Hoe gaan de larven bij zwemmersjeuk uit je huid?

Ik heb gezwommen in een plas in Gelderland en sindsdien allemaal enorm jeukende rode bultjes op mijn buik en 1 been. Het is geen zonneallergie want hier ben ik wel bekend mee. Aangezien er nu zwemmersjeuk heerst in de plassen in deze regio vrees ik dat ik het ook heb.
Ik wordt al onpasselijk bij de gedachte dat er larven(Trichobilharzia) in mijn huid zijn binnengedrongen, want dat is volgens websites zwemmersjeuk. De larven gaan meteen dood en na een aantal dagen of weken zijn de bultjes weer weg.
...Allah, mooi dan. Maar ik vraag me wel af; Hoe gaan de dode larven UIT je huid?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even een opmerking, in de krant staat:
"Wie last krijgt van jeuk na zwemmen in open water, moet dat melden bij de plaatselijke GGD."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb ik vanavond gedaan ;)

Antwoorden (1)

De larven ontwikkelen zich niet tot parasiet zoals bij watervogels. Ze gaan dood. De larven gaan bij een watervogels naar de bloedbaan. Komen in de darmen van de vogel, deze poept de parasiet weer uit. Deze legt vervolgens eitjes in een waterslakje, deze zitten in waterplantjes. als deze eitjes uitkomen zwemmen ze naar de oppervlakte en infecteren het eerstvolgende vlees dat ze tegenkomen.dus als jij dat bent... Het. Is eigenlijk een probleem dat is ontstaan door de grote hoeveelheid watervogels, die allemaal beschermd zijn. Die poepen allemaal in de meren en plassen. Met dank aan de milieubeweging kunnen wij dus niet meer zwemmen in het zoete water.... Kort door de bocht maar ten dele waar...