijd? Laten mensen die objectief er tegen aan kijken ook met je ouders praten . Heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neeeee het gaat om de bemiddeling hoe ga je als ouder om met dit verschil .Snap heus dat je het ook eng vindt om deze keus te maken .Maar er moet toch een oplossing voor komen . Anders blijf je in die strijd zitten .Wat heb jij er voor over?

Andere antwoorden (17)

Als ik jou was zou ik er verder niet veel woorden aan vuil maken. Zeker als je geprobeerd hebt in overleg hieruit te komen.
Leg gewoon deze kleding bij vriend of vriendin, of stop ze in je tas en trek aan onderweg naar school of als je uit gaat. Ik zou ook eerlijk tegen mijn ouders zeggen, dat je uit respect voor hun mening de kleding niet gaat dragen thuis, maar op andere plekken wel.

De kracht zit in een stellige mening die je kunt verdedigen zonder ruzie te maken. Geef gewoon aan wat jij als kind/adolecent wil, zonder verder lang met hun in discussie te gaan. Zeg gewoon ik vind het mooi en bijzonder en wil het aan punt. Ga hierover verder geen ruzie maken, want je ouders worden het nooit met je eens. Je moet gewoon wachten totdat ze je vrij laten wat kleding betreft en als ze erg ouderwets zijn (ik weet niet of dat zo is) dan kan dat nog wel even duren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies... of krijg je dan ook ruzie?
Uiteindelijk geven ze het wel op hoor. Gewoon volhouden, dat is de beste eigenschap van eigenwijze jeugd!
Het is voor je moeder heel moeilijk te aanvaarden en ik als moeder zijn de begrijp dat heel goed.Jij kunt wel zeggen dat ze van die teksten niks menen maar waarom moeten ze dan zonodig shockeren.Al wat jij wilt is ook shockeren,dat begrijp je nu misschien nog niet maar(veel )later wel.

Hate Crew Deathroll (2003)

Het citaat aan het einde van Needled 24/7 te horen het uit de film Platoon afkomstig: 'Death? What do you know about death?'
'My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.' is te horen aan het einde van het nummer Bodom Beach Terror. Het gaat verder aan het begin van het volgende nummer Angels Don't Kill met: 'I want no one to escape'. Deze citaten komen uit het einde van de film American Psycho, uit de monoloog die aan het einde in de film vertelt wordt.
Ik lees op Wiki dat deze groep hun leden The Hate Crew noemt .Ik kan me wel iets voorstellen bij de weerstand van je moeder al zou ik liever haar advies geven dan jou.Het blijkt namelijk dat hoe meer ze ertegenin gaat,des te harder jij je zin zal willen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Het blijkt namelijk dat hoe meer ze ertegenin gaat, des te harder jij je zin zal willen hebben."
Als dat een steekhoudend argument zou zijn, dan zouden ouders dus altijd aan flink doorzeurende kinderen hun zin moeten geven??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,absoluut niet maar in een zaak als deze waar ze bezig zijn hun identiteit te zoeken zou ik ze maar even hun gang laten gaan.Ik weet uit ervaring dat je dat niet tegenhoudt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt dezelfde muts als mijn hondje.Geen Metal,wel leuk!
je zegt o.a. "ze begrijpen mij niet" Nou is dat helaas iets wat het grootste deel van jouw leeftijdscategorie ervaart en waardoor ook wel gezegd wordt dat het bij de leeftijd hoort. (pakweg 12-17 jr, maar ook wel veel ruimer.)

ik vind het erg consequent van je moeder, als ze het volhoudt. veel ouders laten tegenwoordig over zich heen lopen en zijn bang dat hun kinderen hen gaan overschreeuwen; wat ze dus juist doen als ze toegeven, maar oké.

mijn mening zou zijn: zolang je bij je ouders/moeder woont, hebben zij over diverse zaken de doorslaggevende mening.
Wat je daarna doet, moet je zelf weten.
maar of dat zo is, hangt ook v/d rest van je opvoeding af. heb je een vrije opvoeding en laten ze je aanmodderen zoals jij het maar leuk vindt? dan komt dit onverwachts. Zijn je ouders echter altijd degene die knopen doorhakken, dan is dit een logisch gevolg.

