Is de lucht van een openhaard schadelijk voor de gezondheid?

Niet dat de kamer vol rook staat,maar er komt wel een indringende geur vanaf.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

In een open haard vinden veel onvolledige verbrandingen plaats, waarbij mn. CO vrij komt, vooral als de schoorsteen niet meer goed werkt.
Met een open haard is het zaak , ieder jaar de rookkanalen te laten vegen en te laten controleren op volgenestjes, andere verstoppingen en lekken.
Als je de haard ruikt, betekent dat, dat je rookgassen in huis krijgt.
Het is dus realistisch te verwachten dat er ook CO in de kamer belandt.
Dit hecht zich veel sterker aan bloed dan zuurstof en maakt je bloed ONWERKZAAM.
Vandaar dat een CO vergiftiging zo gevaarlijk is, beademing helpt nauwelijks, er moet bij een CO vergiftiging een bloedtransfusie plaatsvinden icm. beademing.
CO vergiftiging stapelt zich dan ook op, zodat je na enige openhaardsessies pas in de problemen kan komen.
Je hebt eerst een vage hoofdpijn, wordt moe en gaat slapen om nooit weer wakker te worden als het doorgaat, en als je CO vergiftiging opgelopen hebt.
De windrichting zorgt er voor dat het rookkanaal soms niet goed trekt.(verbrandingsgassen afvoert).
Bezuinig daarom niet op de goede controle van een gecertificeerde schoorsteenveger.
Deze meten OOK het CO gedurende het stoken.
De teer die in een rookkanaal neerslaat op de koudere wanden , kunnen een schoorsteenbrand veroorzaken.
Ook de brandverzekering sluit vaak schade uit , onstaan door branden veroorzaakt door een slecht onderhouden rookkanaal.
KORTOM, DE INDRINGENDE REUK VERRAAD EEN NIET GOED AFVOEREN VAN DE VERBRANDINGSGASSEN.
DOE ER IETS AAN , ANDERS KAN HET IETS MET JOU DOEN.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Een indringende geur is niet gevaarlijk, misschien nat hout of vochtig hout. Als de rook maar weg kan is het verder geen probleem dus niet gevaarlijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de haard niet goed gestookt wordt en geen volledige verbranding plaats vindt en de afvoer onvoldoende is, dan kan de lucht rondom de haard volgens mij schadelijk zijn.
Zeker voor een longpatiënt en kleine kinderen.
Ga dan wel uit van veelvuldig gebruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg er voor, dat de rookafvoer goed functioneert, dat er voldoende verse luchttoevoer is en stook absoluut geen geverfd hout of spaanplaat o.i.d. De gassen die daar uit komen kunnen wel degelijk gevaarlijk zijn.
jc54
14 jaar geleden
ik heb gehoord dat het ook heel schadelijk is ja bijna net zo erg als roken alleen valt het minder op
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
..........van horen zeggen liegt men het meest..........
is al een heel oud gezegde
Elke "vervuiling" van de lucht is volgens mij niet goed voor de gezondheid. Te veel kan altijd schadelijk zijn. Dat wil zeggen: te veel in een keer of te veel verspreid over een langere periode.
Over schadelijkheid is weinig bekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goed brandende openhaard ruik je niet!!!
Ruik je hem wel , dan is er toch iets goed mis!!
Bijna altijd heeft het met je schoorsteen te maken.
Zoek het uit en stook je openhaard niet meer, het kan inderdaad zeer schadelijk zijn voor je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen de buitenlucht kan vervuild raken. Ook de lucht in huizen kan schadelijke stoffen bevatten. De lucht is er soms zelfs sterker vervuild dan is toegestaan voor de buitenlucht.