Is het mogelijk om praten in je slaap en/of slaapwandelen op te wekken?

Ik praat af en toe in mijn slaap, en nou vroeg een vriend zich af of je dat kan opwekken want ik heb het op vroegere leeftijd niet vertoont.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik heb het als ik een drukke dag heb gehad, dan ben ik ook druk tijdens mijn slaap

Antwoorden (2)

Slaapwandelen wordt bepaald door driften en factoren. Deze factoren zijn; leeftijd, geslacht (slaapwandelen komt vaker voor bij mannen dan vrouwen), en erfelijkheid.
Het is enigszins mogelijk om slaapwandelen op te wekken, dit gaat gepaard met drug/alcoholgebruik.

Praten in je slaap wordt voornamelijk veroorzaakt door slaapstoornissen zoals slaapapneu of nachtelijke angsten. Maar ook door koorts, spanningen, angst of stress.
Ook het kijken van een spannend, emotioneel of indrukwekkend programma kan praten in de slaap veroorzaken.
Heel soms kan een slaper ook gaan praten als iemand een gesprek met deze persoon voert, maar het ontstaat ook gewoon spontaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan je alleen uit eigen ervaring (met mijn kinderen) vertellen dat ik niet denk dat dat kan. Het ligt er sowieso aan in welk fase van de slaap je bent. Als mijn kinderen praten (meestal onverstaanbaar) en ik praat terug komt er zelden antwoord. Heel af en toe een ja of nee, that's it. Als ik tegen hen praat terwijl ze slapen (bijv omdat ze op de bank in slaap gevallen zijn en naar boven moeten) dan krijg ik alleen reactie als ze enigszins wakker worden.

Ik kan me wel voorstellen dat er bepaalde middelen zijn (drugs, medicijnen ed) die er wellicht voor zorgen dat je wat makkelijker praat in je slaap. Ook in tijden waarin je overdag veel te verwerken hebt (bijv de eerste dag in een nieuwe baan) of bij stress zal je makkelijker in je slaap praten, maar dat lijkt me lastig op te wekken.