Hoe los ik het beste het probleem op dat ik met mijn Turkse buurman heb toegestaan sla in mijn tuin te planten maar dat ik daar nu mee wil stoppen?

Enige tijd geleden kwamen ze met 2 bakjes sla aan. Of dat in mijn tuin mocht groeien. Toen dacht ik nog: Och 2 bakjes mag wel. Wist ik veel dat elk plukje apart gepoot werd en nu mijn hele border volstaat met HUN sla (en andere sprietjes en nog een "bloembak" (lees: chemobak) met prut. De slakroppen zijn best groot (supermarktformaat) en sommige zelfs helemaal uitgelopen tot een soort bloem. De buurvrouw verstaat geen Nederlands (en zij komt steeds wat poten of oogsten) De buurman verstaat het wel en heb al tegen hem gezegd dat het nu wel genoeg was met dat gepoot en dat hij dat tegen haar moet zeggen maar desondanks komt ze gewoon weer langs met zaadjes (of bollen.. ik weet niet hoe je dat noemt) en dan kan ik geen nee zeggen. Ik steek wel mijn vinger op onder het mom van: nog één keer en meer niet maar dat snapt ze niet volgens mij. Zelf hebben ze al een moestuin EN staan er allemaal frituuremmers met spul op hun balkonrand (wat er vanaf is gewaaid en kapot kletterde bij mij in de tuin grrrrr) Ik moet er wel bij zeggen dat ze me ook regelmatig eten komen brengen, dat dan weer wel en was er ook blij mee maar ja, zo hou ik het wel in stand en ik ben nu op het punt beland dat ik denk van: als jullie die sla vandaag of morgen (letterlijk) niet uit mijn tuin halen, dan haal ik het eruit en gooi ik alles weg! Maar ja, ik wil ook geen ruzie natuurlijk. Ik had er eerde al wat van gezegd maar toen zei hij: staat toch niet in de weg? Dus tja...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja met zo'n reactie kan ik wat...
burgos
11 jaar geleden
Verzin een vriendelijke manier om hier mee te kappen.Is er niemand die turks spreekt en Nederlands die kan bemiddelen??Want dit is toch te gek voor woorden.Wijsheid!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij kan wel Nederlands hoor maar geeft het niet aan haar door dat ik het wel zat vind zo. Of hij geeft wel door en zij trekt zich er niks van aan. Dat weet ik niet. Nadat die emmer van het balkon bij mij in de tuin gewaaid was (heb ik weggehaald en onderaan de trap gezet en verder niks over gezegd) heb ik ze niet meer gesproken. Hem wel gezien maar hij zei niks meer tegen me.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beetje offtopic, daarom als reaktie en niet als antwoord:
Ik dacht dat iedereen verplicht Nederlands moest leren.... Erg lastige situatie inderdaad, want je wilt de relatie ook niet verstoren. Iemand heeft al geantwoord: zet het in potten, zodat het uit je tuin is en toch niet verloren gaat. Hele wijze oplossing lijkt me.
Succes
ItisILeClerc
11 jaar geleden
leg haar uit dat we in dit land voor sla bij de groenteboer terechtkunnen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als je nu een stukje van je tuin afzet wat ze wel mogen gebruiken? In eerste instantie vond je het goed, en je krijgt eten van hen. Op die manier kun je letterlijk je grenzen aangeven en is het voor hen ook duidelijk. Wil je echt alles eruit, met mogelijk ruzie en ook geen eten van hen meer, dan zeg je tegen de buurman, die jou heel goed begrijpt, dat je al hun spul over 3 weken weg wilt hebben. (noem datum, niet 'over 3 weken'). Als je het gezegd hebt geef je het ze ook nog op een briefje, of een leuke kaart.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Wat je zou kunnen doen, zonder ruzie is heel makkelijk. Je bedankt je buurman voor het eten wat je van hem hebt gekregen, en je verteld hem dat dit het laatste jaar is dat er wat van hem in je tuin mag staan. Als hij dan zegt dat "het toch niet in de weg staat" Zeg je van wel. Want je wilt er nu een echte tuin van maken. Dus lekker met bloemen en struikjes. Dat moet hij kunnen begrijpen. Misschien een lame excuus, maar het zou wel werken.
burgos
11 jaar geleden
En wat nu nog het ergste is,op het eind van de rit krijgt jij de schult. dan ben je onvriendelijk,je houd niet van turken, enz, enz, Sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo Burgos?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat ik wel snap wat burgos bedoelt. Omdat ik "ineens" hun sla niet meer in mijn tuin wil terwijl er ruimte zat is. (zoiets) En omdat het Turken zijn, wordt dat al snel op discriminatie geschoven terwijl ik absoluut geen racist ben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja @miss1980, daar moet je inderdaad óók nog rekening mee houden, dat welwillendheid niet omgebogen wordt naar discriminatie, dat is heel goed mogelijk.

