Ik ben onzeker over mijn lichaamslengte,wat kan ik hieraan doen?

Ik ben 159 cm en iedereen op mijn school is lang,ik voel me soms net een brugger terwijl ik bijna naar de 4e klas ga (ik ben dus 16jaar oud) mijn ma is 163cm mijn pa 174cm maar kan ik nog uberhaupt groeien? Want veel mensen zeggen owh jij bent zo klein etc. dan voel ik me niet echt op mijn gemak, hakken dragen is voor mij geen optie want ik mag geen hakken aandoen omdat ik klomp voeten heb.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben 1.65m en groei al niet meer vanaf m'n 16e dus zal heus nog wel goedkomen met jou :)
Kristal
11 jaar geleden
Maris, dat is een vreemde geruststelling... zij is ook 16...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er moest 18e staan.
Kristal
11 jaar geleden
Ah! Nu begrijp ik het :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergeleken met de gemiddelde olympische turnster is 159cm al behoorlijk lang te noemen dus zo klein is dat nu ook weer niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben 15 en 1m61 en ik ben een man dus zo abnormaal is dat niet er zijn wel altijd kleine mensen,iedereen is toch verschillend

Antwoorden (13)

Als je de groeicurve in de bron bekijkt zul je zien dat je gemiddeld nog ongeveer 1 cm zal groeien. Tja dat is niet veel maar je bent een vrouw en in NL val je gewoon op tussen al die lange mensen. Je zult zien dat als je eens over de grens gaat je al veel minder opvalt. Je hoort bij de kleinere vrouwen maar gut die moeten er ook zijn om een gemiddelde te krijgen. De gemiddelde vrouw in nl is dus ongeveer 10 cm langer dan jij.

Je bent onzeker maar iedereen begrijpt dat je aan je lichaamslengte weinig kan doen dus zet het van je af en geniet van het leven en wees blij dat je geen jongen bent, die hebben het wat lastiger als ze klein zijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
onzin verhaal.
ik ben 1 meter 98 en mijn vriendin is 1.58 ongeveer

in nederland is het denk ik beter om als meisje klein te zijn veel mensen vallen daar ook op.
wacht maar tot je ouder bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
onzin verhaal?? de vraagsteller voelt zich onzeker.
ben het met je eens dat men op latere leeftijd het makkelijker kan aanvaarden als men kleiner is dan de de gemiddelden die hier voor staan, maar om nu de zeggen dat het onzin is vind ik een beetje téveel van het goede. lang of kort, het ene is niet beter dan het andere.
lengte is maar een van de vele kenmerken van een persoon.
bruin haar is ook niet beter dan blond haar, grote voeten zijn ook niet beter dan kleine voeten (en omgekeerd in welke variatie dan ook)
Kristal
11 jaar geleden
Nou zeg Jossie... Simpleplanfan voelt zich onzeker met haar lengte en jij vindt maar meteen dat het een onzinverhaal is? Het kan je op die leeftijd behoorlijk dwars zitten. Het zal misschien niet direct behulpzaam zijn Simple maar ik ben 1.63 m lang en het gekke is dat ik mijzelf, hoe ouder ik word, steeds minder als klein ervaar.
Ik sta er niet eens bij stil (behalve dan als ik een lange man of vrouw moet vragen iets voor mij uit het schap van de supermarkt te pakken dat echt te hoog staat ;-)).
Weet je, hoe ouder ik werd, hoe minder belangrijk ik mijn lengte vond. Dus ik hoop voor je dat je er uiteindelijk ook vrede mee gaat krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zaten we nou gelijk op het toetsenbord te rammelen glimmend steentje? :) prettig te weten dat hoe ouder je wordt je lengte minder van belang is. men zegt namelijk dat oudere mensen 'krimpen' ;-p
(frustratie loop dan dus ook zo niet HOOG op)
Kristal
11 jaar geleden
hahaha, daar had ik nou nog weer niet over nagedacht, over dat krimpen... nou ja, ik ben evengoed nog de langste van de vrouwen van het gezin en we krimpen allemaal dus ik blijf gewoon de langste.
Zo. Ook weer opgelost :-))) En nee, we hebben niet tegelijk zitten typen, maar ik vond het zo kort door de bocht van Jossie dat ik gelijk reageerde, nog voor ik jouw reactie had gelezen ;-) We zijn het blijkbaar nogal eens, jij en ik haha.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben 12 en ik ben 1.62 (ongeveer), ik vind dit ook een bijzonder maar geen onzinverhaal. Ik geloof het gewoon.
Ik snap dat je onzeker bent over je lengte; dat was ik vroeger ook (en jij bent zelfs 2 cm langer dan ik :-) ).
Maar in de loop van de tijd ben ik het gaan zien als iets dat gewoon bij me hoort :-)

Iedereen heeft wel iets wat anders is dan bij de meeste mensen. Maar dat maakt ze echt niet minder leuk.
Maar juist uniek en bijzonder.

