Zijn er cursussen om flauwvallen bij bloedprikken te voorkomen?

Ik zou graag verpleegster willen worden, alleen ik val altijd flauw als ik zie hoe iemand wordt geprikt. Ik ben niet bang voor bloedprikken, ook niet als ik zelf bloed moet prikken. Maar zodra ik bijvoorbeeld zie hoe mijn moeder wordt geprikt val ik direct weg. Ik heb al heel vaak geprobeerd om me erover heen te zetten door met iedereen mee te gaan, maar toch telkens val ik flauw zodra ik de naald zie. Is er een mogelijkheid om hier van af te komen met een cursus of zoiets?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Geen collectieve cursussen bij mijn weten, maar je kunt natuurlijk wél gewoon via je huisarts een verwijzing vragen naar een eerstelijnspsycholoog. De eerste vijf sessies krijg je zelfs (excl. de eigen bijdrage) vergoed vanuit de basisverzekering, en als je aanvullend verzekerd bent, krijg je wellicht nog meer vergoed.

Als je heel graag de verpleging in wilt, hoef je zoiets je niet in de weg te laten staan hoor. Toegegeven: een fobie van het bloedletseltype is nét even wat lastiger te behandelen dan de andere specifieke fobieën, maar heel vaak is er wel degelijk iets aan te doen. Ik zou dat zéker eerst proberen als ik jou was, voordat je je toekomstdromen in de ijskast zet. Gewoon die hulp vragen, en eraan werken om - met de juiste hulp - uiteindelijk van die fobie af te komen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad: een fobische reactie. +
Misschien dat hypnotherapie een oplossing kan brengen.
Bij tentamenangst en andere angsten weet ik van bekenden dat het prima gewerkt heeft. Of dit ook op langere termijn werkt en in dit specifieke geval, zou je eens kunnen informeren bij een goede psychiater. Klinkt heavy, maar het lijkt me een goede kans van slagen te kunnen hebben.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit soort angst is een regieprobleem. De stoerste kerels, managers, piloten, coureurs, worden het eerste wit om de neus als ze geprikt moeten worden of iets dergelijks. De kans is groot dat er geen enkel probleem is als je zelf die handelingen moet uitvoeren. Althans dat weet ik uit eigen ervaring. Ik ben nog steeds niet zo'n held als ik moet toekijken bij de kleine operaties in de huisartsenpraktijk en dergelijke maar er inmiddels wel aan gewend. Dat moet ook onderhand wel na een jaar of veertig. ;-)