Het beste antwoord

Het is jouw tuin, dus jij bepaalt wat er in staat. Sla in de bloei is lelijk, een groentetuin en steeds de buurvrouw in je tuin terwijl je dat niet wilt is ook al niet fijn. Wacht niet tot ze komen maar nodig ze er speciaal even samen (ook vanwege het taalprobleem) voor uit en wees duidelijk: Dit is niet wat jij in jouw tuin wilt, het staat je wel in de weg. En op de balkonrand met het risico dat jij het op je hoofd krijgt kan natuurlijk ook niet. Dus daar moet je ook wat van zeggen en desnoods de huisbaas inschatten. Je hebt het zelf te ver laten komen, nu met je het zelf terugpakken. Dat is niet leuk, maar het is niet anders.

Toegevoegd na 1 minuut:
inschatten=inschakelen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal waar.
Ook een goed plan om buurvrouw aan te spreken als buurman erbij is: Dan moet hij het wel ter plekke vertalen.
Plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie ze bijna nooit samen en als ik ze wel zie, staat hij erbij en kijkt erna en moet ik tig keer aan hem vragen wat ze nou zegt. Ik spreek uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet proberen de leiding over het proces weer over te nemen, en het niet door de buren laten bepalen hoe het gaat. Anders los je het echt niet op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze persoon zit stemming te kweken en wil volgens mij in het Guinness Book of Records. Wie legt de meeste goede adviezen naast zich neer? Ik heb gezegd dat hij/zij gewoon in het Nederlands moet zeggen dat het afgelopen is(moet zijn. Punt uit. De man spreekt en verstaat Nederlands. Maar al zou hij dat niet doen dan nog. Het zo maar laten aanmodderen onder het mom van ik weet niet hoe, ik weet niet hoe, ik weet niet hoe. Is flauwe kul en zet het hele gebeuren in een kwaad daglicht. Hiermee wordt de medemens gestigmatiseerd en voor je het weet wordt er gesproken van:"Je kunt als Nederlander niet eens meer over je eigen tuin beschikken". Dat vind ik een gemeen addertje onder het gras. Het wordt ook gewoon zo bedoeld.

Andere antwoorden (15)

Het is inderdaad een vervelende situatie. Ze hebben het eerst netjes gevraagd, waarop jij "ja" geantwoord hebt. Dan is het extra moeilijk om het terug te draaien. Je hebt het verkeerd ingeschat, kan gebeuren. Maar nu is het tijd om het op te lossen.

Mocht je inderdaad iemand kennen die kan bemiddelen met de taal, dan is dat super. Anders zou ik het met je buurman er over hebben en aanbieden dat jij alles zelf uit de tuin haalt en voor hen in (door jou gekochte) bakken of emmers stopt. Zo zitten zij niet met de handen in het haar dat de hele oogst weg is en ben jij er vanaf.
Ik denk dat dat een nette oplossing is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat je zelf potten moet kopen lijkt me wat overdreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb net 4 pedaalemmerzakken vol terug gebracht. (nu staan er denk ik nog 15 kropper ofzo) Ze begon weer Turks te praten maar ik snapte er dus niks van wat ik ook gebaarde. Ik heb gezegd dat haar man maar bij mij aan de deur moet komen (maar dat verstond zij volgens mij weer niet).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Succes met de 14 kroppen (ik zou er een zelf gebruiken voor de moeite).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, de situatie is me een stuk duidelijker. 15 kroppen sla, dit loopt veel te veel uit de hand. Je bent geen volkstuin! Hier mag je echt iets van zeggen zonder schuldgevoel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu nog 30 ;) ongeveer 15-20 al terug gegeven.
Is het een optie even te informeren in je buurt/wijkcentrum? Daar zit buurtbemiddeling. Die lossen dat samen met jullie op, beheersen waarschijnlijk ook de taal en hebben kennis van hun en jouw cultuur. Ze brengen het op een leuke manier (kun je ook aangeven overigens) zodat je buren zich niet rotschrikken dat er ineens vreemden voor de deur staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon rechttoe rechtaan zeggen dat je het niet meer wilt.
Dat zgn "spreekt/verstaat geen nederlands" is gewoon een smoes om lekker je gang te kunnen gaan of onder een boete uit te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met de eerste zin ben ik het eens.
De tweede zin is een enorme generalisering.
Heus, er zijn heel veel turken die geen fatsoenlijk woord nederlands verstaan of spreken.
Onvoorstelbaar maar een feit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt, dat is zo !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
skusme, helemaal mee eens, komt omdat het gros van de turken in turkije wonen xD
Dit is een kwestie van de vinger en de hele hand. Of het nu per ongeluk of expres is gegaan maakt niet uit. Jij had een verkeerde voorstelling van zaken. Je bent akkoord gegaan met de slaplantjes, niet met meer, of bij poten. Zeg tegen de buurman gewoon duidelijk. Erg bedankt voor het eten, dat heb ik erg gewaardeerd maar er komt niets meer bij. Even goede vrienden. En waarom daar hoef je helemaal niet op in te gaan. Bemiddeling of huisbaas inschakelen lijkt me in eerste instantie wat overdreven. Pas als blijkt dat ze lak aan je hebben, of als je dat vermoeden krijgt kun je verdere stappen overwegen. Het idee wat eerder gegeven is om ze beiden uit te nodigen is overigens erg goed, dan kun je er zeker van zijn dat ze het ook BEIDEN snappen. Dat kun je voor de zekerheid aan meneer vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het punt is dat je het verkeerd beoordeeld hebt. een geval van de ijsberg van de titanic: je hebt alleen gezien wat boven water uitstak... en daardoor heb je iets toegezegd, war je eigenlijk niet doorhad.

