Welke reden moet je hebben om in aanmerking te komen voor een pgb?

Ik heb een medische indicatie en kom in aanmerking voor het WMO. Ik wil zelf bepalen wie mij komt helpen en daarom wil ik pgb. Iemand die ik vertrouw. Maar tegenwoordig krijg je pgb voor byzonder gevallen. Weet iemand welke gevallen???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Vanaf 1 januari 2012 kun je alleen nog in aanmerking komen voor een nieuw PGB met een verblijfsindicatie (ZZP).
Er is wel een vergoedingsregeling in plaats van de PGB gekomen (VZP of zorg in natura).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je reactie, maar ik wil juist geen zorg in natura. In het verleden slechte ervaringen mee. Wat houdt vzp in?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
VZP is de nieuwe vergoedingsregeling waarbij wel geld wordt uitgekeerd. Lees even de info op de site of bel even voor meer info!
Voor wat betreft de WMO-zorg (dus de huishoudelijke hulp) is er niets veranderd. De gemeente regelt dat, en de gemeente is in de WMO verplicht om de keuze voor een PGB aan te bieden. Dus als je een indicatie hebt voor huishoudelijke hulp en je wilt dat ontvangen als PGB, dan hoef je dat alleen maar aan te geven bij je gemeente.

Het is voor de AWBZ-zorg dat het PGB niet meer in alle gevallen toegankelijk is. En dat is dit jaar nog erg vaag, omdat sinds dit jaar voor de nieuwe gevallen geen PGB's meer bestaan (tenzij je een verblijfsindicatie hebt) maar je dan wél een beroep kunt doen op de VPZ, vergoedingsregeling persoonlijke zorg. Daar kom je inderdaad niet automatisch voor in aanmerking. Je moet dan aan drie voorwaarden voldoen: 1. er moet geen zorg in natura voorhanden zijn. Vooralsnog wordt daar niet op gecontroleerd (is de afspraak met zorgkantoren) dus je hoeft niet daadwerkelijk alle natura-aanbieders in je woonplaats te bellen, maar kunt volstaan met bijvoorbeeld het argument: "ik wil zorg krijgen op wisselende tijden/ik heb 's ochtends voor zeven uur zorg nodig/etc." omdat dat dingen zijn waarvan algemeen bekend is dat thuiszorginstellingen dat niet (goed) kunnen leveren. 2. je moet een indicatie hebben voor minimaal 10 uren zorg per week. Op www.pgb.nl kun je o.a. een omrekentabel vinden voor hoe men de geïndiceerde uren precies meerekent voor die 10-uursgrens. 3. je moet een budgetplan schrijven. Dus onderbouwen wat je met je PGB-zorg wilt bereiken en hoe dat is ingevuld.

In 2013 wordt de nieuwe VPZ-regeling en het her in te voeren PGB binnen de AWBZ weer samengevoegd tot één regel. Vooralsnog blijft in elk geval de 10-uursgens wel bestaan. Ook kun je alleen een beroep doen op het PGB (en volgens mij ook de VPZ, maar pin me daar niet op vast) als je langdurige zorg nodig hebt. Dus tenzij de indicatie aangeeft dat je langdurig die zorg nodig zult hebben, moet je het eerste jaar verplicht zorg in natura afnemen voordat je eventueel de overstap kunt maken naar VPZ/PGB.

Wat er gaat gebeuren met de voorgenomen overheveling van de functie Begeleiding naar de WMO, is niet bekend. Het nieuwe kabinet moet daarover beslissen.

Maar als je dus - zoals jij zegt - geïndiceerd bent voor de WMO, dus voor huishoudelijke hulp, kun je gewoon een PGB krijgen zoals dat eerder ook geregeld was. Omdat de WMO een raamwet is, verschilt de precieze uitvoering van de regeling per gemeente. Maar elke gemeente móet binnen de WMO de mogelijkheid van een PGB aanbieden.