Zijn kunstknieën en ander openratie metaal voor iets te ondersteunen magnetisch?

Ik moet een operatie aan mijn been ondergaan waar ze bij ze een plaatje op mijn bot schroeven.
Nu is mijn vraag is dit metaal magnetisch?
Zo ja blijft er een magneet aanplakken als het onder de huid zit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (2)

Ik heb het ook gehad en bij mij was het niet zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, zeker niet.

Chirurgisch staal is van een speciale soort die niet gemagnetiseerd is. Maar eigenlijk gebruikt men vaak ook legeringen waarin heel weinig ijzer aan te pas komt. Titanium, magnesium, molybdeen, zijn andere metalen die vaak gebruikt worden, en die hebben geen magnetische eigenschappen.
Een familielid van mij heeft jarenlang een complete ijzerwinkel in haar rug gedragen, en kwam probleemloos door de controles van luchthavens en dergelijk. Wij maakten altijd het grapje dat wij de magneten van de koelkast aan haar rug konden laten hangen, en dat hebben wij ook zelfs een keer geprobeerd, maar het werkte niet.
Toen alle schroeven, moeren en plaatjes verwijderd werden, kreeg ze deze als souvenir van de chirurg (staan nu in een doosje op een plank bij haar thuis) en deze bleken van titanium te zijn.

Vanuit mijn werk in de levensmiddelenindustrie weet ik ook dat dit soort materiaal haast ondetecteerbaar is met magneten: voedsel ondergaat vaak een controle met metaaldetectoren, en het is een bekende feit (en een bron van zorg) dat chirurgisch metaal heel erg moeilijk te detecteren is, zelfs met hoogwaardige apparatuur die in staat is een stuk gewone roestvrijstaal van 5 mm te detecteren.

Dus nee, ze zijn niet magnetisch.

Toegevoegd na 43 seconden:
Veel succes met je operatie!!! (^_^)