Beste gast122932,

Als je werkt op basis van een nuluren contract heb je recht op inkomen tijdens ziekte.

Afhankelijk van je situatie heb je recht op een Ziektewet-uitkering van UWV of moet je werkgever je loon doorbetalen.

QUOTE UWV.NL:

Krijg ik als oproepkracht met een nul-urencontract inkomen tijdens ziekte?

Wordt u ziek tijdens de oproepperiode? Dan moet uw werkgever uw loon doorbetalen. Bent u ziek ná de oproepperiode? Dan krijgt u soms een Ziektewet-uitkering van UWV.
Een voorbeeld. Gerard heeft een nul-urencontract bij een restaurant. Zijn werkgever vraagt of hij zondagavond 4 uur komt werken. Na 1 uur werken, gaat Gerard ziek naar huis. Zijn werkgever betaalt hem de rest van de oproepperiode, dus 3 uur, zijn loon door. Als Gerard na de oproepperiode nog steeds ziek is, kan hij misschien een Ziektewet-uitkering van UWV krijgen.
Heeft u in de 3 maanden voordat u ziek werd elke week gewerkt? Of heeft u minimaal 20 uur per maand gewerkt? Dan moet uw werkgever ook ná de oproepperiode uw loon doorbetalen.

Actuele (aanvullende) informatie vind je op deze pagina: http://bit.ly/uqIqvx

Met vriendelijke groet,

René
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel!

Andere antwoorden (1)

Als de werknemer met een 0 uren contract ziek wordt tijdens een oproepperiode, krijgt deze minstens 70% van het loon over de afgesproken periode die hij/zij zou moeten werken. Als dit lager is dan het geldende minimumloon, krijgt de oproepkracht het minimumloon.

Is de oproepkracht nog ziek, wanneer de oproepperiode afloopt, dan hoeft de werkgever geen loon door te betalen. Er ontstaat ook geen recht op ziekengeld op basis van de Ziektewet, zolang de arbeidsovereenkomst geldig is. Pas als de arbeidsovereenkomst eindigt, ontstaat recht op ziekengeld. De werknemer moet dat zelf aanvragen bij het UWV.