Als mensen iets zeggen over dat je klein bent, kun je proberen iets tegen jezelf te zeggen als: "Ik kan me wel druk maken over wat ze zeggen. Maar dat heeft eigenlijk geen zin."
Probeer dan laconiek te reageren. Bijvoorbeld rustig zeggen dat het klopt dat je klein bent en verder niets.
Of er zelf een grapje over maken, als je dat kunt bedenken.
Dat doe ik zelf ook wel eens :-)

Klein zijn kan trouwens soms voordelen hebben.
Kleding is soms goedkoper.
En je kunt makkelijk ergens tussendoor of onderdoor wurmen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben dan wel klein maar mijn hersens zijn groot! ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:-) precies!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even serieus klein zijn heeft totaal geen voordelen en al helemaal niet bij het kopen van kleren (misschien ligt het bij vrouwen anders dan bij mannen) en hel is het voor mij om nieuwe broeken te kopen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
was ook heel lang klein van stuk. ;-)
ben nu nog niet groot overigens... als mensen er wat van zeiden was mijn opmerking: wacht maar! later als ik groot ben wordt ik lilliputter.
(dan hielden ze hun mond en zag je ze denken. ze hadden ook door dat ik er geen punt van maakte dus boeiend was dit onderwerp niet meer) zelf heb ik er enkel voordeel van gehad overigens, en flink gebruikt gemaakt van dit voordeel. (mocht graag paardrijden en aan ervaring ontbrak het me niet.
door mijn lengte heb ik veel jonge paarden en vooral pony's zadelmak kunnen maken. hier in de kast liggen ook enkele kledingstukken in de grootste kindermaat, en het scheelt idd in de kosten. wellicht dat je even moet proberen welk merk en winkel welke modellen heeft. zo is ook mijn dochter klein van stuk en erg smal. ze kan het beste slagen bij coolcat, C&A, en H&M (eigenmerk)
als je klein bent en minder smal zijn er ook merken en winkels waar je kan slagen (dat weet ik omdat mijn dochter niet niet in past) ;-) voor mezelf is het kopen van een broek ook een pain in the ass, maar dat komt enkel omdat ik zo'n drammerd ben.
(kontzakken op juiste hoogte, stiksels moet goed zijn, taille niet te hoog of te laag, pijpen niet te wijd en dat soort gedram) aan de pasvorm zelf ligt het in ieder geval niet. de broeken die zowel een lengte-, als taille maar hebben zijn wellicht ook een optie. (hier valt meer in te varieren zodat als het ene pas, het andere niet lubbert op te krap is) wat me wel opvalt overal: voor jongens en mannen is er minder te krijgen dan voor de dames(dametjes)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Steefun> Broeken zijn voor mij wel altijd te lang. Maarja; dat is een kwestie van korter maken. Dat is even wat gedoe; maar ook weer geen hel...
Wat ik bedoelde, is dat ik ook wel eens de grootste kindermaat aan kan en die is meestal goedkoper.
Het zou kunnen dat dat voor mannen anders is, hoor. Eucalypje> haha, die reactie over lilliputter is goed :-D
Ik heb eigenlijk verder niet echt veel nadeel of voordeel gehad van mijn lengte. Een beetje nadeel is, dat ik altijd veel jonger wordt geschat dan ik ben; maarja; ook daar wen je wel aan ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of: Ik ben van binnen groter dan ik er van buiten uitzie!
Kristal
11 jaar geleden
Ach Marjol, en als je ouder wordt is dat nou weer een leuk iets, dat je jonger geschat wordt ;-) Haivon, mooi gezegd (en waar!) ;-))
Waarschijnlijk zul je niet zoveel meer groeien, want je bent al 16. Als je eenmaal menstrueert, schijn je niet meer dan een paar cm in een rustig tempo te groeien.