Kijk, zij heeft bijvoorbeeld haar argumenten.
Daar kan je het mee oneens zijn, en de jouwe beter vinden, of desnoods vind je jouwe beter onderbouwd.
Wat zij hier echter ook doet behalve haar inhoudelijke afkeer uiten, is het leren van gezag. (ja, beroerd woord he).
Je zit namelijk in de (voor jou) irritante leeftijd dat je wel een eigen mening hebt, maar daar nog niet alle kanten mee op kan als je zou willen. Als je moeder hier voet bij stuk houdt, vind ik dat zeer te prijzen.
Wat ze namelijk ook doet (bewust of onbewust) is het jou leren van het feit dat er in het leven regels zijn waar je niet blij mee bent, maar waar je je wel aan moet houden.

Neem bijvoorbeeld autorijden. Als jij lessen zou krijgen, of zelf erg handig bent, dan zou jij nu ook best auto kunnen rijden. Misschien nog wel beter dan menig 18+'er.
Maar er zijn in een samenleving nou eenmaal regels. En om daarmee te leren omgaan, heb je thuis zo'n mini samenlevinkje om dat te leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ouders zouden zich bij alles wat ze willen verbieden eerst moeten afvragen of ze een goede reden hebben om het te verbieden. Kunnen ze die niet bedenken dan zouden ze het niet moeten verbieden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Om even in te haken op je situatie. Als je ouders daadwerkelijk grote problemen hebben wegens geloofsovertuiging zou je misschien een concessie kunnen doen: soortgelijke kleding zonder de logo's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat deze ouders zich dat heel zeker hebben afgevraagd. ze hebben er een gegronde reden voor om het te verbieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens, mijn motto is ook dat als ik ja kan zeggen, dat ik dan ja zeg. Vooral bij kinderen die zich verder prima gedragen, het goed doen op school en zo. Respect moet van twee kanten komen.
Is dat redelijk? Misschien wel, misschien niet.
Moet je je toch aan die wens van je ouders houden? Ja.

Wat voor de één wel redelijk is, is voor de ander niet redelijk. Daarom gaat 't erom, tot je 18e, dat wat je ouders redelijk vinden, vóór gaat - zo lang 't geen kindermishandeling o.i.d. is. En dat is 't verbieden dan zulke kleding echt niet - zelfs niet als de argumenten van je ouders totaal niet steekhoudend zouden zijn. Tot je 18e wordt geacht dat de argumenten van de ouders zwaarder tellen, en ik ga daarin mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 helemaal mee eens.
Redelijk of onredelijk is denk ik niet de vraag van je ouders en jij. Je ouders nemen hun beslissing op basis van geloof en hun verleden. Vaak speelt ook de achterliggende gedachten, "wat zullen anderen hier van denken?"
Als jij je lekker voelt in metalkleding is bijv. een compensatieregeling, trui er overheen of zo, ( en op school werk weer uitdoen) misschien net genoeg om het wel te mogen dragen zonder je ouders voor hun hoofd te stoten.
Dit soort conflicten komen vaak voor als ouders en kids niet met elkaar meedenken. Drijf het niet op de spits. Kan eindigen op een flinke breuk in de verhouding tussen je ouders en jij. Is het dat wel waard vroeg ik me af, of is het een principekwestie geworden? Toch wens ik je veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat jij wil dragen is wel helemaal het tegenover gestelde van de denk en gevoelswijze van je ouders. Het is ook normaal dat je je eigen smaak wil volgen. Je word ouder en zoekt je eigen weg. Op die leeftijd deden we allemaal wel dingen die onze ouders niet echt geweldig vonden. Maar als hun hiermee accoord gaan, zullen ze totaal tegen hun eigen geloof in gaan. Het zal ze ook verdriet doen want ze willen natuurlijk ook dat jij je gelukkig en goed in je vel voelt, en zullen het heus ook neit makkelijk vinden om het je te verbieden. Het is wel degelijk heel demonisch, de afbeeldingen en de teksten hoor. Jij ziet er geen kwaad in merk ik.
Ik denk dat je toch de wensen van je ouders moet inwilligen. Je woont nog thuis, bent nog niet volwassen.
Straks kun je helemaal doen en laten wat je zelf wil, als je volwassen bent en het huis uit.

