Als je een bovenbuik echo krijgt, en er blijken afwijkingen te zijn, krijg je dan direct de uitslag?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.1K

Antwoorden (2)

Dat hangt er vanaf hoe de afspraak gepland is. Als je daarna direct een afspraak met je arts hebt, dan wel. Anders niet, want degene die de echo maakt kan en mag geen diagnose stellen. Nadat de echo gemaakt is gaan de beelden naar de radioloog, en die beoordeelt het en schrijft een rapport naar de aanvrager (specialist of huisarts). Later kom je dan op de poli terug en krijg je van je eigen arts de uitslag. Maar als je via de spoedeisende hulp een echo moet laten maken, of als er spoed bij is en een reden om direct de radioloog erbij te halen, krijg je vaak al sneller te horen wat er eventueel te zien was.

Het is trouwens een goede gewoonte dat, wanneer er grote, onverwachte afwijkingen te zien zijn en de patiënt niet op zeer korte termijn een afspraak heeft bij de specialist, de patiënt gebeld wordt voor een eerdere afspraak, of dat de huisarts op de hoogte wordt gebracht. Dat systeem is niet helemaal waterdicht en er gaat wel eens iets mis, maar in principe is het zo dat als er onverwachte dingen te zien zijn, je dat zo snel mogelijk hoort.

En soms zegt de laborant al ongeveer wat er te zien is, maar die zal er dan altijd bij zeggen dat hij dat eigenlijk niet mag zeggen, of dat de je officiële uitslag alleen van de arts kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zeeeeeeer zelden want een laborant mag daar eigenlijk niet echt een uitspraak over doen omdat er door een specialist goed naar gekeken moet worden.