Als ik ongesteld ben kan ik dan zwemmen zonder tampon op een andere manier?

Ik ga volgende week op vakantie maar dan ben ik ongesteld dus kan ik het water niet in ik wil liever geen tampon gebruiken zijn er misschien pillen of iets anders dat je ongesteldheid later komt… Of is er een ander optie dan tampons te gebruiken ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HOE oud ben je? GEBRUIK je de pil? HOE moeten wij deze vraag beantwoorden, zonder meer informatie??????? http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/vrouwelijk-lichaam/tampon-zwemmen-ongesteld.223147
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben 14 en ik gebruik geen pil ...
Ritsuka
11 jaar geleden
Zonder de tampon stroomt alles zo het water in, bah.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met de vlinderslag zwem je op je rug :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is het probleem met een tampon???
Neem er eentje met inbrenghuls en voila je voelt niet dat hij erin zit...

Antwoorden (3)

Hoi Floor, ik weet niet of je de pil slikt. De gemakkelijkste manier om je menstruatie uit te stellen is je stopweek overslaan. Het blijft dan zo goed als weg, totdat je weer stopt met de pil. . Als je niet de pil slikt, dan lijkt het mij te laat om het nu nog te kunnen uitstellen. Een tampon is natuurlijk niet echt prettig, maar het is toch een mooie uitvinding dat je er mee kunt zwemmen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met de anticonceptiepil kun je je menstruatie (wat dan geen echte menstruatie meer is, maar een onttrekkingsbloeding) zelf regelen, maar als je daar nu mee begint, kan het goed zijn dat je toch last krijgt van bloedverlies. Toch zou je het kunnen overleggen met je huisarts. Een andere optie is Primolut, ook alleen op recept verkrijgbaar. Hier kun je je menstruatie mee verschuiven als je begint te slikken drie dagen voor je verwachte menstruatie. Dat zou dus waarschijnlijk nog kunnen. Denk er wel aan dat je nooit vantevoren weet hoe je op die middelen gaat reageren. Als je last krijgt van vervelende bijwerkingen, kan dat alsnog heel ongelegen komen tijdens je vakantie. Maar de kans dat je dan ongesteld bent is wel heel veel kleiner dan.

Alternatieven voor tampons zijn bij het zwemmen vooral de cups, denk ik. Je hebt bijvoorbeeld de Keeper of Mooncup (zie http://www.keeper.com/) en nog een aantal verschillende soorten. En je hebt de wegwerpvariant, de soft cup (zie http://www.softcup.nl/). Soft cup is denk ik het beste om mee te beginnen als je nooit eerder menstruatiecups hebt gebruikt. Dan hoef je er niet meteen veel geld aan uit te geven, én hij is gewoon verkrijgbaar bij veel drogisterijen. De cups werken globaal via hetzelfde principe: je brengt de cup zo in dat hij om je baarmoedermond ligt, en daar vangt hij het menstruatievocht op. Op tijd legen en omspoelen (bij de herbruikbare) of verwisselen (bij de soft cup) en je bent weer klaar. Kan langer gedragen worden dan een tampon, gaat niet broeien, maar vergt wel echt oefening voordat je ze goed kunt inbrengen eruit kunt halen zonder veel gedoe (lees: bloedbad).

Je kúnt ervoor kiezen om gewoon te gaan zwemmen zónder bescherming. In het zwembad zou ik dat niet doen, maar in natuurwater is het iets anders, vind ik. Vooral in koud water is het vaak zo dat de menstruatie stopt zolang je in het water bent, maar dan gaat het wel opnieuw gaat lopen zodra je weer op de kant staat. OF je moet van die incontinentiebadkleding dragen als een soort maandverband, dat spul houdt zeg maar van twee kanten tegen: het fungeert aan de ene kant als opvangmateriaal, en tegelijkertijd zorgt het ervoor dat water van buiten en wat is opgevangen van binnen, niet gaat vermengen. Maar als je zo ver zou (moeten) gaan, denk ik eigenlijk dat gewoon niet gaan zwemmen tijdens je menstruatie de betere optie zou zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Primolut.
Vraag je huisarts naar dat medicijn. Voor de anti-conceptipil is het te laat.