Aan het groeien zelf kan je dus weinig doen, maar ik raad je echt aan om het van je af te zetten. Het is je lengte, het is het niet waard om er zoveel over in te zitten.

Wat je wel zou kunnen doen, is kleding en accessoires dragen waardoor je langer lijkt, bijvoorbeeld een lange ketting en een shirtje met verticale strepen. Even op google zoeken met ''langer lijken door kleding'' en je krijgt genoeg ideeën.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben trouwens zelf ook klein, ben 3 cm langer dan jou. :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een assecoire wat ik zelf veel gebruik om langer te lijken, is een krukje ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En nu zonder taalvauten: Een accessoire die ... :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm, ik moest ook even de spellingcontrole gebruiken hoor. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk en aardig die tip van je om kleding te dragen waar door je langer lijkt. Maar je staat nog steeds te stunten in de supermarkt om iets van de bovenste plank te pakken. Met mijn 1:66 heb ik daar nog al vaak last van. Maar ja zo als je zegt je doet er niets aan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooie tip!
(heb hier vroeger als smurf never nooit aan gedacht....!!) kapsels kunnen ook veel doen, bepaalde schoenen net zo, maar ook het accentueren of camoufleren van bepaalde vormen doen veel. 3/4 broek met flinke laarzen en wijde bovenkleding doen een klein postuur niet goed om maar ff iets te op te noemen. +1 @steefun
nu ik niet meer zo inimini ben sta ik ook vaak te klungelen bij rekken. kleding die ik pas zit vrijwel altijd op een pop (en daar kan ik niet bij) of op de bovenste plank (kan ik ook niet bij) ook bij het boodschappen doen kom ik het tegen. bij mijn magnetron die op de koelkast staat kom ik ook niet zonder krukje.
jij en ik schelen 4-5 lullige centimeters, ik bedoel maar... :) denk meteen aan een neef van me (haha die IS me toch lang!!)
kwam een keer net van de kapper, al loerende in een ruit of het wel helemaal tonnie zit dat haar m klapt ie en mét vers gemodelleerd haar vol tegen een verlaagd plafond (gebeurde ook in een winkel overigens) en dan kan ie wel fijn bij de bovenste schappen hoor, maar moet wel bukken bij elke deur die ie binnen gaat.
veel stoelen zitten niet prettig, bij een etentje ergens kan ie lang niet overal die lange staken onder tafel kwijt.
aan het aanrecht staat ie zo krom als een garnaal, en in een beetje kleine auto zit ie ook in een yoga houding. klein of groot zijn, alles heeft zijn nadelen maar ook zijn voordelen. denk alleen niet dat nadelen die elk persoon tegenkomt nu en dan op te hangen zijn aan het hebben van een bepaalde lengte.
;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga in de supermarkt vaak op het randje van de onderste plank staan als ik ergens niet bij kan ;-) Nu ik dat stukje lees over de lange neef, denk ik eraan dat ik in de trein, het theater etc... vaak wel voordeel heb van mijn korte ledematen :-)
Kristal
11 jaar geleden
Marjol, dat deed ik ook altijd :-)))
Maar nu ik 57 ben voel ik me daar een beetje raar bij en vraag ik het toch maar aan iemand anders. Mensen reageren er altijd heel positief op, ze helpen graag even :-)
Je zou een assertiviteitstraining kunnen gaan volgen. Zodat je een goed verweer hebt als mensen commentaar menen te moeten hebben op jouw lengte. Verdikkeme, hoe lang jij bent maakt toch niks uit in wat voor persoon jij bent? Het is zelfs genetisch bepaald, dus je kunt er nauwelijks zelf invloed op hebben. Zorg dat jij met kop en schouders boven anderen uitsteekt op een bepaald gebied. Dan zullen ze het wel nalaten om op jou neer te kijken.
Amadea
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
nou, geef ik die punt voor je Nimari ;-)
Amadea
11 jaar geleden
Wil degene die de minduim heeft gegeven daar een reden voor bekend maken?
Weet je wel wat de lengte van de turnsters op de Olympische spelen is?
Ze KUNNEN bepaalde oefeningen OMDAT ze klein zijn.
Zo zijn kleine mensen in verhouding sterker dan grote mensen.
Veel beroemde actrices zijn klein Jodi Foster, Sarah Jessica parker,
Shakira, en een handvol Nederlandse beroemdheden zijn echt klein.
Vaak lees je dat ze zich opgeknokt hebben omdat ze er op school uit lagen.
Wat ik je kan aanraden, voor zover van toepassing, niet roken of zuipen en goed eten kunnen centimeters schelen, echt waar.
Ik neem je vraag echt serieus maar er zitten (als vrouw) aan klein zijn ook veel voordelen.
Je kunt er later met geschikte schoenen heel wat centimeters bij smokkelen!
Als je zit maakt lengteverschil al niets uit, omdat de romp ongeveer even groot is als van lange mensen.
Geniet van je leven, dan steek je met kop en schouders uit boven mensen die chagerijnig door het leven gaan.

