Hoe komt het dat ik niet kon schreeuwen toen ik nachtmerrie's kreeg?

Als ik kind had ik vroeger wel eens nachtmerrie's. Als ik wakker werd wilde ik schreeuwen om hulp. Maar op één of andere manier lukte dat niet, er kwam geen geluid uit mijn mond. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7K

Antwoorden (8)

Dat komt omdat je dan in het ''diepste''gedeelte van je slaap vertoeft en dan kun je niet bewegen of schreeuwen.Je bevindt je dan in je R.E.M,slaap.

Toegevoegd na 3 minuten:
Fase 5 (REM slaap)
In deze fase zijn er snelle oogbewegingen en is er sprake van grote hersenactiviteit. De hersenen zijn actief met dromen, het verwerken van informatie en allerlei geheugenfuncties. Lichamelijk gebeurt er ook van alles; de spieren van armen en benen zijn totaal ontspannen en nagenoeg verlamd, de ademhaling en hartslag zijn onregelmatig en de bloeddruk stijgt. Tijdens de droomslaap vindt dus grote activiteit van lichaam en geest plaats. Deze fase kost dan ook energie.
De remslaap duurt ongeveer 18 tot 24 minuten. In een nacht met 5 slaapcycli beslaat de remslaap ongeveer 20 tot 25 % van de totale slaap.

Na elke remslaapfase ontwaak je doorgaans kort (vaak onbewust) en begint de hele slaapcyclus van lichte slaap naar diepe slaap naar droomslaap weer van vooraf aan.
naar boven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, ik lees nog even terug, en zie dat jij me net voor was. Waarschijnlijk was ik nog bezig toen jij al het antwoord al gedrukt had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geeft niet hoor!Heb ik ook weleens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rem-slaap is de droomslaap, en daar kun je WEL bewegen hoor... Diepe slaap is de slaap waarbij je niet kunt bewegen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
totaal ontspannen en nagenoeg verlamd, de ademhaling en hartslag zijn onregelmatig en de bloeddruk stijgt volgens bovenstaande link niet XiniX.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zo eigenwijs dat ik niet eens de link bekijk, ik weet dat ik de waarheid spreek... En als bewijs zeg ik alleen dat de RAPID EYE MOVEMENT beweging is van het lichaam... EN in diepe slaap beweegt niets, zelfs niet een oog... totaal niets... XiniX weet het beter, ik geloof je links niet, ik weet uit eigen ervaring wel beter... Mag ik dat zo tegen je zeggen zonder dat je boos wordt op XiniX?
Cryofiel
14 jaar geleden
+1 taurus, dit is het goede antwoord. Die verlamming gaat zo ver dat het ook wel voorkomt dat niet alleen het schreeuwen onmogelijk is, maar dat je je zelfs niet kunt bewegen. Je bent dan al wel wakker, maar je kunt je niet bewegen - je bent verlamd. Dat is een angstwekkende ervaring. Er zijn al heel wat geesten bijgehaald om die ervaring te verklaren - maar die geesten zijn nergens voor nodig.
Je was verlamt... De chauffeur was uit de auto en er was geen bezieling, dan is de auto niet klaar om te rijden/bewegen... Dus dan ben je verlamt... Wees er blij om dat je dat mag zien...

Het is heel angstig, maar ook normaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zit dan in je REM slaap
In deze fase zijn er snelle oogbewegingen en is er sprake van grote hersenactiviteit. De hersenen zijn actief met dromen, het verwerken van informatie en allerlei geheugenfuncties. Lichamelijk gebeurt er ook van alles; de spieren van armen en benen zijn totaal ontspannen en nagenoeg verlamd, de ademhaling en hartslag zijn onregelmatig en de bloeddruk stijgt. Tijdens de droomslaap vindt dus grote activiteit van lichaam en geest plaats. Deze fase kost dan ook energie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Angst slaat op je stembanden. In de nachtmerrie gebeurd dit ook. Bij het wakker worden moest je dus weer even terug naar de realiteit en dat duurt even. Dan reageert je stem ook nog niet..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies! mooi antwoord.
Ik herken dit wel.
Als ik een nachtmerrie heb (komt niet vaak voor, geukkig), heb ik op een gegeven moment in de gaten dat het niet écht is, maar een nare droom.
En dat ik daar zo gauw mogelijk uit wil komen, omdat ik helemaal geen zin heb in de rest van het verhaal.
Dan weet ik dat ik niet kan schreeuwen, en dat ik pas wakker wordt al ik mezelf hoor (schreeuwen).
Dus concentreer ik me daar vreselijk op en haal het onderste uit mijn tenen en begin met volle kracht te schreeuwen, totdat ik mezelf hoor en dan ben ik wakker. En verlost van de nare droom.
Je kán dus wel schreeuwen, maar je moet er vreselijk je best voor doen, én in de gaten hebben dat je in een nachtmerrie verstrikt zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ow dat is heel herkenbaar ,ik word dan wakker met mijn mond open en maak een zacht krakend geluid je bent dan al aan het wakker worden ,volgens mij omdat je dan toch bewust wordt dat je eigenlijk niet hoeft te schreeuwen omdat het een droom was. pfff gelukkig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij noemen dat (Kara basan)
The dark presser noemen ze dat in het engels...
(Sleep paralysis)
http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_paralysis

Laat even vertalen anders in het Nederlands..

Toegevoegd na 9 minuten:
Slaapverlamming dus.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat je op zo'n moment tussen wkker en slaap bevindt,
en alles moet nog "opstarten" zeg maar vaak heb je ook een droge mond en moet je eerst een paar keer slikken.
en of een warm tintelend gevoel.