Ik wil wel zeggen dat ik erg veel respect heb voor zowel jou als voor je ouders. Jij hebt in mijn ogen behoorlijk veel respect en liefde voor je ouders. Je probeert echt rekening met ze te houden en ze niet te kwetsen. Menig kind van jouw leeftijd zou dat heel anders aanpakken! Top! En voor je ouders heb ik ook respect. Dat ze willen leven naar waar ze in geloven. Als je liefde voor God hebt kun je nooit je goedkeuring geven aan demonische teksten, afbeeldingen of wat dan ook. En ze blijven daar strak in. Daarmee houden ze niet minder van jou!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het eens met dit antwoord. Ik heb bewondering voor je reaktie op het verbod van je ouders. Je neemt ze in elk geval serieus. Ik ben en blijf van mening dat je naar de wens van je ouders luisteren moet, en dus niet die kleidng moet dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn maar kleren hoor bq, pick your battles....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige dingen lijken onschuldig, maar demonische dingen zijn nooit onschuldig. Ik vind het niet raar dat zijn ouders zo reageren vanuit hun geloof en liefde voor God kunnen ze het gewoon niet maken dit soort afbeeldingen goed te keuren. Dat strookt toch niet met elkaar? Daar is toch niks mis mee? Zou je ook respect voor kunnen hebben. Mijn kinderen lopen er ook bij zoals ze zelf willen, maar ik wil ook niet dat ze onder mijn dak Call of Duty spelen op de Xbox bijvoorbeeld. Lijkt ook zo onschuldig. " Het is maar een spelletje." Ze mogen een hoop, maar ik hoef daar niet tegenaan te kijken of mijn goedkeuring aan te geven. Net als de ouders van Tyro dat niet hoeven. En daar hoeft geen ruzie uit te komen, heeft te maken met respect. Wat Tyro duidelijk wel heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi gesproken bq24!!
Ik denk dat het er een beetje bij hoort dat je je tijdens je puberteit afzet tegen de wil van je ouders. Je vormt je eigen mening over dingen, gaat zelf nadenken over wat je mooi of leuk vindt, en zoekt aansluiting bij gelijkgestemden.
Zou het voor jou nog zo belangrijk zijn om deze kleding te mogen dragen als je ouders er helemaal niets van zouden vinden?
Persoonlijk vind ik het onredelijk van je ouders, maar goed, het zijn jouw ouders en zo lang je onder hun dak woont heb je jezelf aan hun regels te houden. Misschien dat het inderdaad over een tijdje wel mag, als ze er eindelijk van overtuigd zijn hoe belangrijk het voor jou is.

Heb je toevallig hele stoere metalfans die eigenlijk hele nette jongens zijn, als vrienden? Laat ze dan een keer kennis maken met je ouders... Ach, deze tip heb je vast bij je vorige vraag ook al gehad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je laat de keuze afhangen van de keuze van je ouders. Maak zelf de keuze!

Je kunt er voor kiezen om de kleding te dragen, zal ten koste gaan van de relatie met je ouders.

Ook kun je andere 'metalkleding' dragen, iets waar je ouders het minder moeilijk mee hebben. Tijd voor een goed gesprek. Waarom hebben je ouders problemen met de 'metalkleding'? Waarom wil jij per see shirts met de Reaper dragen?

Probeer een tussenweg te zoeken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In aanvulling op al het bovenstaande... mijn moeder wilde onlangs iets voor mij kopen en ik zag een ontzettend gaaf shirt met een mooie plaat waar ook een doodshoofd in verwerkt zat... ik mocht kiezen wat ik wilde maar dat niet...... en ik ben 36!!! Dat ik het dan zelf koop is wat anders maar ze wilde het niet voor me kopen.