Toegevoegd na 29 minuten:
Zelf ben ik als man ook niet groot en was daar vaak mee gepest terwijl het door een zware hormoonkuur kwam om later kinderen te kunnen krijgen remde de groei al op 9 jarige leeftijd, de twee jongens van mij zijn veel groter en plagen mij er mee.
Dan woon ik ook nog in FRIESland, daar wonen de langste mensen (gemiddeld ) ter wereld maar als ik (gast) colleges geef merk ik dat mijn lengte (of gebrek daaraan) eerder respect opwekt dan spot en dat veel kleine mensen zo vergaan die door te knokken ver gekomen zijn.
Laat je dus niet op je kop zitten of in je nek ......... want lengte, kleur, geaardheid enz. zegt HELEMAAL NIETS over hoe je als mens bent.

Ik heb een goede vriend, de jongeman is 207 meter lang. DIE heeft pas een probleem, als we op stap zijn.
Overigens is mij zijn lengte nooit opgevallen en bij hem mijn lengte niet, we kennen elkaar zo goed dat lengte TOTAAL onbelangrijk is.

Toen mijn vrouw en ik trouwden , was ze groter dan ik, ik heb wel het geluk gehad dat ik tot mijn 24 langzaam doorgroeide, zodat ik nu 6 CM langer ben dan mijn vrouw.

En ja, mijn zoons plagen me vaak, ik ben klein, kaal en oud maar als ze het echt niet meer weten, weten ze hun vader wel te vinden. Mijn lengte schijnt omgekeerd evenredig te zijn aan mijn oplossend vermogen.

Ik hoop dat je wat moed put uit mijn relaas.

Toegevoegd na 1 dag:
Lees de reacties bij mijn antwoord maar eens, daarschrijven andere GVers rake dingen.

Toegevoegd na 2 dagen:
Kijk eens hoe kleine Opympische vrouwen hebben gepresteerd?
Ze hebben van oa. hun lengte hun sterkte weten te maken !!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi, maak je niet te druk over je lengte meid, ik ben een man van 50 jaar, ben 1.63,had ook moeite op school met mijn lengte, maar ben daarna mijn leven lang door mijn collega's en vrienden geaccepteerd zoals ik ben met mijn lengte, omdat ik er altijd grappig mee omga,bv als een "grote"man om mij moet lachen ofzo,of op me neerkijkt,dan kijk ik met glimlach naar zijn lichaam en ik weet dat hij of zij ook wel ergens een foutje heeft, en dat voelen ze, waar mensen wel een probleem van maken is dat als ik es een keertje chagrijnig ben, want dan noemen ze me een klein chagrijnig kereltje ( ben 60 kilo), ja, maar als ik rood haar zou hebben en groot zou zijn, dan was ik een groot rood chagrijn,of als ik kromme benen zou hebben dan was ik een chagrijnige kromme, oftewel iedereen heeft wel een gebrek, en mensen zijn mooi juist omdat ze ongelijk zijn.
Trouwens , er zijn veel sex-symbolen ,vrouwen, zijn meestal klein van stuk, en als ik mijn vrienden en kennissen hoor dan hebben ze liever een kleine tengere vrouw.
veel geluk verder meid
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je , hebt al goede tips . Klein maar fijn. Maar je kunt ook met je huis arts overleggen en een verwijzing naar een specialist vragen en laten onderzoeken of er met bepaalde groei hormonen er iets aan te doen is . Ja dat bestaat , maar onder bepaalde voorwaarden , leeftijd , erfelijkheid hormoon spiegel spiegel enz ? Zijn er behandelingen mogelijk . Maar wacht er niet te lang mee ivm je leeftijd . Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, een maatje van me heeft het laten testen toen hij 12 was en was toen 1.75m hij is nu 2.10m! Kleine 3 cm zaten de specialisten er naast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh en hij is nu 21
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraagsteller is geen man en is al 16... groeihormoon heeft echt geen zin meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1,59 is voor een arts echt geen reden om in te grijpen, zoals je hier ook leest, zijn er nog kleinere meiden, waaronder ik, ik ben 1,55 en ach, ik schijn best een leuke meid te zijn, werk aan je uitstraling, dan valt heel die uiterlijke vertoning in het niet...
als je heel erg onzeker bent moet je naar de dokter gaan. mijn vriend was te kort voor zijn leeftijd en de dokter gaf hem elke week een injectie (groeispeurt) en nu is hij ook even lang als de rest
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat werkt niet meer als een vrouw al 16 is!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovendien is 1,59 geen reden om medisch in te grijpen.
Ik ben 1m62 en ben in Portugal gaan wonen. Daar val je niet op, omdat Portugezen ook vaak niet groter dan 1m65, en hier is niemand gefrusteerd dat hij klein is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je kan doen aan onzekerheid aan je lichaamslengte? Ook eens kijken naar de voordelen. Ik werk met heel veel vrouwen die deze lengte hebben en zelfs kleiner.

