wat moet je doen als je gestoken bent door een wesp?

Mijn vader is gestoken door een wesp. Wat kan je er aan doen dat de pijn minder word. Graag een oplossing met huis tuin en keuken dingen. Help azijn ook?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de reacties. We hebben de plek gekoeld en het werk we verzagtent. De plek is nog wel rood.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
bij mijn ervaring, niks helpt tegen de pijn. behalve in slaap vallen, en blijven slapen totdat de pijn weg is. daarom ben ik zo panisch voor die beesten.

Antwoorden (3)

Eerst het gif eruit zuigen en dan met een schijfje citroen er overheen wrijven. Het zuur van de citroen neutraliseerd het gif van de wesp
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet of je ooit gestoken bent maar het jeukt en is pijnlikk. Als je het gif eruit zuigt doet het minder pijn. Als je alergisch bent hoef je het er niet uit te zuigen maar dan moet je gelijk naar de dokter.
Koel de plek met natte doeken, een coolpack of een washandje met enkele ijsblokjes erin.
Krab of wrijf niet.
Bij zeer heftige pijn kan eventueel een pijnstillende crème op de plek worden gesmeerd.
Bij steken in de mond of keelholte: ga direct naar de huisarts!
Bij uitgebreide huidreacties, snelle pols, algemene malaise of een voorgeschiedenis van ernstige allergische reacties: ga direct naar de huisarts!
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super bedankt ik ga het proberen
Wat doe je bij een insectensteek of beet?

•Indien de angel nog in de huid steekt: gebruik dan een vingernagel of de botte kant van een mes om de angel weg te schrapen. Neem geen pincet, hiermee kan je het achtergebleven gifzakje samendrukken waardoor het resterende gif in de bloedsomloop terecht kan komen

•Koel de plaats van de insectensteek af met ijs om zwelling, jeuk en pijn te beperken. Een jeukwerende lotion of zalf kan ook helpen

•Ga naar een huisarts als de steekplaats erg dik wordt

•Ga direct naar een huisarts of ziekenhuis indien het slachtoffer in de mond of keel is gestoken. Laat eventueel op een ijsblokje zuigen om de zwelling tegen te gaan.

Bij een ernstige (allergische) reactie:
•Direct 112 (laten) bellen
•Breng het slachtoffer in een halfzittende houding

http://www.rodekruis.nl/eerste-hulp/wat-te-doen-bij/paginas/insectensteek.aspx?gclid=CPrn9O_VyLECFYcntAodt0YAzA
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een wesp laat toch geen angel achter?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ytje: als Het Rode Kruis dat zegt, dan geloof ik dat wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je hem erafslaat terwijl hij steekt kan de angel achtergebleven.
Het gebeurt niet vaak maar het kan wel.