Kortom, hoe oud je ook wordt, deze verschillen blijven, denk dat je nog even moet wachten tot je 18 bent, dan heb je wat meer eigen keuze...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het heel redelijk van je ouders om jou te verbieden kleding te dragen die zij aanstootgevend vinden. Ik denk ook dat dit het (of één van de ) doel (en) is van deze band.
Ik zou er ook heel veel moeite mee hebben als mijn kind deze kleding zou willen dragen.
Het is dan misschien wel zo dat de band met de Reaper niets bedoelt, en dat ie niet bestaat, hij straalt wél agressie uit. Of hij wel of niet bestaat doet er in dit geval niet zo veel toe denk ik. Het gaat erom wat je denkt te willen zeggen met het dragen van deze kleding, kleding zegt iets over jezelf, en wat denk je hiermee uit te stralen? Heb je daar al eens over na gedacht?
Daarom vind ik het niet meer dan redelijk dat ouders de doorslaggevende mening hebben voor de kledingkeuze van hun zoon van 15.
Ik vraag me af of je alle antwoorden aan je ouders laat lezen, of alleen de antwoorden die "in je straatje passen".

Ik denk dat je ouders ook wel snappen dat je niet in een rose bloesje met ruches wil lopen, maar zo'n engerd met een bebloed zwaard is gewoon eng.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ouders hoeven niet redelijk te zijn. Ouders hoeven niet te luisteren naar argumenten. Omdat zij uiteindelijk gewoon beslissen. Dat jij het daar niet mee eens bent is logisch, je zit midden in de puberteit, dan hoor je het daar niet meer eens te zijn.

Als 'oude' 15-jarige kun je het ook van de andere kant bekijken. Waarom zou jij die kleding aantrekken als het je ouders kwetst? Je kunt ongetwijfeld genoeg soortgelijke kleding (veel zwart + rood + metal spikes enz) vinden zonder dat er 'demonen' opstaan in de ogen van je ouders. Vraag hun uit te zoeken wat dan wel kan. En misschien is dat niet iets van COB, maar wel iets wat jij ook aan wilt.

Vind je jezelf oud genoeg om zelf te mogen beslissen wat je aantrekt dan moet je jezelf ook oud genoeg vinden om de mening van je ouders hierin te respecteren en niet koste wat kost je gelijk te moeten halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel niet dat ouders _nooit_ hoeven te luisteren en nooit redelijk hoeven te zijn. Maar uiteindelijk zijn ze je ouders en als ze ergens onredelijk over zijn is dat hun goed recht. Sommige ouders zijn ook gewoon slecht in argumenteren. Dat betekend niet dat zij geen gelijk hebben, of dat zij niet het beste met jou voor hebben.
Als ik je verweer zo lees wil je alleen deze kleding dragen omdat je het mooi vindt.
Inhoudelijk sta je er niet achter.
Je vergeet wel dat je een bepaald stempel krijgt "als" je kleding draagt.
Van de andere kant moeten je ouders je toch ook zo goed kennen dat ze "kunnen"weten dat jij er verder geen bedoeling mee hebt.
Toch geloof ik stellig dat jullie er samen niet uitkomen.!
En je trekt helaas aan het korste eind, gezien je leeftijd.
Voor mij lijkt het een beetje onredelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ouders geen reden weten voor hun verbod, ze het niet kunnen beredeneren, dan is het irrationeel oftewel onredelijk. Ten minste, onredelijk in die zin van het woord. Maar redelijk betekend ook rechtvaardig. En ouders hebben alle recht hun kinderen op te voeden zoals hun dat goed lijkt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Als jij wel kan beredeneren waarom je die kleding moet en zal dragen heb je meer overtuigingskracht. Maar kan je dat beredeneren? "Omdat ik het wil" is hier niet goed genoeg. Iets als "omdat ik mijn persoonlijke smaak wil leren kennen en ontwikkelen opdat ik nog voor mijn volwassenheid tot volledig mens ben uitgegroeid" is wat sterker, maar weer verdomde moeilijk om in eigen woorden te vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het niet zo onredelijk. Het is een vreselijk agressief shirt.
Een reaper is niet iemand die je ophaalt als je dood bent, als een soort engeltje; hij is degene die als het jouw tijd is jou komt doden en meeneemt. Waar denk je dat die zeis voor is? Net als het koren daarmee afgesneden wordt, snijdt hij jou van het leven af.....
En zo'n gast die met zo'n zeis staat, rood van het bloed.... ook als niet-christelijk persoon zou ik het mijn kinderen verbieden zoiets vreselijks te dragen.

