Hoe komt het dat je misselijk wordt tijdens een auto of busrit, wat kan je hieraan doen zonder medicijnen te nemen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitstappen.

Het beste antwoord

Dat heet bewegingsziekte en wordt veroorzaakt doordat je ogen iets anders registreren dan je evenwichtsorgaan in je oren. Als je zelf achter het stuur van de auto zit dan heb je er geen last van even als wanneer je pal achter de chauffeur van de bus kan zitten zodat je goed zicht kunt houden op waar de bus heen gaat. Je kunt het proberen te voorkomen door dus goed mee te kijken op de weg edn niet te gaan lezen of zoiets. De ene persoon is er gevoeliger voor dan de ander. Er zijn speciale druk bandjes te koop bij de apotheek. Het zijn gebreide bandjes die je om je polsen moet doen. Er zit een plastic knop in de bandjes verwerkt die je op een zenuwknoop aan de binnenkant van je pols moet plaatsen. Hierdoor kan wagenziekte voorkomen worden. Het werkt meteen en heeft geen inwerktijd zoals medicijnen. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Ga ergens zitten waar je goed naar voren kan kijken en probeer een raampje open te doen voor frisse lucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het misselijk worden komt doordat je gevoel zich niet gelijk verplaatst met het lichaam, goed kijken en meegaan met de auto of bus is goed te voorkoming van misselijkheid...

Tijdens het rijden WEET dat je rijdt... En dan voorkom je erger...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is de welbekende wagenziekte. De gangbare theorie hoe dit komt is dat de fysieke beweging van het lichaam niet overeenkomt met de optische input. Je zit in een rijdend voertuig en die maakt bewegingen die je door je gezichtsveld niet goed kan voorspellen.
Je kan dit verminderen door voorin de auto/bus te gaan zitten, goed op het wegdek te letten. Als je toch misselijk begint te voelen kan je het verminderen door een raampje open te doen en door je neus te ademen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet lezen tijdens de autorit. Proberen voorin te zitten en je blik op één ding in de verte richten.
Wat ook schijnt te helpen is een watje in één van je oren stoppen.
Overigens zijn er meerdere vragen over dit onderwerp op deze site gesteld.
http://www.goeievraag.nl/vraag/klopt-sneller-wagenziek-auto-voorkom.34927
http://www.goeievraag.nl/vraag/snel-misselijk-auto-rijd.33861
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je evenwicht orgaan reageert dan overgevoelig en dat levert deze problemen op.
Er is een medicatie "primotoer"die schijnt goed te werken.
In ieder geval niet lezen in de auto en het liefst voorin gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Primatour heet het. Het werkt wel, weet ik uit eigen ervaring. Maar de vragensteller wil zonder medicijnen geen last hebben van dit probleem.
Een onschuldig huismiddeltje : als je rechtshandig bent, stop je in je linkeroor een watje, linkshandigen stoppen het watje dus rechts....
Je wordt misselijk, omdat je evenwichtsgevoel een beetje in de war geschopt wordt, en dit helpt hiertegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je evenwichtsorgaan is dan te gevoelig. Ik heb er zelf ook last van. Je kunt het in de bus voorkomen door inderdaad op de weg te kijken. Maar ook belangrijk om niet boven de wielen en zeker niet boven de motor te gaan zitten. Deze trilt vaak enorm veel, waardoor ik al na 5 minuten misselijk ben. En in de auto zeker niet gaan lezen. En laat de chauffeur een route nemen zonder drempels ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen gaan in een bus zitten lezen, dan heb je er het meeste last van! Constant naar buiten blijven kijken is de beste optie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schijnt dfat er speciale pleisters zijn die je achter je oren plakt en dat zorgt ervoor dat je niet misselijk wordt.Zie ook onderstaande bron.
Raam open zetten , recht op blijven zitten.Licht eten voordat je weggaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal komt reisziekte doordat je oren je iets anders vertellen (beweging) dan je ogen (stilstaan). Door je ogen te richten op een punt buiten dat overeen stemt met je bewegingen (dus altijd een punt voor buiten de bus, het verkeer ofzo of de horizon, en NIET de stoel voor je of de persoon naast je of het boek in je handen) zal de misselijkheid een stuk afnemen, omdat je ogen dan mee kunnen met de bewegingen die je oren registreren, zodat ze niet 'onverewacht' of onlogisch lijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga altijd met mijn gezicht in de rij richting zitten,anders kunnen de andere passagiers op een warme douche rekenen! Hoe het komt weet ik niet,het zal wel iets met je evenwichtsgevoel te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wagenziekte ontstaat doordat de hersenen tegenstrijdige informatie ontvangen over de positie van het lichaam: de ogen registreren beweging, terwijl de benen het signaal geven dat we stilstaan of zitten.

Ook als ze niet naar buiten kijken, kunnen mensen met wagenziekte misselijk worden, want de evenwichtsorganen in het oor kunnen nog steeds merken dat we vooruitkomen.

Dit verschijnsel kan dus ook voorkomen in andere vervoersmiddelen, zoals vliegtuigen en boten. Dan spreken we echter over respectievelijk luchtziekte en zeeziekte.