als je tactvol/vredig wilt doorleven, zal je, lijkt mij, een soort van bemiddeling erbij moeten halen (omdat hij je wel verstaat, maar jouw boodschap niet aan haar doorgeeft, kennelijk).
zijn antwoord: het staat toch niet in de weg? hoef je uiteraard niet op in te gaan, jouw tuin, leeg of vol: jouw tuin! en je bent de afgelopen zomer (?) welwillend genoeg geweest, maarrrr:
genoeg = genoeg en privacy, daar gaat het om...... jij wilt niet (meer) dat zij steeds door je huis moet(en) om in je tuin te "rommelen", dat is duidelijk.

hoe dat te verhelpen? we zitten nu in september (4/9), hoelang duurt het nog voordat de moestuin liefhebbers klaar zijn in de tuin? is het een optie voor jou om het vredig het seizoen uit te laten bloeien/groeien met nog een beetje de ergernis, maar aan de andere kant het toekomstige genot van stilte, omdat je met bemiddeling (wijkbemiddeling, burenbemiddeling, wijkcentrum, wijkagent, woningstichting, iemand die goed kan en wil vertalen) de afspraak met ze maakt dat het deze zomer een werkelijk genot was van hun mooie groenten: sla en .... te mogen meegenieten, maar dat het bij een zomer blijft ! i.v.m. jouw privacy ! ...

