Hoe kan het dat je ontzettende hoofdpijn kan krijgen van de koude temperatuur?

Tijdens koude temperaturen zoals nu, krijg ik zo'n ontzettende hoofdpijn, hebben meer mensen dat?
En wat kan je er behalve naast een muts opzetten nog meer aan doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
28K

Het beste antwoord

Hoofdpijn door koud en winderig weer: Een bijtend koude wind veroorzaakt hoofdpijn doordat de spieren van het
hoofd samentrekken. Deze spieren zijn dun plat, in tegenstelling tot veel andere spieren. Als de spieren van het hoofd samentrekken, wordt een pijn gevoeld in het voorhoofd (frontaal), de slapen (temporaal) of in het achterhoofd (occipitaal). Deze samentrekking kan gevoeld worden als de wenkbrauwen opgetrokken worden of het voorhoofd gefronst wordt. Als de vingertoppen op de slapen geplaatst worden en dan de mond geopend en gesloten wordt kunnen de temporale spieren gevoeld worden. Door de handpalm op het achterhoofd te leggen en de nek zijdelings te bewegen kunnen de occitipale spieren gevoeld worden.
Dit zijn de spieren die bij kou samentrekken en pijnlijk kunnen worden op dezelfde manier als de spieren van de onderarm als een zware koffer gedragen wordt. Deze vorm van hoofdpijn kan het beste voorkomen worden door een geschikt hoofddeksel te dragen.

Toegevoegd na 46 minuten:
Als je hoofdpijn hebt, kun je deze ook verhelpen door te masseren, maar voorkomen is beter dan genezen. De muts is dus preventief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

heb je wel eens heel snel een ijsje opgegeten?dan krijg je ook pijn in je hoofd, de kou stijgt naar je hoofd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor. Behalve de muts opzetten kun je de kou ook vermijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grote temperatuursveranderingen en extreme kou of extreme hitte kunnen ook spanningshoofdpijn uitlokken.
Wat je er aan kan doen is een lekkere warme sjaal dragen en een warme muts.