hoe ontstaat spierpijn?

Ik wil graag weten hoe spierpijn ontstaat. Je hoort wel eens van mensen dat ze griep hebben en daar spierpijn bij hebben. Hoe ontstaat dat nou?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Spierpijn kan door een groot aantal oorzaken ontstaan. Een veel voorkomende oorzaak is overbelasting van spieren zoals die bij sport optreedt. Spierpijn kan ook
een symptoom zijn van verschillende ziekten zoals infectieziekten. Of van letsel, zoals een spierscheurtje.

Spierpijn van griep hebben we, net als koorts en hoofdpijn, te danken aan ons eigen afweersysteem. Onze witte bloedcellen gaan signaalstoffen door het lichaam
sturen om andere witte bloedcellen voor de indringer te waarschuwen. Van deze boodschapperstoffen, interleukinen genaamd, zijn een paar dagen na de infectie grote hoeveelheden aanwezig. Deze stoffen kunnen zich ophopen in spiercellen, activeren hierin de pijnreceptoren en zorgen zo voor een vage, niet duidelijk lokaliseerbare spierpijn.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
spiepijn kan ontstaan door verschijnende dingen, overbelasten van de spieren, door lang door te werken, door kou gevat, je bent zweterig en staat op de kou,door spanningen die je mee draagt, door andere dingen te doen, die je voorheen niet deed. Maar zeker het kan ook door griep, je niet lekker voelen, en dan doet er veel zeer in je lichaam, vooral de spieren. Veel sterkte toegewenst.