wat dacht je van deze vredige, want geen burenruzie..., oplossing ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb er natuurlijk ook weer over nagedacht. Zoals je misschien hebt gelezen heb ik 4 pedaalemmerzakken vol al terug gebracht en staan er nu nog 30 kroppen (ik had een schatting gemaakt van 15 maar heb ze later geteld haha). Ik was idd van plan om het dit jaar maar uit te laten bloeien en terug te geven maar niks meer aan te nemen. Hoop dat ik wel m'n poot stijf kan houden want als ze aan de deur komt, heeft ze de slazaadjes (bolletjes, stekjes whatever) altijd al meegenomen :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
even een vraag: is het gezin van de buren zo enorm groot of hebben ze een winkel ? (30 kroppen sla is véél!)
gewoon vriendelijk nee schudden aan de deur, heb je dat al geprobeerd ? en de deur dicht houden, natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee ze wonen gewoon met z'n 2-en en hebben geen winkeltje voor zover ik weet. En ik heb nog 30 kroppen over hè.. Ik heb al 4 pedaalemmerzakken (wat zal het zijn... per stuk 5 kroppen?) terug gegeven. Ik moet idd de boot afhouden maar dan zonder ruzie ik dus denk ik dat ik de buurman lief aanspreek en het uitleg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je uitgangspunt moet zijn : geen ruzie, rustig blijven en heel vriendelijk je boodschap op een begrijpelijke manier aan beide mensen (het echtpaar dus:) doorgeven, zodat er geen misverstand is als meneer er onverhoopt niet is om te vertalen. dat zou in ieder geval mijn doel zijn. ik heb ook een tuin en ervaring dat mensen ongevraagd zelfs daar van buitenaf naar binnen gaan...
Leer turks...
Als je tegen google translate: "niet meer in mijn tuin" zegt, komt daar in het Turks uit: "benim bahçe" en je kunt ook leren hoe het uit te spreken door op het luidsprekertje te klikken :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou ik kunnen doen maar dan pas ik me aan haar aan i.p.v. zij aan ons. Als ik nu ga beginnen met Turks, ben ik bang dat ze nog meer van me gaan verwachten in de zin van dat ik het allemaal wel snap wat ze bedoelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ 1 voor de reactie!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als Mohamed niet naar de berg komt, moet de berg naar mohamed komen.
Je geeft aan dat de communicatie zeer moeizaam gaat omdat je buurvrouw blijkbaar geen nederlands kent.
Je zou haar ook een cursus nederlands in handen kunnen duwen, maar dat zal misschien ook niet het gewenste effect hebben.
Als jij deze stap neemt kan ze je moeilijk negeren. Bovendien is er niks mis met het 'leren' van een taal, zelfs niet als het Turks is.
Antoni
11 jaar geleden
AdrieK, leuk idee, dat vertalen via Google, maar die geeft regelmatig slechte vertalingen, is mijn ervaring. Misschien vertaalt Google "meer in mijn tuin" wel met het Turkse woord voor "vijver"... Als Miss1980 echt Turkse woorden wil gebruiken, moet ze er zeker van zijn, dat ze de juiste gebruikt!
Antoni
11 jaar geleden
Ik heb Google Vertalen even getest: als je Google Vertalen de taal van "benim bahçe" laat herkennen, vertaalt Google deze woorden alleen met "mijn tuin". "Niet meer in" is in de "terugvertaling" helemaal verdwenen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het een beetje ver gaan dat ik maar moet gaan vertalen terwijl hij wel Nederlands kan maar het gewoon niet aan haar doorgeeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niet meer in mijn tuin = artik olmaz bahcemde.
Je wilt een betrekking beëindigen zonder ruzie en zonder gezichtsverlies van beide kanten. Dat is begrijpelijk want op een flat woon je dicht op elkaar. Je kunt wel aangeven dat je nu meer alleen wilt zijn. Een redenen ervoor kan zijn dat je een bloementuin wilt maken, of japanse. Ik denk dat je het ook eerlijk tegen hen kunt zeggen zoals je hierboven hebt omschreven. Een alternatief voor mensen op een flat is een volkstuintje. Een volkstuintje is niet zo duur, je kunt hen in elk geval op alternatieven wijzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit lijkt me typisch een gevalletje van duidelijk zeggen wat je wil en niet denken dat hij het wel snapt. Zeg dus dat je het niet meer wil. Dat je wil dat voor een bepaalde datum het getuinier is afgelopen en dat het volgend jaar niet meer mag.

En als hij dan de reden wil waarom, dan kun je gewoon zeggen dat je je tuin mooier vindt zonder groenten. Het is JOUW tuin en je hoeft helemaal geen reden te hebben. En als je dit gesprekje hebt, vertel hem dan meteen dat hij het duidelijk aan zijn vrouw moet vertellen, omdat je dat zelf niet kunt.

Zeg nou eerlijk: het is toch raar dat hij al een moestuin heeft en dan ook nog jouw tuin er bij wil hebben? Ik vraag me eigenlijk af of het hem niet meer gaat over de aanspraak dan over het tuinieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wacht tot het seizoen een beetje voorbij is, dus zo rond oktober. Koop dan iets van koekjes of iets anders dat je kunt aanbieden. Gal langs bij de buren. Bied hetgeen je gekocht hebt aan. Daarna ga je een beetje praten over ditjes en datjes, hoe het gaat et cetera. Kondig dan aan dat je volgend jaar iets anders met je tuin wil. Zeg dat je er nog niet helemaal over uit bent, maar dat het je spijt dat hun sla er niet meer in kan. Herhaal het nog een keer met iets andere woorden. Zeg dat je de koekjes hebt gekocht om het een beetje goed te maken. Praat dan nog over wat koetjes en kalfjes en ga daarna.

