is het schadelijk om van een inenting die in drie prikken voltooid is (in mijn geval HPV-vaccin) alleen de 1e van de drie prikken te hebben gekregen?

na lang aarzelen heb ik besloten om me te laten inenten, maar bij de oproep voor mijn tweede prik is iets misgegaan waardoor ik nooit ben opgeroepen en dus de tweede en derde prik niet heb gehad. Dat is nu 3 jaar geleden. Ik heb sinds ongeveer twee en een half jaar last van een aantal gezondheidsklachten (niet heel ernstig; dingen als vermoeidheid, benauwdheid, maagpijn- toch best vervelend) en vraag me nu opeens af of dat er ook maar iets mee te maken zou kunnen hebben. Ik hoop dat iemand me kan informeren... (Is het bijvoorbeeld verstandig om alsnog twee prikken te halen of heeft dat absoluut geen nut/kan dat kwaad?) Bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die klachten zullen niets te maken hebben met het vaccin.. Eerder stress.
Gewoon die andere 2 prikken halen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan je nooit zomaar zeggen mobie1990,
alle vaccins hebben bijwerkingen. Of de klachten van deze gast iets met dat vaccin te maken hebben is niet te zeggen. Hoe dan ook, wat betreft bijwerkingen is minder prikken beter, dus het kan niet zo zijn dat het slechter is om maar 1 van de 3 te krijgen.
(voor de rest zie het antwoord van lies)

Antwoorden (2)

Je kunt de tweede en derde dosis na een langere tussenpoos alsnog krijgen, het wordt wel aanbevolen dat je de kuur afmaakt omdat je zo beter beschermd bent maar ik kan nergens vinden dat er schadelijke gevolgen zouden kunnen optreden als je maar 1 dosis hebt gehad.

Maak even een afspraak met je huisarts en overleg over hoe nu verder. Heeft het bij jou nog zin om verder te gaan en wat kunnen de oorzaken zijn van je klachten.

Toegevoegd na 45 seconden:
Oja en dat ik het nergens kan vinden geeft geen garanties: ik ben namelijk geen arts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet slecht voor je algehele gezondheid om maar één van die drie prikken te hebben gehad. Je bent alleen mogelijk niet of in elk geval minder goed beschermd dan wanneer je de kuur (van drie prikken) had afgemaakt.

Of het nog zin heeft om alsnog die twee prikken te halen, hangt een beetje af van je precieze situatie: de prikken worden gegeven op heel jonge leeftijd, omdat het vaccin alleen een optimale bescherming biedt wanneer iemand nog niet besmet is met het HPV-virus. Daarom wordt het in het rijksvaccinatieprogramma gegeven aan meiden die zo jong zijn dat de verwachting is dat zij nog niet seksueel actief zijn. Als je dus al seksueel actief bent, heeft het minder zin om alsnog die prikken te halen: ze werken dan niet of minder. De berichtgevingen daarover spreken elkaar tegen, want sommigen beweren dat het helemaal geen zin heeft om je te laten inenten als je al seksueel actief bent, en anderen zeggen dat het vaccin wel degelijk kan helpen als het op latere leeftijd (40+) wordt gegeven, omdat de afweer tegen HPV dan minder wordt en het vaccin dan het lichaam kan aanzetten om een reeds sluimerende infectie beter aan te pakken. Wat waarheid is, weet ik niet.

Als je nog niet seksueel actief bent, dan heeft het alsnog halen van die resterende twee prikken wel een meerwaarde in de zin dat je dan beter beschermd bent tegen HPV. Over de zin en onzin van het vaccin op zich is natuurlijk allerlei discussie, maar in elk geval heeft die ene prik niet veel zin: als je alsnog beschermd wilt zijn, kun je beter de kuur afmaken. Het kan wel zijn dat je dan opnieuw moet beginnen en dus de eerste prik nogmaals moet halen: in de bijsluiter van Gardasil wordt aangegeven dat het nodig kan zijn om opnieuw te beginnen als de tussenpoos meerdere maanden langer is dan aanbevolen, terwijl over Cervarix wordt gezegd dat een langere tussenpoos ook kan.

Verder is het denk ik verstandig als je met je gezondheidsklachten naar je huisarts gaat, als je dat tenminste nog niet gedaan hebt. Je hebt er al langere tijd last van zo te lezen, dus het lijkt me goed als daar eens een arts naar kijkt. De klachten die je beschrijft passen niet bij een bijwerking van het vaccin, en zeker niet over zo'n lange periode. Daar hoef je dus niet bang voor te zijn. Evengoed zijn het natuurlijk vervelende klachten, en zou er een medische oorzaak voor kunnen zijn. Als je dan bij je huisarts bent, bespreek dan meteen de mogelijkheid om de vaccinaties voor HPV alsnog af te maken.