En dan kan jij wel zeggen dat het niet gaat over dood en moord en alles, dat jij en de bandleden daar niet in geloven, maar het is wel wat je draagt.
Als ik een shirt met 'ik haat tyro, wat een klootzak' zou dragen, zou jij dat toch ook niet pikken? Al zou ik je duizend keer uitleggen dat ik niet geloof in wat er op mijn shirt staat, of dat het maar een grapje is. Dat maakt namelijk niet uit, feit is wel dat ik het draag, en het daarmee dus presenteer als iets waar ik het mee eens ben.
Snap je wat ik bedoel?
(Je begrijpt het vast al, maar even voor de zekerheid: ik vind je geen klootzak hoor! Ik ken je niet, maar volgens mij ben je een schatje en een hartstikke toffe gozer. De uitspraak hierboven is puur om duidelijk te maken wat ik bedoel)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had zitten kijken, en het lijkt inderdaad erop dat er geen cob kleding is zonder die reaper.
Zijn er patches te krijgen van cob met alleen hun naam? Als je er eentje of meerdere op je jas of tas naait (of met veiligheidsspeld erop vastzet), kan de hele wereld zien dat je fan van hen bent, zonder dat je die reaper draagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke plus van mij Fynnya. Ik heb hier niets meer aan toe te voegen.
Ik denk niet dat je er als ouder te veel zout op moet leggen wat je kind aantrekt. Wel in de leeftijd van 0 tot 15 jaar maar daarna vind ik dat het de keus van het kind zelf is. Uiteraard kun je een tip geven als iets niet helemaal staat maar ik ben van mening dat als je je kind weerhoudt van het aantrekken van bepaalde kleding het juist die kant gaat op zoeken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik deze vraag las dacht ik meteen ‘Oh, die ouders moeten niet zo moeilijk doen en gewoon hun zoon de kleding laten dragen die hij mooi vindt’. Dat komt omdat ik afgelopen jaren ook alternatief gekleed was en mn ouders dit alleen maar heel mooi vonden. Ik weet zeker dat ik nog een stuk alternatiever gekleed zou zijn geweest als mn ouders het niet mooi hadden gevonden en me een stuk strenger op hadden gevoed dan dat ik opgevoed ben. Ik voelde me lekker in die kleding, vooral tijdens concerten en festivals.

Maar toen ben ik alle antwoorden gaan lezen. Ik ben het niet met alle meningen eens, maar ik ben er wel objectiever door gaan denken en ik ben ook van mening dat je respect moet hebben voor de regels thuis.
Het is goed om je eigen mening en smaak te hebben, maar uiteindelijk zijn je ouders degene die wat over je te zeggen hebben thuis zolang je daar woont. Ik snap hoe je je anti- geloof- gevoel hebt ontwikkeld, dat is ook niet vreemd als je jaren tegen je zin in naar de kerk wordt gesleept. Hebben je ouders er vrede mee dat jij niet geloofd wat zij geloven? Andersom is dat wel het geval.. jij hebt respect voor het geloof van je ouders. Dat vind ik heel goed!

Wat mij persoonlijk wel een goede zet lijkt.. is niet teveel in discussie gaan, maar respect blijven tonen naar elkaar. Accepteer elkaar en sluit een compromis als dat kan. Blader met je ouders eens door de Large. Omcirkel de artikelen die jij mooi vind en welke jij wel zou willen dragen (Er staat genoeg anders leuks in dan COB shirts!) En vraag je ouders wat ze van die artikelen vinden. In dat blad staat jouw wereld.. jouw kledingsmaak.. Laat je ouders hier kennis mee maken, zodat er misschien meer begrip komt. Kom er samen achter wat wel in huis aangetrokken mag worden en wat niet. Er zijn zoveel shirts die Metal zijn, maar wel een kans hebben om geaccepteerd te worden door gelovige ouders.. Creeer je eigen ‘door je ouders geaccepteerde’ stijl. Kijk eens naar funshirts met gafe teksten, of misschien mag je wel ‘extreme’ broeken dragen maar moet je je shirt een beetje ‘normaal’ houden maar mag je jezelf wel wat opleuken met kettingen en armbanden. Eventueel met van die grote spikes. Of mag je je schooltas pimpen met patches van je favoriete bands.

Sta niet langer stil bij wat niet mag, maar ga kijken naar wat wel mag. Zoek naar mogelijkheden en creeer je eigen stijl met goedgekeurde kleding. Wees creatief en ANDERS!
Heel veel succes.