Ik weet dat het omslachtig lijkt, maar dit is vanuit hen gezien de meest correcte manier waarop ze zich niet beledigd zullen voelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou kunnen vragen wanneer het klaar is. Omdat je het bij nader inzien toch niet zo leuk vind. En spreek dan een datum af dat het allemaal weer weg is. Eventueel aan het eind van het seizoen. Maar je moet niks ondoordachts doen, want voor je het weet heb je een rijdende rechter toestand en dan ben je nog veel verder van huis. Blijf dus vriendelijk, blijf lachen en breng ook eens eten naar de buren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een bekende hebt die turks kan spreken, dan neem je die een keer mee en vraag je of hij/zij het wil uitleggen.
Of je vraagt of hij/zij een brief wil maken in het turks. Waarin je aardig en beleefd meldt dat je je tuin weer liever voor jezelf hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt een vergoeding vragen, voor het gebruik van de tuin, na een termijn van zoveel weken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lost niks op (als zij graag betalen heb je alsnog je tuin niet terug). Bovendien is het wel vreemd om na een aantal maanden te beginnen over een financiele bijdrage.
Je hebt indertijd een afspraak gemaakt met de buurman die achteraf enorm is tegengevallen.
De buren maken duidelijk misbruik van je goedheid.
Ook is er sprake van een cultuur- en taalbarriere.

Soms is het lastig om 'straight' te zijn, zeker als mensen (buren) in principe vriendelijk zijn en/of een cultuur hanteren waar jij als buur last van hebt.
Je wilt de ander immers niet voor het hoofd stoten.

Echter: Wat je nu moet zien te voorkomen is dat de zaken niet zodanig escaleren, dat er op een dag een fikse ruzie ontstaat met alle gevolgen van dien.
Het is dus handig om NU duidelijk te maken aan de buren dat de afspraak ongedaan wordt gemaakt, en er geen gebruik meer kan worden gemaakt van jouw tuin.

Al voelt het vervelend: Jij hoeft geen enkele reden te geven waarom je de afspraak 'ontbindt'. Het is JOUW tuin, en de buren hebben daar een tijdje gebruik van mogen maken. En nu stop je daarmee.
Als zij zich daar vervelend over voelen is dat heel jammer en spijtig maar verder niet jouw probleem.

Wel zou ik een termijn aanhouden, in dit geval is het handig om de buren te laten 'oogsten' tot de winter invalt. Daarna kan jouw tuin niet meer gebruikt worden.
Eventueel kun je hen vertellen dat je andere plannen hebt met je tuintje, om de lieve vrede te bewaren. Dat moet je zelf even inschatten.

Wanneer je bang bent dat de boodschap niet helder overkomt, schakel dan de tolkentelefoon in, dan weet je zeker dat het voor de buren helder is.

Het is geen prettige toestand, en ook het afhandelen is iets waar je wellicht tegenop ziet.
DOE het wel, want anders is de situatie een gebed zonder eind.
Dit 'karweitje' zal er zeker een zijn waarvan je achteraf heel blij zal bent dat je de knoop hebt doorgehakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
turks cultuur is een samenlevingscultuur. Zij proberen altijd goed over te komen bij de gemeenschap. Altijd lachen en extra vriendelijk is een bekend fenomeen. Ook is het een trotse bevolking. "Ayip" (=onbeleefd) ligt dan ook heel gevoelig.
Ik vermoed dat je buurvrouw je niet goed begrijpt. Het beste is om een ander Turk de situatie uit te leggen. Hij zal dan hun uitleggen dat het "ayip" is wat ze doen. En dit is dan ook meteen begrepen.
Let op: mocht het tuinieren een obsessie zijn geworden, dan is het de cultuur voorbijgeschoten. Ook dan kan je het beste een turkse bemiddelaar inschakelen.

voordeel: de lekkere warme gehaktbroodjes zullen dan extra lekker worden afgeleverd.

nadeel: ze durven nooit meer iets te vragen, omdat het "ayip" kan zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo, ik ben zelf ook Turks, als u de vrouw weer aanspreekt zeg dan het volgende : benim bahtsjeme gelme. Dan snapt zij het wel. Spreek wel af, wanneer het weer wel kan. En zeg het wel op een normale aardige manier, u wilt natuurlijk niet het goeie relatie tussen uw buurman en buurvrouw verbreken. Zeg één keer kom een kopje koffie drinken. En dan kunt u het zeggen dat het een beetje genoeg is van dat er teveel sla in u tuin geplant wordt. Ik hoop dat zulke situatie wel zo snel mogelijk over gaat. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Wat moet een Nederlander met een Turkse tekst? Je zou op z'n minst kunnen uitleggen wat daarmee gezegd wordt! En als er een Turks weerwoord komt kan je dat vervolgens niet verstaan. Nee, hier heb je niks aan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovendien moet je helemaal niet gaan afspreken 'wanneer het weer wel kan'.
Vraagsteller wil er juist vanaf, en wel definitief.
Geen goed idee dus.