Hoe kan ik zo goed mogelijk afspraken maken met mijn omgeving voor hulp na mijn operatie?

Ik word binnenkort geopereerd. Het wordt een zware operatie.
Nadien heb ik een maand ziekenverlof. Ik wil dit zo goed mogelijk voorbereiden.
Wat ik graag zou hebben is dat ik in de eerste weken niet alleen ben.
Maar daar gaan we dan : mijn dochter heeft dan net een nieuwe baan en wil ook in die periode een huis zoeken, de vriendin van mijn dochter (die ik ook goed ken natuurlijk) heeft een kindje en kan ook niet altijd uiteraard en mijn vriend woont in een andere stad waar hij vogels, vissen en familie moet verzorgen. Vrienden zijn wel bereid om iets te doen, maar die hebben ook hun eigen gezin dus die kunnen moeilijk 's nachts in mijn huis blijven slapen bv.
Dus ik wil zo weinig mogelijk tot last zijn maar aan de andere kant weet ik uit ervaring dat ik de eerste weken niet veel zal kunnen doen. Poetshulp werd gevraagd, maaltijden zal ook wel lukken om te laten brengen, verpleging aan huis idem dito. en ik zal zeker ook genoeg bezoek krijgen.
Maar ik heb ook nood aan andere steun, mensen die er even voor me zijn. Ik ken mezelf en weet dat ik de eerste weken wat bang zal zijn, en niet graag alleen ben. Vooral niet 's avonds en 's nachts, als het moeilijker is om een dokter te bereiken.
Hoe organiseer ik het best (op praktisch vlak bedoel ik) dat ik steun krijg en toch niet teveel op anderen "leun"?

Toegevoegd na 2 dagen:
bedankt iedereen, ik kan onmogelijk een "beste antwoord" kiezen uit drie evenwaardige antwoorden...

11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de twee al gegeven antwoorden zijn naar mijn idee volledig.
het enige wat je nog kunt doen, lijkt mij is eerst 2 weken bij iemand logeren (de eerste weken) volledig verzorgd, en daarna 2 weken in je eigen huis, met 's avonds iemand die minimaal blijft slapen, maar dat je je zelf overdag kunt bedruipen.

dat is, misschien, het best haalbare.
het beste voor jou zou zijn: een maand logeren bij degene die jou het beste kan helpen/verzorgen en wij weten niet wie dat is, met de kanttekening dat je dochter inderdaad minimaal de weekenden voor haar rekening zou moeten nemen en bij jou thuis zou moeten komen helpen. dat lijkt ook mij vrij logisch. de vraag is
[a] wil je wel 2 weken bij je vriend logeren?
is het niet beter om bij iemand anders te zijn die niet werkt, en er dus zo goed als fulltime kan zijn ?
[b] is er iemand anders die minstens 1 week, maar bij voorkeur 2 aaneengesloten weken, voor je zou kunnen zorgen, in haar/zijn huis?
[c] heb je bedacht (plan c dus) als het niet lukt wat je wilt ? of wat je dan nog kan doen ? er bestaan hangers met nood/alarmknoppen erop, die je om je hals hebt hangen, misschien dat dát in ieder geval op tijd aangevraagd kan worden, voor het geval dat.
ik ben absoluut niet negatief, maar wel voorzichtig, vandaar. ik hoop voor je dat er een goede oplossing komt, en wens je sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vs: "Hoe organiseer ik het best (op praktisch vlak bedoel ik) dat ik steun krijg en toch niet teveel op anderen "leun"?" nu is de tijd dat je wel op anderen mag leunen, daar heb je familie en vrienden voor, dus voel je niet bezwaard om anderen om hulp te vragen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is er geen thuis hulp organisatie ,?! Ik vind jammer voor je dat je er zo alleen voor staat ! En dat je vriend niet liever jou verzorgt dan z'n vissen , die kan hij toch een ander laten verzorgen !! Sterkte er mee ! En neem een echte vriend (sorry) :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel veel sterkte meis, voor nu, in het ziekenhuis en erna!!!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@Kapperkort Haar vriend moet vogels, vissen EN familie verzorgen, niet vogels en vissen VAN familie. :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat: het 3e antwoord is voor jou op maat gesneden! uiteraard afhankelijk van je verzekering en (daar ben ik weer) eventueel een combinatie van (nu) 2 weken zorghotel en 2 weken anders (vriendin/dochter/vriend).
misschien is er zo toch iets te organiseren ?

