Gaat het lichaam hetzelfde om met suiker uit vers fruit als met tafelsuiker ?

Ik heb ooit een fruitdieet gevolgd. Nu lees ik veel dat suiker in vers fruit omgezet wordt in vet. maar ik viel er juist van af. Dus ik ben een beetje in de war.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Eigenlijk wel ; beiden zijn snelle suikers.
MAAR : fruit leert naast suikers veel andere goede stoffen (zoals vezels en vitaminen), en de suikers zijn zogenaamde natuurlijke suikers.

Geraffineerde kristalsuiker is eveneens een snelle suiker, die verder eigenlijk geen enkel voordeel heeft.

In een goed dieet past inderdaad, ondanks de suiker, ook fruit (zij het niet onbeperkt), en daarmee kun je prima afvallen. 'Lege"suikers eten en daarnaast andere zaken om je maag te vullen, schiet inderdaad niet op. Als je dan ook nog weinig beweegt, zet je het om in vet.

Het zit hem niet zozeer in het voedingmiddel / de suiker zelf, maar meer in de totale samenstelling van wat je allemaal eet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoordt is: NEE

Tafelsuiker is geraffineerd en fruitsuiker niet. Het verschil kort gezegd is dat geraffineerde suikers je bloedsuikerspiegel snel verhogen waardoor je lichaam meer insuline aanmaakt dan nodig is en dit als reserve brandstof opslaat als overtollige energie namelijk vet.

Fruitsuiker uit echt fruit heeft dit bijna tot verwaarloosbaar niet, en geeft geen grote schommeling in bloedsuiker.

Fruitsuiker en tafelsuiker bevatten dus wel glucose maar worden op een heel andere manier gemetaboliseerd in je lichaam.