De verzamelnaam voor al deze verschijnselen is reisziekte of kinetose. Wagenziekte komt veel bij kinderen voor, maar ook volwassenen kunnen er last van hebben. Het wordt versterkt als je geen controle hebt over de bewegingen van het voertuig, zodat bepaalde manoeuvres onverwacht komen.

Vandaar dat chauffeurs en bestuurders hier veel minder vaak last van hebben.

In de meeste gevallen is wagenziekte gelukkig niet blijvend. Zodra je uit de auto stapt, zijn de ziekteverschijnselen meestal snel weer over. Sommige mensen houden er wel een paar uur lang een beetje een zeurderig gevoel in hoofd of buik aan over, maar echt misselijk zijn ze dan niet meer.

Het is lastig om wagenziekte van tevoren te voorkomen, maar er is wel genoeg wat je kan doen om de reis in ierder geval zo aangenaam mogelijk te maken, als je weet dat je hier regelmatig last van hebt. Neem geen zware maaltijd vlak voordat je op reis gaat. Kies in plaats daarvan voor een kleine, licht verteerbare hap.

Toegevoegd na 5 minuten:
•Rij niet urenlang achter elkaar door, maar neem regelmatig een pauze op een 'rek-en-strek-plek', zoals een wegrestaurant of een parkeerplaats

•Ga niet zitten lezen of schijven, dit verergert de klachten meestal alleen maar.

•Blijf zoveel mogelijk stilzitten en beweeg je hoofd niet al te veel.

•Kijk naar buiten, maar concentreer je daarbij op vergelegen punten, zoals de horizon of bergmassieven. Kijk niet naar objecten die vlak voor je neus voorbijzoeven.

•Heb je een rijbewijs, dan kan het helpen om zelf ook af en toe een gedeelte te rijden. De bestuurder heeft immers minder snel last van de klachten.

•Laat kinderen met reisziekte een spelletje doen waarbij ze naar buiten moeten kijken, bijvoorbeeld rare nummerborden zoeken.

•Hou een rustige rijstijl aan, of vraag de bestuurder dat te doen. Scherpe bochten, hard remmen en snel optrekken zijn niet erg bevordelijk voor je maag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb er zelf jaren last van gehad, voorin zitten, helpt,liever niet achterin. ik heb altijd wat bij me, zoals pepermunt, of ander zuurtje, water drinken, geen zware maaltijden voor je in de auto gaat.en een goede chauffeur, die geen rare bochten maakt. je niet te warm kleden, en raampje open.maar ook zelf rijden schijnt te helpen, heb zelf geen rijbewijs, dus ben ik overgeleverd aan de goede chauffeur.al deze dingen hebben bij mij geholpen.hoop dat je er wat mee doet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe het komt dat je misselijk word is al uitgelegd, dat ga ik niet herhalen.

Dit zijn de punten waar ik me al bijna 25 jaar aan houdt tijdens het rijden:
Kijk CONSTANT mee, lezen is geen optie (voor mij dan he) en zelfs een smsje sturen is al te veel.
Wagenziekte heeft met het evenwicht te maken, zoals al meer mensen hebben uitgelegd. Door mee te kijken maak je zo min mogelijk onverwachte bewegingen.
Zorg dat je vooruit rijd en niet achteruit. (want dan kun je niet meekijken.. duh.. :)
Ik heb meer last in het donker dan in het licht, maar ik kan moeilijk zeggen voorkom rijden in het donker..
Zorg dat je niet met een lege maag gaat rijden. Met een lege maag word je sneller misselijk dan als je wel een bodem in je maag hebt.
Zorg voor genoeg frisse lucht. Niet pas als je al misselijk begint te worden, maar bij voorbaat al.
Bij een autorit, als het kan, ga voorin zitten. Dan kun je beter meekijken.
Of als dat mogelijk is, rij zelf. Dat is de beste oplossing om te rijden zonder misselijk te worden. Als je zelf rijd word je gewoon niet misselijk, ideaal!

Mocht je toch misselijk worden, kijk alleen nog maar vooruit op de weg, zorg (alsnog) voor frisse lucht, eet een bescuitje of pepermuntjes als je dat lust, of in het extreme geval.. loop de laatste 100 meter. Dat heb ik zo vaak gedaan haha, want vlak voor ons huis kom je nog 4 drempels tegen die ik vroeger nooit overleefde.. :) Dus dat was bijna standaard lopen.
Of laat de auto even stoppen zodat je even 5 min frisse lucht kunt happen en dan kun je er misschien weer even tegen.

En omdat je aangeeft antwoorden te willen zonder medicijnen te gebruiken doe ik er nog een bron bij voor homeophatische reistabletjes. Tkan geen kwaad, maar mij heeft het veel geholpen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft te maken met een storing in het evenwichtsorgaan.
Oplossingen: niet achterin gaan zitten i.v.m. slingeren, tijdens de rit in gesprek blijven met anderen of ter afleiding iets gaan lezen en bovenal niet naar buiten kijken.