Antwoorden (3)

Heel simpel. Trek voor een maand bij je vriend in. Zorg dat je alles hebt wat je nodig hebt en ga naar die andere stad. Ook daar kun je nog steeds ander bezoek ontvangen ;)

Veel sterkte iig tijdens en na de operatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
dat gaat moeilijk. ten eerste voel ik me er helemaal niet thuis maar vooral is het ziekenhuis waar ik word geopereerd in mijn eigen stad natuurlijk. en als er dan iets is, ben ik meteen op de goede plaats....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben er van overtuigd dat als je echte vrienden hebt, ze wel 1 of andere "bezoekersregeling" in acht willen nemen. Praat hier met ze over en zeg het zoals je het hier hebt gedaan. Ik persoonlijk zou er een week vrij voor nemen, maar dat kun je natuurlijk niet verlangen. Echte vrienden en je familie zullen er voor je zijn, als je maar zegt wat er op je hart ligt ;)
Duidelijk zijn. Stuur een mail rond (gebruik de bcc functie zodat niet iedereen elkaars mailadressen ziet) naar iedereen die je kent en vertrouwt. Vertel ze precies wat je hier zeg (ik ken mezelf en ik weet dat...) en vraag ze om hulp.

Mensen zijn best bereid om je te helpen maar je moet het wel vragen, mensen zijn bang om iets aan te bieden wat je niet wilt. Wees duidelijk, zeg dat je wilt dat er iemand bij je slaapt en of mensen dat om de beurt een nachtje willen doen. Vraag ook of ze zelf hun spullen daarvoor mee willen nemen anders moet jij de was weer doen. Zorg dat er dan ook wel een bed en matras is zodat ze alleen hoeslakens, kussen en dekbed/slaapzak mee hoeven te nemen.

Vraag of diegene dan bij jou kan eten 's avonds.

Ik vind wel dat je dochter zeker de weekenden moet komen en ze kan best wel even een paar weekjes wachten met daadwerkelijk huisbezoekjes doen hoelang heb jij niet voor haar gezorgd?

Probeer dus een schema te maken met wie er wanneer kan.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
kan ik es doen, idd, wat mensen vragen maar ik heb wel schroom. het is ook zo dat mijn dochter vindt dat mijn vriend voor me moet zorgen terwijl hij vindt dat dit mijn dochter haar taak is. voel me eigenlijk diep van binnen heel alleen nu...:-(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geloof me: mensen willen graag dat je ze met iets duidelijks vraagt, niet dat je vaag bent! Ik vind dat het om en om de taak van je vriend EN je dochter is, het gaat niet om jaren, maar om een paar dagen per week als ze het delen!
ook ik onderga eerdaags een ingrijpende operatie waardoor ik 2 maanden niet voor mezelf kan zorgen en 4 maanden uit het arbeidsproces ben. dus ook ik ben druk aan het voorbereiden om vooral na de operatie alles goed geregeld te hebben.
Mijn verzekering dekt de onkosten van een zorghotel.
informeer bij jouw verzekering of, welk zorghotel en hoelang zij dit vergoeden. wellicht is dit voor een paar weken een oplossing en dan ben je meteen niet zo afhankelijk van een aantal mensen.
Mijn verzekering dekt een aantal zorghotels en hier heb ik een keus uitgemaakt en laat mij 4 weken in een zorghotel verzorgen zodat de omgeving en ikzelf niet extra belast worden.
Nadeel is wel dat niet overal zorghotels zijn, er is wel vaak een reisafstand.
voor je omgeving is het alleen een ziekenbezoek afleggen en in het hotel ben je met meerdere lotgenoten en is er altijd iemand om je heen.
Er zijn altijd mensen die je 'snachts kunt bereilken telefonische hulpddienst en tegenwoordig ook de medische hulpposten. Als je ongerust bent kun je hun altijd bellen.
succes