Kylie Minoque en Lucy Silvas zijn toch ook niet groter dan 1.55 m.

Voordelen:
- Mensen schatten je vaak jonger in.
- Geen problemen met een vliegtuigstoel.
- Mensen zijn eerder behulpzaam bij een kleiner persoon.
- De kans dat je een partner tegenkomt die groter is is vrij groot.
- Je beweegt makkelijker door een drukke menigte.

Gewoon accepteren wat je bent en eens goed kijken naar de voordelen.
11 jaar geleden
Vrouwen kunnen tot hen 24 door blijven, ook al ben je vanaf je zestiende niet gegroeid. Door je voor te stellen dat je zo lang bent als je wilt zijn. Ze zeggen dat mensen die zelfverzekerd zijn veel langer lijken, dan als je geen zelfvertrouwen hebt.
Hier een linkje dat je kunt gebruiken hoe lang je gaat worden: http://gezondheidscentrumhasseleres.praktijkinfo.nl/modules/zelftests/hoe_lang_word_ik.php
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je ook een bron van die 24 jaar want die vind ik echt extreem hoog, zelfs voor mannen gaat dat volgens mij niet op maar zeker niet bij vrouwen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vrouwen groeien gemiddeld nog zo'n 6-8 cm na het begin van hun menstruatie en daarmee ben je al flink laat als je 15 bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.nwo.nl/files.nsf/pages/NWOA_6RWK2S/%24file/Groei%20van%20Nederlandse%20kinderen.pdf
Hier een link met bewijs
Pagina 5 van het onderzoek, helaas geen tot 24 jaar/ maar wel 21jaar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk nou eens goed naar de gemiddelde lijn van de meisjes en wil je dan nog even komen vertellen hoeveel een gemiddeld meisje nog groeit na de 18de verjaardag? En na de 16de verjaardag (zoals de vraagsteller)?
ik ben ook erg klein voor mijn leeftijd ik ga nu naar de 2e klas (ik ben 13), en ik ben 149cm. Tegen mij zeiden ze ga terug naar groep 6 enzo. Maar als je meer wilt weten over de oorzaak en hoeveel je nog groeit ed. kun je aan je huisarts vragen voor uitgebreid onderzoek in het ziekenhuis (dat is niks erg hoor ze maken röntgenfoto van je hand en ze gaan bloedprikken), dat hebben ze bij mij ook gedaan. En dat je onzeker bent daar kun je zelf wat aandoen want zeg eens tegen die mensen die zeggen dat je klein bent dingen als dit: Klein maar fijn, groot maar idioot(meestal klopt het nog ook let er maar eens op).En bijt van je af zoals van ach hou je bek(of geef eens een klap op iemands bek) enzo dan durven ze niet meer. En bekijk het eens van de zonnige kant: wij kleintjes kunnen tijdens concerten enzo makkelijk naar voren dringen. En ik heb ook wel eens gehad dat in een fuik op de fiets want we kwamen bijna te laat en ik glipte er zo door ik viel gewoon niet op ;-). probeer ipv de nadelige kanten ook de voordelen te bekijken DENK POSITIEF!!!!
Nou doe er wat mee. Groetjes een klein meisje genaamd Sanne