hoe kan het dat mijn verstopte neus weer open gaat als ik ga staan?

En zodra ik ga zitten, gaat ie langzaam weer dicht.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (1)

Dat komt door een (neerwaartse) druk op je neus.

Als je in en bepaalde houding ligt of zit, is er geen sprake van grote druk in de luchtwegen of adertjes daaromheen.

Wanneer je plotseling van houding wisselt of gaat staan, ontstaat er daardoor even een grotere druk door de inspanning van de beweging en de richting waarin je beweegt. Hierdoor verwijden de bloedvaatjes en adertjes in je neus zich even, waardoor deze wat meer ruimte krijgt en opengaat.

Wanneer je lichaam weer in ruststand is, wordt de druk weer minder en vernauwen de vaatjes zich weer waardoor je neus weer verstopt raakt.

Ga met een verstopte neus maar eens flink bewegen. Dan merk je ook dat je neus opengaat en je vrijer kan ademhalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is slim opgemerkt ;)
Als ik een hoger niveau had, kreeg je een duim :P